• Alvi

Snål-Sisu undrar: Kan man vara ledsagare åt sitt eget barn?

Vi har en 7-åring som tillhör LSS. Vi ska gå på Ölands djurpark hela familjen (2 vuxna, 2 barn)  och nu läser jag att ledsagare går in gratis. Snåltarmen gör sig påmind och jag undrar dels OM man som helt vanlig mamma till en helt vanlig knas-unge får räknas som ledsagare när man ska på sånt (som vi ändå hade gått på) och isåfall - hur man skaffar ledsagarbevis?

Det känns ju som sagt snålt då en normal 7-åring ändå inte går i parken själv, men prova går ju.... Oskyldig

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Snål-Sisu undrar: Kan man vara ledsagare åt sitt eget barn?
  • Serahjay

Jo ledsagarbevis lär du ju ha först innan du kan passera som en.

Hör med kommunen eller företaget som jobbar för ditt barn.
    Du ska ju kunna jobba för ditt barn du oxå. För lön.

Känner många som är personliga assistenter osv till sina egna familjemedlemmar.

• pcalma

Ludenben vet jag går in som ledsagare för sin son på universeum.
    Hon visar upp läkarintyg på hans diagnoser bara!
    Det borde räcka!!

• Alvi

Fast vi har ingen assistans what so ever, "bara" avlastning och så ska vi få kortis. Så jobba för mitt barn hade jag ändå inte kunnat göra.

pcalma skrev 2011-07-04 21:50:41 följande:
    Ludenben vet jag går in som ledsagare för sin son på universeum.
    Hon visar upp läkarintyg på hans diagnoser bara!
    Det borde räcka!!
    Hmm, på hemsidan för parken står det rätt tydligt att ledsagarbevis behövs...
  • pcalma

Okej!
    Kan du inte inboxa trollet Ludenben o höra med henne?
    Eller varför inte ringa till parken o fråga vad det är för intyg, vad som gäller? Om det räcker med ett intyg att barnet i fråga har funktionshinder?

• Alvi
    pcalma skrev 2011-07-04 22:16:02 följande:
    Okej!
    Kan du inte inboxa trollet Ludenben o höra med henne?
    Eller varför inte ringa till parken o fråga vad det är för intyg, vad som gäller? Om det räcker med ett intyg att barnet i fråga har funktionshinder?
    Jomen absolut! Solig
  • pk75

Går nästan alltid in som ledsagare och har bara med mig en kopia på ett läkarintyg som jag visar, det har aldrig varit något problem. Har varit på bla. Kolmården, Leksands sommarland, Grönan, A L värld...

• Mamma till Simon

Vi var på skara sommarland i lördags och chansade och sa att vi har en funktionshindrad dotter kan jag gå in som ledsagare då? Det var inga problem där iaf, hade inget intyg alltså och dottern är bara 2.

Sisu nyfiken på om du vet nått mer, ska med till den djurparken i sommar

• Alvi

Alltså, det är lite konstig egentligen... För som jag skrev, ingen skulle ju ändå släppa in en ensam 7-åring (Eller knappt typ 12-åring) på nåt sånt där ställe, så att man "får vara" ledsagare (och därmed gå in gratis) känns ju jätteudda....

Ska prata med en på kommunen imorrnm och då får jag höra efter. Tror inte det blir så lätt att få läkarintyg på en vecka...

• Mamma till Simon
    Alvi skrev 2011-07-05 14:29:42 följande:
    Alltså, det är lite konstig egentligen... För som jag skrev, ingen skulle ju ändå släppa in en ensam 7-åring (Eller knappt typ 12-åring) på nåt sånt där ställe, så att man "får vara" ledsagare (och därmed gå in gratis) känns ju jätteudda....

Ska prata med en på kommunen imorrnm och då får jag höra efter. Tror inte det blir så lätt att få läkarintyg på en vecka...
    Haha det tänkte jag med på och våran dotter är ju bara 2.
    Tala gärna om vad de sa sedan
  • Alvi
    Mamma till Simon skrev 2011-07-05 14:34:11 följande:
    Haha det tänkte jag med på och våran dotter är ju bara 2.
    Tala gärna om vad de sa sedan
    Ringde nu och frågade Ölands djurpark, och hon sade att man "bara" skaffar ett bevis från kommunen. (Jag ska bli uppringd av någon på kommunen imorrn, återkommer efter det) och sen anmäler man minst 1 dag innan till parken så att de i sin tur har tid på sig att ordna fram nåt dokument från dem, annars (läste jag på hemsidan) får man betala halva avgiften.

Låter ju plättlätt! Sen är det bara att hoppas på att lillgrabben kutar lite med ryggen så att han blir under 1 meter lång...
Svar på tråden Snål-Sisu undrar: Kan man vara ledsagare åt sitt eget barn?