• 2 små prinsessor

Är du nöjd med din BB-tid?

När jag pratar med kompisar som nyss fått barn får jag ofta höra att de var missnöjda med sin tid på BB. Att de inte fick tillräckligt med information, att partnern inte fick stanna kvar, att det var jobbigt med amningshetsen...listan kan göras lång. Själv har jag bara positiva erfarenheter, så det förvånar mig att så många är missnöjda.

Hur upplevde ni eran tid på BB? Vad var positivt respektive negativt? 

• Svar på tråden Är du nöjd med din BB-tid?
  • Alvi

Första gången , bara positivt.

Andra gången, jag var omföderska (duuh... ) och upplevde det som att INGEN knackade på och kollade hur det gick. INTE positivt.

Annars gillar jag att ligga på BB...

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • sorg

Jag är jättenöjd med min tid på BB. Personalen var fantastiska, vi var själva på rummet, man fick lära sig bebisrutinerna osv. Så det var en mycket härlig tid för oss.

• Stårchen

Nej. Jag tycker inte om sjukhus och upplevde BB-tiden som en fängelsevistelse. Jag blev som förstföderska inte utsläppt förrän den tredje dagen, trots att allt gått bra och jag helst ville ta med mig ungen och åka hem direkt.

Men om man inte har problem med den sterila miljön, de okända människorna som stövlar in på rummet närsomhelst, och den hemska maten, så är det nog inga problem.

• Luullis

Första barnet - Nej. Jag var ung och osäker på allt det nya. Delade rum med en annan mamma. Dottern skrek ganska mycket(hungrig men tog fel tag och bara släppte hela tiden) Personalen hänvisade mig till pumprummet för att inte dottern skulle störa övriga på BB med sitt skrik. Satt och grät i takt med dottern i pumprummet mitt i natten och vågade inte ringa på klockan något mer eftersom att dom bara blev irriterade när jag behövde hjälp. Vid personalbyte på morgonen gav dom henne ersättning och hon somnade på en gång. Jag kunde båda äta och sova några timmar! Åkte hem den dagen för jag ville inte vara kvar en natt till.

Andra barnet- Helt okej. BB var fullt och jag fick sova på gynavdelningen. Hade en snäll sköterska som hjälpte mig med det jag behövde ha hjälp med, serverade mat och var helt underbar. Tråkigt när det inte fanns så mycket att göra(inget tv-rum eller så) och jag var ganska ensam där. Åkte hem efter en natt igen.

• Nadia1

min tid på bb var helt fantasktisk, förstagångsföderska, partner fick stanna kvar all personal var förstående och gav bra med information :=) vi födde på södra bb, på södersjukhuset.

• Trolovade
    Stårchen skrev 2011-07-04 11:33:41 följande:
    Nej. Jag tycker inte om sjukhus och upplevde BB-tiden som en fängelsevistelse. Jag blev som förstföderska inte utsläppt förrän den tredje dagen, trots att allt gått bra och jag helst ville ta med mig ungen och åka hem direkt.

Men om man inte har problem med den sterila miljön, de okända människorna som stövlar in på rummet närsomhelst, och den hemska maten, så är det nog inga problem.
    Inte utsläppt? Finns ingen på något sjukhus i sverige som kan tvinga dig att stanna kvar, om du inte ligger på en låst psykisk avdelning och är intagen för tvångsvård Du som patient kan alltid skriva ut dig själv.

Jag är nöjd, södra bb först gången på sös, och jag valde att gå hem 6 h efte rmin andra förlossning så det var strålande
  • Luullis
    Stårchen skrev 2011-07-04 11:33:41 följande:

Dom försökte få mig att stanna kvar mer än en natt också, men jag totalvägrade. Det var nog 3 olika som sa att jag "måste" stanna så vi kommer igång som det ska men jag sa att jag ville hem. Jag vägrade stanna helt enkelt och dom kunde inte annat än att släppa mig efter att läkaren tittat till bebisen.
  • Alexi

Jag är jättenöjd. första gången låg vi på BB (dvs behövde lite mer uppsikt av bebisen) och hade då jättemycket koll och stöd av personalen, de kom in massor med gånger, försökte hjälpa oss med amningen osv.

Andra gången låg vi på patienthotell, vi var trygga, lugna, mådde bra och kunde bara njuta av bebisen men hade jättegullig personal som kom då och då och tittade till oss och gjorde kontroller.

Vi valde sjukhus utifrån var man är mest garanterad plats åt pappan här i Stockholm då det kändes enormt viktigt för oss.

• Legewiel

Vi hade en fantastisk tid på BB (finländskt sjukhus).

Fick ett familjerum så pappan var där hela tiden, vi stannade i 5 dygn innan vi kände oss tillräckligt säkra för att åka hem. Serverades mat 4 gånger om dagen. Personalen var helt underbar, kom genast när vi behövde hjälp och visade oss hur vi sköter babyn utan att någon gång "köra över" oss.

Vi kunde inte ha haft det bättre faktiskt.

• dripdrop

Trots att jag hatar att ligga på sjukhus (obekväma sängar, inget är ens egna, TRÅKIGT osv) måste jag säga att jag är nöjd. De var hjälpsamma utan att vara för pushiga, visade hur vi skulle bada bebisen och om jag behövde hjälp med tex amningen sa de att jag bara skulle ringa, vilket jag gjorde några gånger
    Vi fick eget rum, underbart skönt! Sen åkte vi hem efter 1 dygn.

Svar på tråden Är du nöjd med din BB-tid?