Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx
    trolletimagen skrev 2011-07-05 21:24:22 följande:
    1 rätt Förvånad
    Det märks att jag vägrade konfirmera mig, hyckleri sa jag och gick hem.

Fast det är kul att kunna litet om bibeln. I gräl med fundisar är det alltid roande att inse att man kan mer om bibeln än de (och med tanke på mitt resultat så är inte mina kunskaper direkt fördjupade heller).
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    M C skrev 2011-07-06 22:21:10 följande:

4 rätt, jag chansade på vad Barabbas sa, sen gissade jag på uppenbarelseboken och gissade fel (tog han med flest fria fantasier) och att frukten inte ens nämns hade jag ingen aning om.

Barabbas? Han nämns inte ens i frågorna. Du blandar ihop tjuven bredvid Jesus på korset med han som släpptes istället för Jesus.
  • Dorian Ertymexx
    Apocalypso skrev 2011-07-07 00:48:28 följande:
    För att vara ateist, inte medlem av kyrkan och aldrig konfirmerad får jag skämmas över att ändå inte fixa fler än 4 rätt av 7. Dålig allmänbildning, lite mer borde ju fastnat tycker jag.

Äh, det är ju väldigt detaljerade frågor. Och det är inte ett resultat att skämmas över, jag fick samma, och får ändå ofta rätta och berätta för kristna om deras egen bibel.
  • Dorian Ertymexx
    Embla skrev 2011-07-10 11:25:00 följande:
    Kristna har inte GT som sin lagbok, eftersom Jesus i och med sin död på korset redan uppfyllt lagen åt dem. Kristna ska alltså inte följa den lag som blev given åt judarna eftersom den inte gäller dem. Att då dra upp "lagtexterna" i GT och påstå att kristna ska följa dessa är alltså fel och visar på okunnighet om den kristna tron.

Sanning med massiv modifikation. Kristna är fasligt oense om huruvida Jesus upphävde lagen eller bekräftade den.
  • Dorian Ertymexx
    Margarit skrev 2011-07-10 11:49:08 följande:
    Hade 7 rätt av 7. Har en magistersexamen i religionsvetenskap så hade nog skämts lite annars. Men tvekade en stund på några frågor ändå.

Grattis!
  • Dorian Ertymexx
    Embla skrev 2011-07-10 12:03:12 följande:
    Vilka kristna följer de lagar som finns i GT? Kan du säga mig om det finns någon sådan inriktning/församling som firar sabbat, inte rundklipper kanten av sina skägg, som vill stena äktenskapsbrytare osv? Jag har aldrig stött på någon sådan kristen som anser att man ska följa lagen på samma sätt som judarna. Sedan så skiljer sig meningarna om vad Jesus egentligen menade när han sa att han kommit för att fullborda lagen, inte ändra den, men ingen kristen som jag träffat eller hört talas om påstår att han menade att vi skulle följa exakt samma regler som judarna.

Jesus upprepade de tio budorden, utom sabbatsbudet, så de är i alla fall viktiga. Han citerade också GT mycket, men ibland var det för att ändra (som tex att man ska vända andra kinden till i stället för "öga för öga"), och ibland var det för att befästa (mest citerade han då profeterna), men han befäste ingen av dessa förbuds- eller påbudslagar vad jag kan påminna mig. Nu är jag ju inte speciellt bevandrad i Bibeln, så  jag kan missta mig.

Finns många. Ingen följer alla regler i GT (lika litet som ingen följer alla regler i NT), men det finns många grupper som ser till mosaisk lag. Livets Ord och JV är bara några exempel. I USA finns det fler sekter och kyrkor som följer GTs regler.
  • Dorian Ertymexx
    Embla skrev 2011-07-10 12:19:04 följande:
    Fast jag trodde att de följde de bitar av mosaisk lag som Jesus befäste? Det är en skillnad, anser jag, att följa de bud i GT som Jesus befäste och att säga att mosaisk lag gäller även kristna.

Min erfarenhet av kristna (och religiösa i allmänhet) är ganska snäv och begränsad, så jag är medveten om att det finns många inriktningar och åsikter där ute som jag inte har den blekaste aning om...

Det finns sådana också. Det finns en bred och stor variation på vilka regler, lagar och påbud man följer, ofta valt ganska fritt och friskt från både GT och NT. Fan, finns ju kristna (om ordet kan appliceras på den sekten egentligen) som menar att Jesus var djävulen, som frestade den verklige Kristus, Johannes Döparen. Så det finns alla varianter liksom.
Svar på tråden Vad kan du om bibeln?