Inlägg från: hallonsweet |Visa alla inlägg
  • hallonsweet

3-4-åring får inte låna toalett, vad gör ni?

Jag jobbar i butik, dock inte klädesbutik. Men vi får absolut inte låna ut toaletten. Det står klart och tydligt i våran regelbok och bryter jag mot detta kan jag riskera att förlora mitt jobb.

Om jag mötte en förälder som hotade med att ungen skulle kissa på golvet eller kissa på sig så skulle jag bara känna empati mot barnet eftersom barnets förälder bryr sig mer om att bråka på personalen än att leta upp en toalett....men fortfarande inte kunna göra något.

Vi säger ju inte nej för att vi tycker det är roligt att säga nej, utan för att vi faktiskt inte får låna ut toaletten.

Det är upp till er att ta mer er blöjor eller planera eran resa så att ni vet att det finns toaletter, ni har ingen som helst rätt att börja gorma på oss som jobbar i butiken för att ni har glömt att ta med er blöja.

Idag finns det telefoner med internet och kartor i, det är enkelt att leta upp innan man åker iväg så att det finns restauranger eller caféer i närheten. Har man inte intrenet i telefonen kan man ringa 118 118 och kolla vart närmaste ställe med toalett finns, det svarar ju på allt säger de på reklamen. :P

• hallonsweet

Måste tillägga att jag skulle givetvis informera föräldern om närliggande caféer eller centrumtoaletter direkt efter jag förklarat att jag tyvärr inte får låna ut toaletten.

• hallonsweet
    mandolin76 skrev 2011-07-05 00:44:22 följande:

Denna tråd handlar ju om barn så mitt inlägg blir väl lite OT men jag tycker att det måste finnas någon form av flexibilitet.

För något år sedan var jag med till försäkringskassan som ledsagare för en vårdtagare. Det var extremt halt ute och alldeles utanför försäkringskassan halkade jag. Jag slog mig rejält och det kändes som om jag blödde från hela ansiktet samt att ena handen kändes som om den var bruten. När vi kommer in upptäcker jag att kundoaletten är avstängd på grund av renovering och när jag frågar om det finns någon annan toalett jag kan låna blir jag hänvisad till närmaste offentliga toalett 300 m därifrån. Det slutade med att vårdtagaren fick vara mitt stöd istället för tvärt om och att jag fick följamed till dennes dagverksamhet och tvätta av mig där.

fast oftast är det av säkerhetsskäl som det inte går att låna ut en toalett. typ som personen innan dig skrev. om du halkade inne på deras toalett skulle det inte finnas någon försäkring som täcker.
  • hallonsweet
    puss skrev 2011-07-05 09:39:17 följande:
    "bråka med personalen"?? du fattar inte att poängen med att låta barnet kissa är att ungen är kissnödig?
    Klart jag fattar det, men jag tänker inte riskera att förlora mitt jobb för att en förälder glömt sin blöja hemma och inte har vett nog att kolla upp vart det finns toaletter innan de åker till centrumet. 

Det finns ingen rätt att bli sur på oss i butikerna för att vi sköter vårt jobb. Bara för att vi inte riskerar de för att barnet är kissnödig.

Som sagt, så skulle jag informera om närliggande toaletter om jag visste vart det fanns. Jag skulle inte motarbeta föräldern på plats men jag skulle definitivt inte vika mig och riskera jobbet genom att låna ut toaletten. Idiotiskt att man som förälder kan tycka att det är rätt att en vuxen människa ska riskera jobbet för att en annan vuxen människa inte ens kan ta med sig en blöja eller ta upp telefonen och kolla upp vart det finns toaletter.

De som har komeneterat att de skulle bli fly förbannade och ifrågasätta tycker jag !bråkar på personalen" istället för att acceptera läget och leta efter en toalett. Ni får inte låna toaletten mer för att ni börjar tjafsa, ert barn däremot blir ju bara mer och mer kissnödig.  
  • hallonsweet
    mandolin76 skrev 2011-07-06 02:57:49 följande:
    Fast när är det OK att neka en behövande hjälp var går den moraliska gränsen i förhållande till den försäkringsmässiga. De visste att jag var med som stöd för en person med psykiska problem och social fobi. Jag halkar utanför deras dörr. Nekas tillträde till toaletten och erbjuds inte ens ett papper så jag kan torka bort blodet i ansiktet och smutsen på händerna. Jag fick stå där och hjälpa vårdtagaren att fylla i papper som kommer att avgöra dennes framtida försörjning med leriga händer och blod som droppade från munnen.
    Jag hade absolut erbjudit dig papper och erbjudit att ringa efter hjälp, alternativt visat dig vägen till närmaste allmänna toalett. Men jag hade inte offrat mitt jobb för att du hade ramlat och slagit dig.
  • hallonsweet
    Insatt skrev 2011-07-07 18:46:26 följande:
    Jag hade snabbt försökt hitta en annan toalett. Blöjor till en 3-4åring som är torr fattar jag inte varför jag skulle ha med mig.Offrat ditt jobb? Jag antar att jag får vara tacksam då att jag fick låna top shop Nova Lunds toalett för att tvätta händerna efter att jag tagit i ett par av deras trosor som det, av någon outgrundlig anledning, råkade vara intorkade flytningar i. 
    Alltså jag jobbar inte i klädbutik utan i en smyckesbutik, om jag låter dig komma in på kontoret och låna toaletten så kan jag få sparken. Så ja, jag skulle offra mitt jobb i den situationen. Jobbade jag i klädesbutik och reglerna var samma skulle jga inte heller offra mitt jobb för att du skulle få låna toaletten. :) Inte så konstigt tycker jag. Fattar inte varför folk ska envisas med att tycka att det är okey att en vuxen människa riskerar att förlora sitt jobb för att man glömt blöjor eller inte kan vända sig om och gå till närmsta toalett. Det brukar inte vara så långt bort i centrum.....
  • hallonsweet
    Kojbe skrev 2011-07-08 19:11:00 följande:
    Jag vänder på det hela och tänker högt här VARFÖR är inte butikerna mer serviceinriktade så dse kan ha tillgång till en kundtoalett kanske inne i lokalen tom.
    Jag menar nu de lite större butikerna då som ex H&M osv som faktiskt borde tänka ett steg längre.
    Många ggr har man fått rusa iväg för barnen behöver kissa och inte går man tillbaks då.
    Ofta har de ju en liten hörna antingen med video el lego där barnen kan leka men har glömt bland det viktigaste tycker jag. En toa!
    Barn behöver ju springa titt som tätt när de är små och kan oftast inte hålla sig när de väl kommer på de är nödiga.

Så om de vill ha mindre stressade föräldrar som får tifd att gå runt o titta så kanske de skulle införa en kundtoa
    Jag håller fullständigt med att klädbutiker borde ha kundtoaletter!

Jag är bara inne i debatten eftersom jag är den säljaren (som sagt som inte jobbar i just klädbutik utan smycken) som måste neka kunderna att låna våran toalett. Men jag tror det är mer okey med smycken eftersom jag har extremt dyra varor som absolut inte får lämnas utan uppsikt, även om de är inlåsta så måste jag ju bevaka butiken + att jag alltid jobbar ensam, vi är bara 2 eller fler runt jul.

Absolut tycker jag att större klädkedjor kunde ha kopplat in en liten kundtoalett, allt för att deras kunder ska kunna strosa, prova kläder och välja saker i lugn och ro utan att behöva stressa för att leta efter en toalett.
  • hallonsweet
    trassan skrev 2011-07-08 19:17:34 följande:
    och det är sedan personalen som ska ha tid och vilja städa den riktigt nejbajsade toaletten, som om vi butiksjobbare bara stog hela dagen.
    Men har du inte läst att jag också jobbar i butik? Som att de på McDonalds inte har annat att göra än att springa och städa toaletterna liksom. Riktigt dåligt argument. De jobbar ju där för att servera mat, inte för att städa toaletterna men de får likförbannat göra det ändå. :) Det är ofta någonting på jobbet man måste göra som man önskar att man slapp....;)
  • hallonsweet
    trassan skrev 2011-07-08 19:17:34 följande:
    och det är sedan personalen som ska ha tid och vilja städa den riktigt nejbajsade toaletten, som om vi butiksjobbare bara stog hela dagen.
    Förresten kan jag berätta att jag dagligen ser klädesbutiker med personal som verkar ha allt för lite "jobbiga" saker att göra då det mest står och snackar skit med varandra och de värsta är när de fortsätter snacka skit med varandra när man som kund ska handla något....

Givetvis gäller detta inte alla, men de personerna som arbetar på det viset borde verkligen städa en kundtoalett då och då.

Förresten så städar jag våran personaltoalett på jobbet, veckovis. Jag vet inte om jag tycker den är så himla fräsch men jag måste ju städa den. :)
  • hallonsweet
    LaFontaine skrev 2011-07-09 16:34:42 följande:
    Man får inte längre ha "en liten kundtoalett". I så fall ska toaletten vara handikappanpassad och springer det iväg både yta och pengar vilket i slutändan belastas kunder. Alla lokaler klarar heller inte av att anpassas för att bygga toalett utan en totalrenovering och det belastar ju återigen kunderna.
    Ersch, belastar och belastar. De flesta skulle nog uppskatta en toalett i fler klädbutiker. Handikappsanpassad då såklart.
  • hallonsweet
    asta66 skrev 2011-07-10 06:17:50 följande:
    Hur många klädbutiker har en kundtoalett?
    Åh om du läser lite tbx så fattar du vad jag pratar om.
Svar på tråden 3-4-åring får inte låna toalett, vad gör ni?