Turkiet - side
Hej
jag o min pojkvän åker till side i slutet av september, berätta allt ?
vad man ska göra, vart man ska gå, vad man ska tänka på ? fest utflykter med mera !
Hej
vad man ska göra, vart man ska gå, vad man ska tänka på ? fest utflykter med mera !
Hej
Hallå där :)
Jag var varit i Side 7 gånger så jag har lite koll. Grejen är bara den att Side har blivit så stort de senaste åren så man kan hamna en mil eller två från det riktiga Side där jag alltid är.
Man ska ju iallafall åka till "gamla" stan där den gamla teatern finns (teatern är faktiskt ganska intressant att se). Där är det iaf mycket nattliv och man kan festa till kl 5 på morgonen om man vill det. Mycket affärer och resturanger.
Sen kan man åka minibussar till Manavgat som ligger ca en mil utanför side som har ännu mer shopping och bussen dit kostar typ max 10 kr. Det finns en bussstation som är lätt att hitta, bara att fråga någon.
Det finns många turistbyråer som erbjuder diverse turer. Jag åkte på ett jeepsafari en heldag och det var riktigt roligt!!
Stranden är jättelång och fin, men jag vet tyvärr inte hur det ser ut där just nu för dom har tagit bort alla strandresturanger, skittråkigt verkligen!
GÅ INTE ENSAM! Dom är verkligen på en jättemycket och vissa kan ta för sej så dom går över gränsen. Ge inte pengar till de "fattiga" kvinnorna, för dom jobbar för maffian. Jag vet det pga att min mamma är gift med en turk och han har berättat det.
Hoppas du fått veta något bra av mej iaf. Bara att fråga om det är något mer speciellt du vill :)
Ha det bäst i Side!! Jag kommer nog oxå åka dit i september.
Stranden är jättelång och fin, men jag vet tyvärr inte hur det ser ut där just nu för dom har tagit bort alla strandresturanger, skittråkigt verkligen!
Vi var där i November förra året (!) för första gången.
Som analin skriver finns det inte restauranger på strandsidan av strandpromenaden. Däremot finns det ju självklart restauranger längs med strandpromenaden på "ovansidan" med utsikt över havet.
Konstaterade att det var som en "normal" charterort. Var inte särskilt imponerad av den "internationella" maten, däremot skall man ju välja den inhemska.... (Men varför åker man utomlands för att äta spagetti carbonara och klassisk pizza eller dussin "strips med köttbit"?) - tar man den inhemska så får man ofta vällagad mat.
Använd sunt förnuft när det gäller maten (varm mat skall vara VARM, buffeer skall inte ha stått ute länge (bättre att det finns lite på faten och de kommer ut ofta), handhygien. Blir man sjuk (mag) så se till att få intyg med er där det framgår att ni är sängliggande (lita inte på att läkaren skriver sådant på det som han skickar till SOS alarm/försäkringsbolaget)
Hoppas ni bor i närheten av den "gamla stan på halvön", annars är det svinmycket tråkiga allinclusiva som man måste passera...
Vi tyckte att de gamla lämningarna i sandynerna var ganska intressanta också (gå inte för långt då kommer ni dock till en soptipp som är gömd bland dynerna) förutom amfiteatern och detaljerna i gamla stan.
Säljs massor med klädeskopior som bör prutas ner... Och det är ganska jobbiga inkastare både till shopparna och restaurangerna...
Börja med Hamam-bad, superskönt och ger bättre solbränna sedan. Vad gäller utflykter så brukar researrangören berätta om dem och jag rekommenderar att ta en tur med en flodbåt som går ut till havet där man stannar några timmar. Helt fantastisk tur. Åk gärna också någon av de guidade turerna med buss. Jag åt bara den turkiska maten och jag älskade, bl.a. lammkött tillagat i speciellt lerkrus. Håller med om att inkastarna var mycket jobbiga. Bäst att inte säga orden "mat" eller "äta", högt till varandra, när man strosar runt på gatorna för då är de som hökar på dig, många av som jobbar på restauranger kan lite svenska. Många pratar också Tyska.
Man betalar dricks överallt så se till att alltid ha mynt i beredskap. Ta bara ut pengar i bankomater där det finns vakter.
Marknad och butiker var också ganska jobbiga, man kunde inte titta eller peta på en sak förrän man hade hökarana på sig. En reseguide rekommenderade oss att låtsas vi var från Island i stället för Sverige.
Hoppas ni får en bra vistelse där. Jag längtar tillbaka dit
Härligt vad många fina tips jag fick !! det var trevligt,
Nej jag var i alanya för 6 år sedan så hur turkarna fungerar där nere märkte jag väl,l ingen fara jag åker med två killar varav en pojkvän satt jag kommer inte vara själv =)
Vi har ett allinclusiv hotell, mycket nice. DÅ vi kommer spara in pengar på mat och sådant. DEt jag lärde mig sist jag var it urkiet var att inte äta glassen om inte pinglass då. För den blev jag dålig av, sen efter att ha ätit svensk kebab i år och dar tyckte jag faktiskt inte deras alls var någon god... vilket var synd hade förväntat mig en hel del.
Kom gärna med flera förslag, typ som ngn häftig utehus fest som finns eller coola marknader .
Finns en marknad uppe vid minareten varje lördag har jag för mig (Kopior).
Oj, att ni hade allinclusive, men man är olika - halva nöjet är att äta ute mysigt, än att trängas med småbarn och familjer i ofta hetsig buffe-miljö... Man drar sig ju att ta sig en bit bort om man känner att man måste passa mattiderna.
Vi bodde på Ving Sungarden Side Resort och var inte särskilt impade av maten de fick som "enkel all-inclusive" dvs buffetmat + inga drinkar än begränsat med måltidsdryck. Vi åt där två kvällar då äldste sonen inte mådde bra...
När det gällde kebab var det väl Döner Kebab ni åt , de andra varianterna var bättre...
Tyvärr när det gäller utomhus fest - vi var där på familjresa.
Hallå där :)
Jag var varit i Side 7 gånger så jag har lite koll. Grejen är bara den att Side har blivit så stort de senaste åren så man kan hamna en mil eller två från det riktiga Side där jag alltid är.
Man ska ju iallafall åka till "gamla" stan där den gamla teatern finns (teatern är faktiskt ganska intressant att se). Där är det iaf mycket nattliv och man kan festa till kl 5 på morgonen om man vill det. Mycket affärer och resturanger.
Sen kan man åka minibussar till Manavgat som ligger ca en mil utanför side som har ännu mer shopping och bussen dit kostar typ max 10 kr. Det finns en bussstation som är lätt att hitta, bara att fråga någon.
Det finns många turistbyråer som erbjuder diverse turer. Jag åkte på ett jeepsafari en heldag och det var riktigt roligt!!
GÅ INTE ENSAM! Dom är verkligen på en jättemycket och vissa kan ta för sej så dom går över gränsen. Ge inte pengar till de "fattiga" kvinnorna, för dom jobbar för maffian. Jag vet det pga att min mamma är gift med en turk och han har berättat det.
Hoppas du fått veta något bra av mej iaf. Bara att fråga om det är något mer speciellt du vill :)
Ha det bäst i Side!! Jag kommer nog oxå åka dit i september.
Jag var i Side för snart två år sedan och jag hade stor hjälp av den här sidan: http://www.bergqvist-side.se/Side.htm
Det finns ett bra forum där man kan få bra svar om man letar. Det är även tips på restauranger, shoppingställen, kartor mm.
Jaaaa, snart ska jag åka till Side. Bara 2 veckor kvar ca, det blir ett hotell som är 5 stjärnigt och vi kommer åka väldigt många, syskon och föräldrar och mannens familj. Ska bli härligt, hoppas turkarna inte hoppar på som dem gjorde förut hahah. Nä allvarligt talat så älskar jag Turkiet, räcker om man solar och badar tack o lov :) och äter gott, finns mkt gott...
Åh, jag vill också veta allt!
Ska åka för första gången, vad ska man tänka på?
*Vad ska vi växla in? Euro eller lira? Har sett en massa olika..
Ska åka i sep och vara där i två veckor=)
Allt man "behöver" veta.. Det är jag och min sambo, hur mycket ska vi ha med oss, var?
Hur mycket kostar det att äta ute? Har frukost på hotellet.
Vi åker med turkietresor, någon som har åkt med det? Kommer att bo på Leda beach hotel, någon som har bott där?
Det var där vi bodde! Trivdes där. Men jag skriver mer i morgon på datorn.
Jag/vi bodde på Leda beach hösten 09. Då var det Fritidsresor som hade hotellet och föreståndaren för hotellet hette Annelie. Hon hade arbetat på ett annat Fr. hotell innan. Vet ju inte om hon är kvar längre.
Hotellet i sig är helt ok, litet och gemytligt. Vi bodde i en bungalow som inte är så märkvärdig, ingen lyx. De ligger fint utplacerade i trädgården med både citrusträd, olivträd och granatäpplen. De har även rum i huslängor ner mot stranden. Det stora plusset är läget! Hotellet ligger helt underbart inbyggt bland ruinerna till gamla Side. Vi hade halvpension och varje morgon och middag hade vi underbar utsikt över amfiteatern, ruiner och bilvägen med folk som vandrade nedanför. Maten var bra, de hade även en Alla Carte meny med gäster från gatan.
Poolen var liten och jag tror barnen badade i den en gång. Däremot var det en jättefin strand. Hotellet hade en "egen" liten strand som låg bredvid den stora (opersonliga för mig), avskild med en liten klippa som gick ut i vattnet. Nu vet jag inte hur där ser ut för de byggde en ny strandpromenad under vintern efter att vi varit där. Killen som jobbade på stranden såg till att alla hade det bra och att det såg fint ut hela tiden. Hotellet har också en beachresturang där det gick att "äta på krita". Då slapp man ha med så mycket pengar ner till stranden.
Precis där man går ut från hotellområdet ner till stranden ligger en liten Minimarket som säljer allt från vatten till godis och flytleksaker. Bredvid affären ligger Turkiska Ullared där det blev många besök. På andra sidan av hotellet vid entre´n utmed huvudvägen, ligger Turkiska Ullared 3. Så man behöver inte gå så långt för att shoppa. Går man höger på strandpromenaden en bit till ett hotell som heter Tropic så ligger Maria´s Butik där någonstans. En svensk tjej som ska ha färdigprutade priser. Kan vara skönt om man inte orkar gå in i långa prutdiskussioner. In till Side centrum var det gångavstånd, 5 min. promenad så är man där. Vi tog alltid en liten promenad dit innan middagen. Vi tog även en promenad upp till den stora moské´n. En dag i veckan har de stor marknad där. Nu minns jag inte vilken dag det är men det går ju att ta reda på om det är aktuellt.
Gå gärna in på Bergqvist-Side som jag länkade till högre upp i tråden. Den tycker jag är bra. Det går att trycka ut kartor och gå in i forumet och läsa och få tips.
Jag skulle gärna åka tillbaka till Leda beach hotell. Tycker att läget är super och att det är ett litet och lugnt hotell. Men det finns ju så många andra ställen man också vill åka till också. får se hur det blir till hösten.
Åh, tackar, för allt=)
Är lite nervös att hotellet skulle vara "äckligt" och att man liksom inte vill bo där.. men då låter det ju ok..
Vi ska också bo i en bungalow. Ja, jag ska kolla det på den sidan.
Ja,haha vi kom fram när det var mörkt ute och vi fick ducka för grenar som hängde ner för att komma fram till stugan och när min då 15 åriga dotter klev innanför dörren efter att ha rest långt stannar i dörren och frågar skeptiskt: är det här vi ska bo? Ja, blev svaret glatt det är det! Efter att ha packat upp och gjort i ordning så blev det ju "vårat". Rent var det och det är ju inte där man ska tillbringa tiden. Ac, tv, safe box och ett kylskåp finns det. I dagsljus ser det ganska mysigt och idylliskt ut.
Nu vet jag inte om vi har samma krav och smaken är ju som baken, delad men hoppas att ni också kommer att trivas .
Precis man ska ju bara sova där, så förväntar mig en lyx. Men bara att det är ok inte kryp och så inne. Bara det inte är jätte äckligt är jag nöjd.
jag har kollat runt vad man ska växla in för valuta, ska vi växla in till lira eller euro?
* Hur mycket ska vi ha med oss i resekassa, har ju frukost på hotellet men allt annat ska viju köpa..
Har tänkt runt kanske 10,000 var?!
Ska ju handla lite kläder och åka runt och kolla lite.. Göra saker, borta i två veckor som dagt..
De tar kort i de flesta butiker. Det är bra för då behöver man inte gå runt med en massa kontanter. Jag tror att de frågar om man vill betala med lira eller euro även med kort. Kom ihåg bara att inte släppa kortet med blicken när ni betalar och kolla kvitton. Då kan man kolla transaktionerna. Jag växlade till Lira men Euro går lika bra. Priser står i båda valutorna eller så frågar de. Kolla på tex Forex vad den bästa växlingskursen är. Jag har för mig att om man tar höger ut på huvudvägen från hotellet, igenom porten och förbi amfiteatern så ska det ligga en automat vid ett litet torg på vänster sida.
Ett annat tips om ni är beredda att ljuga lite är att säga att ni har half board eller all inclusive när ni promenerar i stan på kvällen. Det är många "inkastare" som vill att ni ska äta på just deras resturang. Nu hade ju vi HP och när vi sa det så var de inte så påträngande utan förstod.
Berätta gärna hur ni upplevde Leda när ni kommit tillbaka. Det kan vara kul och höra hur ni tyckte att det var. Vi bodde i bungalowen rakt fram från receptionen och utmed en låg mur.