• Anonym (Undrande)

    Funkar två fruar i Sverige?

    Jag har en polare som jobbat i Chad i några år. Bra pröjs för han är ingenjör på ett oljebolag men nu ska ha flytta hem och det är här det blir knepigt. Han träffade en tjej där men villkoret för att de skulle få gifta sig var att han gifte sig med syrran också. Tydligen är månggifte vanligt där och storsyrran satt på glasberget och ville hemifrån. Så nu har han två fruar. Frågan är hur det funkar i Sverige? Måste han skilja sig från den ena (storsyrran) och bara vara gift med en eller är äktenskapen giltiga i Sverige? Han säger att han vant sig vid två fruar nu och att ingen av dem vill bli lämnad kvar. Eller åka själv till ett främmande land. Han har barn med båda. Så frågan är vad gäller? Får båda ens flytta till Sverige eller behövs det visum för en av dem? Jag ringde UD men de hade inga besked att ge. Sa att folk var på semester och så. Någon som vet?

  • Svar på tråden Funkar två fruar i Sverige?
  • Anna Paulita
    Anonym (Äckligt) skrev 2011-07-04 00:40:54 följande:
    Amen usch, barn med sin egen syster och polygami-giftermål. Man får bara ha en fru i Sverige och incest är olagligt. Skulle inte rekommendera honom att komma tillbaka alls.
    Nu tror jag du läste lite väl snabbt....
  • Anonym
    Anonym (Undrande) skrev 2011-07-04 14:10:15 följande:
    Okej.

    Då kollar jag med skatteverket. Får bli anonymt tror jag. Är inte säker på hur han deklarerat sina inkomster i Afrika.
    Har han varit utomlands i över 6 månader så ska han väl inte skatta i sverige heller så det lär väl inte vara några problem. Problemen är att fleräktenskap endast är lagligt mellan medborgare från länder där detta är tillåtet, alltså INTE en svensk som gifter sig med flera i ett land som tillåter detta, i sverige kan det hända att inget av äktenskapen är lagligt registrerade och mannen står då som ogift.
  • Anonym (jurist)

    1) om mannen är utländsk medborgare och inte bosatt i sverige då han gifte sig med båda kommer båda älktenskapen erkännas i sverige.

    2) om mannen var svensk medborgare eller utländsk medborgare som var bosatt i sverige upp till ett år innan vigseln med fru nr 2 erkänns det andra äktenskapet i sverige om detta skedde INNAN 2004...

    3)   om mannen var svensk medborgare eller utländsk medborgare som var bosatt i sverige upp till ett år innan vigseln med fru nr 2 erkänns inte det andra äktenskapet i sverige om detta skedde EFTER 2004... 

    i det fall äktenskapet erkänns av sverige... det vill säga o en situation som 1 eller 2... kommer skatteverket registrera våda fruarna i sverige... MEN så snar skatteverket gör det kommer de antagligen att kontakta åklagaren... åklagaren kan då väcka åtal mot mannen och fru nr 2 om tvegifte. de kan dock endast bliåklagade och fällda i sverige för tvegifte om det samtidigt i det land där han gifte sig med fru nr två var olagligt... om landet där de gifte sig tillåter tvegifte kan de inte bli dömda för tvegifte i sverige... 
    oavsett om de kan dömas för tvegifte eller inte kommer åklagaren att yrka på äktenskapsskillnad i äktenskap nr 2.... (åklagaren har inte rätt att tvångsvis upplösa äktenskap nr 1). 

       

  • Anonym

    Äktenskapet gills ändå inte i sverige så gifter de inte om sig här räknas han som ogift

  • Anonym

    Jag jobbar med invandrare/flyktingar och INGEN av dem har fått fler än ett äktenskap godkänt, när de har flyttat hit. Endast den frun som kom hit först, har fått räknas som fru.

  • Anonym

    "Han träffade en tjej där men villkoret för att de skulle få gifta sig var att han gifte sig med syrran också. "

    Haha vilken dålig ursäkt, vist han kan tvingas gifta sig med den äldsta först MEN det betyder ju inte att han måste behandla henne som en fru dvs skaffa barn med henne. Han kan ta hand om henne och behandla henne som en syster...

    Och flytta till Sverige, gifta sig men den kvinnan han vill ha och låta systern följa med, ja just som syster och sen låta henne skaffa sig ett liv här.   MÅSTE gifta sig är ju bara en dålig ursäkt i det här sammanhanget, han vill ju uppenbarligen ha båda, annars skulle han ju tagit den ena till sin fru och låtit den andra ingå i "paketet" me inte som fru.

  • Koffie

    Om pappan är svensk så räknas ju barnen också som svenskar, så de får komma med.


    Och det där med vem han är gift med om han öht ses som gift i Sverige, är en annan femma.

    Däremot vet jag att det finns fall där den ena föräldern varit svensk, barnet svenskt och den andra föräldern från ett land i Afrika, och där föräldrarna var separerade och aldrig bott tillsammans eller varit gifta - och att den afrikanska föräldern fick uppehållstillstånd i Sverige genom sin anknytning med barnet.

  • Anonym

    följer med spänning hur det går!
    tror verkligen inte man kan vara gift med   två st i sverige!!!! 

  • Anonym (Fel)
    Anonym skrev 2011-10-18 14:09:17 följande:
    Jag jobbar med invandrare/flyktingar och INGEN av dem har fått fler än ett äktenskap godkänt, när de har flyttat hit. Endast den frun som kom hit först, har fått räknas som fru.
    Möjligt att det varit så i dina fall, men man kan visst på fler äktenskap registrerade hos Skatteverket. 
    Helt säker på saken!  

    Hittade intressanta artiklar, även om de är något gamla.
    http://www.aftonbladet.se/wendela/article10208987.ab
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/manggifte-godkanns-ibland_253013.svd 
  • Anonym (:))
    TheBandit skrev 2013-09-25 00:09:00 följande:
    jag söker också systrar att bo ihop med, vi behöver inte gifta oss.
    Hahah jag med -fast bröder. Och rika ska de vara !
  • Anonym (Undrar)

    Gammal tråd men jag undrar om skatteverket kan godkänna ett äktenskap ifall mannen redan är gift med en annan kvinna men de gifte sig i hemlandet och är vad det verkar inte registrerat hos skatteverket i Sverige?

Svar på tråden Funkar två fruar i Sverige?