• bluebutterfly

Orolig förälder!

Min son på 17år har varit väldigt lugn fram tills denna sommar, han har mest varit hemma framför dator och tv
    på kvällarna. Denna sommar har allt ändrats och han är ute hela tiden. Har fått många nya kompisar och börjat träffa lite  flickor. Han är enda barnet så allt är nytt.

Min fråga är vilka regler som är rimliga? Just nu vill han vara ute på nätterna till över midnatt och kommer ofta hem vid 1-2 på natten. Jag tycker det är ok på helgen men inte vardagar. Är det rimligt att begära att han ska va hemma senast 24.00 på vardagar? Vilka regler har ni andra med ungdomar i denna ålder?

Jätte tacksam för svar!

• Svar på tråden Orolig förälder!
  • Winky

Har han sommarlov kan det väll räknas som helg på vardagarna också om ni inte ska göra nått speciellt?

• Mälaröbo

Om mindre än ett år får han göra som han själv vill så det är nog bra att låta honom ta lite eget ansvar. Däremot kan man ju ha regler av respekt för övriga vuxna i hemmet.

• bluebutterfly

Ja, men det är väl inte så bra att hänga ute varje natt bara för det är lov? Sedan vill han sova hela dagen.Phu

• Winky
    bluebutterfly skrev 2011-07-04 23:45:59 följande:
    Ja, men det är väl inte så bra att hänga ute varje natt bara för det är lov? Sedan vill han sova hela dagen.PhuÄ_Ä
    Låt han hållas och skräp reglerna i tid till skolan börjar om han fortfarande pluggar
  • Winky
    Winky skrev 2011-07-05 00:11:30 följande:
    Låt han hållas och skräp reglerna i tid till skolan börjar om han fortfarande pluggar
    skärp*
  • MattssonE

Tala om för honom att ni litar på honom så pass mycket att ni låter det gå bra med att vara ute till efter midnatt. Men skulle han bryta det förtroendet genom att dricka alkohol eller hitta på annat dumt så kan han räkna med att de utekvällarna är borta för hans del. Då har ni i alla fall givit honom en chans att få ha roligt utan en massa "du ska vara hemma då och då.." och bryter han mot tilliten så får han skylla sig själv.

så har det varit för mig när jag varit i den åldern, mina föräldrar ville inte förbjuda mig eller tjata om tider, utan de höll mig i ett långt koppel men höll jag på med saker jag inte skulle hålla med i den åldern så fick jag lära mig en läxa... och det gjorde jag.

• Åsiktskvinnan

Det beror väl på hur er övriga familj ser ut, jag förklarade för min 17 åring att om jag ska upp och jobba så kan du inte vara ute och ränna för jag kan inte somna föräns du är hemma, men när jag var ledig fick han så klart vara ute, dock fick han gärna ha sin tjej här över natten eller någon polare men inte vara ute och ränna så jag skulle behöva vänta in honom. (japp jag är hönsig, kan inte somna när jag väntar hem barnen).

• MattssonE
    Åsiktskvinnan skrev 2011-07-05 00:53:56 följande:
    Det beror väl på hur er övriga familj ser ut, jag förklarade för min 17 åring att om jag ska upp och jobba så kan du inte vara ute och ränna för jag kan inte somna föräns du är hemma, men när jag var ledig fick han så klart vara ute, dock fick han gärna ha sin tjej här över natten eller någon polare men inte vara ute och ränna så jag skulle behöva vänta in honom. (japp jag är hönsig, kan inte somna när jag väntar hem barnen).
    Det är inte hönsigt, det är bara bra! Min mamma var/är likadan, hon var alltid vaken när man kom hem efter en utekväll, och jag sa bara :men mamma, du kan gå och lägga dig, jag klarar mig alltid! Men hon sa det att nej jag kan inte somna förrän jag vet att ligger tryggt i din säng. Nu när jag själv fått barn så förstår jag henne, nu är jag nästan sådan mot min mamma.. blir orolig så fort hon inte svarar i telefonen, haha...
  • bluebutterfly

Tack för alla svar! Jag har samma åsikt som de flesta av er. Vi har kommit överens om frihet under ansvar, dvs. att han får vara ute om han meddelar var han är och när han kommer, samt inte gå hem själv utan ta sällskap med kompisar. Han har aldrig missbrukat vårt förtroende så vi litar på honom.

Svar på tråden Orolig förälder!