Candida skrev 2011-07-05 20:41:33 följande:
Ja, jo visst men alltså att få traumatiska men från en förlossning, alltså de får ju väga risker/fördelar. Jag vet folk som har blivit sövda utan problem. Det där du skrev tycker jag mest låter som sådana där dåliga ursäkter vården kommer med för att inte anstränga sig lite extra för den enskilda kvinnan. Alla ska föda på samma sätt och genom samma mall. Om man verkligen får totalpanik och man fan inte klarar mer så får det väl finnas alternativ. Nej, jag är inte medicinskt påläst, men till skillnad från folk som jobbar med förlossningsvård så har jag empati. Jag vet inte vad som är bäst, om det är bättre med morfin, eller ryggbedövning. De söver inte folk på rutin av en anledning, men de söver ju gamla och sjuka människor vid svåra operationer. Jag förstår faktiskt inte varför kvinnor måste vara så himla starka jämt. Man ska klara allt. Smärta, långa utrdragna förlossningar, att spricka m.m.
Men visst, de kanske inte gör det alls längre. Jag ska säga det att jag tänker fan aldrig skaffa barn för jag har så dålig erfarenhet av barnmorskor och all form av kvinno(van)vård, och när jag hör att jag inte ens kommer få möjligheten att bli sövd så blir jag bara irriterad.
Ytterligare ett tecken på att du inte har förstått ett dugg av det jag pratar om. Tror du att vi inte söver bara för att vara jävliga?? Allt det jag berättar om finns i anestesiologisk litteratur, det är bara att låna en bok i ett medicinskt bibliotek. Du är inte medicinskt kunnig, så därför kan du inte hävda att det "bara" är att sövas. Du har helt fel, och så synd att du tror att allt är som en komplott mot dig som kvinna. För min del låter det märkligt at ALLA barnmorskor och läkare behandlat dig fel. Vad har hänt?
Och empati, visst har vi det. Du måste ju lita på medicinsk expertis! Höggravida sövs inte bara i en handvändning.Det gör inte gamla och svårt sjuka heller, utan när det gäller dem så försöker man göra ingreppet i lokalbedövning, alternativt skjuta på operationen. Men ett snitt kan varken skjutas på eller göras i lokalbedövning, därför läggs en ryggbedövning. Finner man sticket obehagligt och jobbigt går det jättebra att andas lustgas under tiden. Inga andra lugnande medel ges, då man faktiskt har barnet att tänka på.
Det är av säkerhetsskäl som vi inte söver under kejsarsnitt. Vi söver bara vid absoluta nödfall, t.ex. då spinalbedövningen inte tar optimalt, eller om barnet måste ut inom några få minuter. Inte annars.
Varför inte gå och bearbeta din rädsla istället för att hata sjukvården som inte lyder minsta vink? Känns det inte bättre att få det förklarat varför du inte sövs som förstahandsval? Bär man ett barn får man faktiskt ta "konsekvenser", det är tungt, jobbigt, man får avstå goda ostar och gott vin, men även avstå vissa läkemedel och onödiga operationer med sövningar.