• Sveasson

Varför låter du ditt barn springa och skrika mitt i ett bostadsområde?

Eftersom det finns mängder av barn som gör just detta så finns det ju också mängder av föräldrar sm tycker det är okej och någon av föräldrarna borde ju sitta på Fl. Jag är nyfiken på hur ni tänker.
    Vi bor i ett parhus i ett lugnt och tryggt område där husen ligger i rader med små gator emellan varje rad. Det är ju väldigt varmt och man vill ju gärna ha balkongdörr eller fönster öppet för att få in lite svalka men det är totalt omöjligt. I området springer det omkring 3 ungar, mellan 10 - 13 år och de ropar och skriker och skrikskrattar och håller på, fram och tillbaka mellan husen och de är fruktansvärt irriterande. Föräldrarna är hemma men bryr sig inte. Så hur tänker man som förälder? Att klockan bara är 20.50 så inge ändån kan klaga på ungarna, att barn är barn och måste få skrika av sig, att det är varje förälders rätt att koppla av om kvällarna och ungarna håller sig ju på området? Hur tänker man?
    Jag vet att föräldrarna till just dessa barn har fått klagomål tidigare men inget biter på dem, ungarna härjar fritt så länge de vill. De är på lekplatsen och skrämmer småbarn och de stoppade min sexåring när han kom cyklande och började bråka med honom, de är bedrövliga.
    Men det är främst skrikandet jag undrar över då jag märkt att det är fler än dessa tre ligister som får hålla på så. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-04 22:39
    Måste förtydliga eftersom merparten föräldrar tydligen chockas svårt av min trådstart. Nej, det handlar INTE om små barn som skrattande och lekandes leker tafatt i solskenet, det handlar om 10 - 13 åringar som driver runt i området sena kvällar och fullkomligt gallskriver, vrålar, vad det verkar bara för att just låta så högt det går. Dock har jag genom era svar fått en insikt i hur deras föräldrar kan tänkas resonera och även om det är beklämmande så var det ju ändå det jag ville med tråden, veta hur ni resonerar.

• Svar på tråden Varför låter du ditt barn springa och skrika mitt i ett bostadsområde?
  • Mälaröbo

Barn skriker och springer, därför får mina barn både springa och skrika.
    Jag gissar också att du själv ännu inte har nån egen erfarenhet av barn i den åldern du beskriver, det är nämligen då som dessa typer av klagomål brukar komma...
    När det är dina barns tur kommer föräldrarna till de aktuella barnen att småle och tänka på att okunskap ger människor okunniga åsikter.

• pigglet

Våra barn skriker också när de leker. Fast det gör de bara på dagen än så länge, på kvällarna kommer de in och sover...

Förundrades över samma sak när vi bott på campingar 3 nätter nu. Små barn (från 3-4 år) som springer ute och skriker till 22-23 på kvällen. Man hör precis ALLT in i husvagnen eller tältet... Hade god lust att skicka ut våra barn hojtande vid 6-7-tiden på morgonen som hämnd!

• Luullis

Min dotter springer och skriker ute med sin kompis varje dag. Vi bor i ett lugnt område(höghus) där husen är som ett U och lekparken i mitten. Där tjoas det hela dagarna kan jag lova. Vet inte om någon störs men barn ska få leka och springa runt. Dock går hon in 19 och får inte gå ut för tidigt så att det störs tidigt eller sent.

• Sveasson
    Mälaröbo skrev 2011-07-04 20:57:32 följande:
    Barn skriker och springer, därför får mina barn både springa och skrika.
    Jag gissar också att du själv ännu inte har nån egen erfarenhet av barn i den åldern du beskriver, det är nämligen då som dessa typer av klagomål brukar komma...
    När det är dina barns tur kommer föräldrarna till de aktuella barnen att småle och tänka på att okunskap ger människor okunniga åsikter.
    Mina barn får gärna springa, men nej, de får inte gallskrika timme efter timme hela kvällarna, helt enkelt för att jag ser utanför min egen lilla föräldraruta och inser att det måste vara extremt störabde för grannarna.
    Jag tycker snarare att det är okunskap att låta sina barn härja fritt och gallskrika så mycket de orkar och bara tänka att de är barn. Barn behöver uppfostran och de behöver lära sig att det existerar fler människor i världen än bara de själva och deras föräldrar. 
  • Sveasson
    Luullis skrev 2011-07-04 21:04:00 följande:
    Min dotter springer och skriker ute med sin kompis varje dag. Vi bor i ett lugnt område(höghus) där husen är som ett U och lekparken i mitten. Där tjoas det hela dagarna kan jag lova. Vet inte om någon störs men barn ska få leka och springa runt. Dock går hon in 19 och får inte gå ut för tidigt så att det störs tidigt eller sent.
    Jättebra, hade de slutat runt 19, en rimlig tid så hade jag inte sagt något, men dessa kan hålla på till elva, vardag som helg, vi får lyssna på dem jämt. Vill vi ha svalka så får vi också deras gallskrik,  vill vi kolla film på kvällen så får vi ha fönstrehn stängda eller ha hög volym för de överöstar det mesta, det är helt enkelt jättejobbigt, även om jag vet att det är tabu att klaga på skrikande barn och tonåringar egentligen.
  • Monikaki

innan jag fick barn va jag lika dan..... men nu är det ju så att barn har mycke ljud för sig.... och det är helt normalt....  ska det vara tyst 22.00 när man bor i "områden"??? (själv bor jag eller vi på landet)Flört

• Sveasson
    Monikaki skrev 2011-07-04 21:14:28 följande:
    innan jag fick barn va jag lika dan..... men nu är det ju så att barn har mycke ljud för sig.... och det är helt normalt....  ska det vara tyst 22.00 när man bor i "områden"??? (själv bor jag eller vi på landet)Flört
    Suck, så i dins värld existerar bara gallskrik timmar i sträck eller helt tyst?
    LJUD är inte samma sak som att springa omkring timme efter timme och gallskrika, men jag börjar onekligen få en insikt i hur föräldrarna tänker, innanför lilla föräldrarutan, totalt omedvetna om att det existrerar fler människor i världen.
  • mrsjonte

Har hellre barn som "skriker/gapar"  och leker och har kul, än hundar som står och skäller o skäller utan att ägaren/na säger till eller tar in hunden.

• Sveasson
    mrsjonte skrev 2011-07-04 21:17:42 följande:
    Har hellre barn som "skriker/gapar"  och leker och har kul, än hundar som står och skäller o skäller utan att ägaren/na säger till eller tar in hunden.
    Poängen är att ALLA faktiskt får försöka ta hänsyn när man bor i ett område med många hus, ÄVEN föräldrar, även om det verkar vara en totalt chockerande tanke för vissa.
  • cosinus

Jag går mot strömmen här och tycker inte att ungar ska få skräna hur de vill.

Det måste få leka, de måste få låta. Ropa "dunk" om de leker kurra gömma, ropa till kompisar tvärs över ett fält om de spelar fotboll. De måste få skratta, busa och ha roligt.

MEN, de behöver faktiskt inte alls få skrika och skräna hur högt de vill. Mina killar far gärna runt och springer och skriker där själva leken liksom går ut på att ropa och leva om och jag jobbar verkligen med det och skulle aldrig acceptera att de for runt i ett bostadsområde kvällstid. Nu är det inte aktuellt, de är för små men innan de är 10-13 år hoppas jag verkligen de har förstått att man måste ta hänsyn till andra och inte bara agera utifrån vad man själv tycker är kul.

Svar på tråden Varför låter du ditt barn springa och skrika mitt i ett bostadsområde?