Embla skrev 2011-07-10 12:03:12 följande:
Vilka kristna följer de lagar som finns i GT? Kan du säga mig om det finns någon sådan inriktning/församling som firar sabbat, inte rundklipper kanten av sina skägg, som vill stena äktenskapsbrytare osv? Jag har aldrig stött på någon sådan kristen som anser att man ska följa lagen på samma sätt som judarna. Sedan så skiljer sig meningarna om vad Jesus egentligen menade när han sa att han kommit för att fullborda lagen, inte ändra den, men ingen kristen som jag träffat eller hört talas om påstår att han menade att vi skulle följa exakt samma regler som judarna.
Jesus upprepade de tio budorden, utom sabbatsbudet, så de är i alla fall viktiga. Han citerade också GT mycket, men ibland var det för att ändra (som tex att man ska vända andra kinden till i stället för "öga för öga"), och ibland var det för att befästa (mest citerade han då profeterna), men han befäste ingen av dessa förbuds- eller påbudslagar vad jag kan påminna mig. Nu är jag ju inte speciellt bevandrad i Bibeln, så jag kan missta mig.
Finns många. Ingen följer alla regler i GT (lika litet som ingen följer alla regler i NT), men det finns många grupper som ser till mosaisk lag. Livets Ord och JV är bara några exempel. I USA finns det fler sekter och kyrkor som följer GTs regler.