Dragongirl skrev 2012-01-14 15:28:40 följande:
Hej tjejer! Hoppas att ni alla mår okej! Jag är inte den som är flitigaste o skriiva här inne, jobbar fortfarande väldigt mycket! Men försöker hinna med o läsa allt ni skriver! :) Nu har jag lite funderingar: Vad var erat HB värde när ni började äta järntabletter? Hade 133 i vecka 12, 134 i vecka 25 och nu igår vecka 29+5 124. Nu tyckte BM att jag skulle börja äta 1 tablett varannan dag! Men det låter kanske vettigt eller? Mitt SF mått var 26 cm i vecka 25 och igår vecka 29+5 fortfarande 26 cm alltså ingen förändring. Jag reste mig upp o kände hur han vände på sig så då mätte BM en gång till och då vart det 28 cm. Någon annan som haft liknande? Måste väl kunna bli skillnad beroende på hur han ligger, han låg på tvären första gången och då borde det väl bli lite mindre mått eller vad tror ni? Fick en extra tid till BM om 1 vecka för ny mätning. Om det inte förändrats tills dess så blir det ett extra UL! Vad tror ni, behöver jag oroa mig? Kram på er!:)
Hej Dragongirl! Blir nästan förbannad när jag läser såna rekomendationer från bm! Blodvärde på 124 är riktigt bra värde! Normal nivå ligger på 118-120, men det känns som så fort man passerat v.20 vill en hel del barnmorskor att man börjar knappra järntabletter (oavsett vilket värde man har)! Tycker det är riktigt korkad att ge såna råd till de som inte behöver det egentligen. Och med tanke på att kroppen har ganska svårt att ta upp järntabletter, borde alla bm i första hand rekommendera gravida att äta mer kött, broccoli, spenat, sparris o annat järnrik mat! Min bm sa att så länge man ha balanserad kost så räcker det med att man ta vitaminer Kvinna varje dag för att hålla alla värde på bra nivå.