• johanna21

familjehem/jourhem?

är det nån som har familjehem? eller kallas det ens så??
    iallafall ni vet säkert vad jag menar... hur går jag tillväga med det? ringer man socialen?

får man någon ersättning för det eller ska man ha kvar sitt jobb??

tacksam för svar!

• Svar på tråden familjehem/jourhem?
  • camave

jag har varit familjehemsplacerad och visst fick dom betalt men inte så mycket att man inte behöver jobba. tror nog mer att det var som barnbidrag plus lite bonus.........

• Madge

Jag antar du vill bli familjehem/kontaktfamilj/jourfamilj. Här i kommunen tar man kontakt med socialtjänsten och sen får de utreda om man är lämplig eller inte. Jag antar att det görs någon slags kontroll iaf.

• johanna21

okej tack för era svar ringer kommunen imorgon och kollar runt lite..

• Madge

En viss ekonomisk ersättning får man väl, men inte alls så mycket så man kan sluta arbeta...

• johanna21

nä asså ja tror inte mann skulle få 15000:- i månaden menade snarare runt 4000-5000 men de kanaske inte ens e så mycke(LITE)

• Michas

Ta kontakt med din kommun, de flesta brukar vara i behov av familjehem och gör utredning på familjer som önskar bli familjehem.

Ersättningen är inte så stor, men det beror också på om man är familjehem, kontaktfamilj eller jourfamilj.

Jourfamiljer tar emot på väldigt kort tid, t.ex socialen ringer och säger att de har ett barn som behöver placeras och kommer med barnet några timmar senare. Det handlar oftast om korttidsplaceringar.

Kontaktfamilj kan man vara när meningen är att barnet successivt ska flytta hem igen. Då bor barnet exempelvis hemma hos bio-föräldrarna under veckorna och i kontaktfamiljen under helgerna osv.

Familjehem är mer långtidsplacering, dvs barnet ska normalt inte flytta hem till bio-föräldrarna igen. Antingen är det frivillig placering eller LVU-placering.

Störst ersättning tror jag jourfamiljerna får, och minst kontaktfamiljerna. Men jag tror att knappast att man kan sluta sitt vanliga arbete bara för att man blir familjehem. Så stor är inte ersättningen.

/ Micha f.d. placerad

• Jessi74

Ibland ställer socialtjänsten krav på att familjehemmet ska vara hemma och ersätter då inkomstbortfall. Oftast är det kanske i början av placeringen, när barnet behöver rota sig.

• Jessi74

En social utredning av familjehemmet/kontaktfamiljen görs. Där brukar inkluderas polis- och socialregister utdrag bland annat. Samt djupintervjuer med familjehemmet.

• Tin o Trolls mamma

Jag har just skrivit ett litet arbete om familjehem och håller nu på med en c-uppsats i samma ämne.

Man ringer socialförvaltningen i kommunen som startar en utredning. Ni får gå på några intervjuer och en liten kurs. När ni är godkända kan det ändå ta ett tag innan man hittar en placering som matchar er familj.

De familjer jag har talat med säger att det inte går att vara hemma, med den ersättningen. Man måste ha en heltidsinkomst + minst en halvtid vad jag förstod. Svårplacerade barn och "värstingar", eller vad man ska säga utan att kränka någon, ger högre ersättning eftersom man måste vara hemma från jobbet och lägga ner mer tid och energi.

Det man ska se upp lite med är att en del kommuner ger "arvode" och det är inte sgi-grundande, så om placeringen sägs upp kan man bli stående utan ersättning och utan rätt till a-kassa. Så förklarade en familj det iaf. Jag har inte faktagranskat det, men kan tänka mig att det finns såna fallgropar.

Lycka till! Ekorren.

• johanna21

tack så hemskt mycke för era svar!!!! ska ringa socialen imorgon!!! detta är verkligen något jag vill satsa på!"!! kan man hjälpa så ska man!

Svar på tråden familjehem/jourhem?