Vad göra med mycket färsk/nypotatis?
Har du något tips på vad jag kan hitta på med all potatis!?
Har du något tips på vad jag kan hitta på med all potatis!?
En supergod sak att göra med färskpotatis är att när du kokat den, lägger du dom på en smörad plåt, krossar dom lite med en gaffel, på med en smörklick sen in och rosta i ugnen, jättegott! Eller varför inte en god hemgjord potatissallad?
Fransk potatissallad
Koka och äta m massa smör
Kan man frysa färsk potatis? Tänkte att Felix har ju frysta färskpotatis i sitt sortiment.
Felix och dom andra behandlar sin mat. Javisst ska du kunna frysa in dom men bli inte ledsen över om resultatet förändras och smaken försämras färskpotatis är rätt vattnig :) potatissallad är ett exempel på perfekt ide istället för frysen :) gör du den med vinäger eller nån form av syra (citron) så håller den längre :)
Tack pappa Pete:)
Lägg kokad färskpotatis i folie tillsammans med morötter, lök och café de paris-smör, låt bakas i ugnen till grönsakerna är mjuka.
Pressa och blanda forsiktigt med egengjord basilikapesto.
Det är supergott att göra färskpotatis på grillen! Här är ett mumsigt recept! ensmakavkarin.wordpress.com/2010/08/06/glaserad-farskpotatis-i-foliepaket/
Går uppifrån och ner testar veronica 223s idag
Olika potatissallader!
Helst såna med olivolja och balsamvinäger o senap o annat gott i, typ rostad paprika, oliver, kapris, ruccola, fetaost etc.
Omelett e också jättegott med nypotatis. Stek lite lök i smör, fräs vidare kubar av kokt nypotatis och ngn korv i kubar (gärna stark) när allt e lite brynt så häller du på omelettsmeten (4 ägg blandat med 4 msk vatten + salt/peppar), när omeletten är färdig (ska vara lite glansig på ovansidan) så klipper du på en massa gräslök eller annat grönt (tex persilja), servera med gott bröd, grönsallad, eller tomatsallad. jättegott! Det gjorde jag idag med mina överblivna nypotatisar ;)
Dela i små bitar, och använd till hemmagjord pyttipanna (tills. med räkt skinka eller stark korv). När pyttipannan är klar kan du frysa en del av den.
Du kan stuva dem m dill o muskot o äta till en bit fisk eller korv
Har ja riktigt små färskpotatis kvar så brukar ja köra in dom i ugnen med olja, salt och kryddor och steker dom tills dom är klar. Brukar ha skalet kvar också.
färskpotatis sallad.
lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/07/farskpotatis-sallad-med-gott-i.html