• Anonym (Dumstrut)

Hur funkar Paypal?

Hej, måste fråga för jag har ingen i umgängeskretsen som använder Paypal... vad är det för nåt, hur funkar det, hur gör man och är det nåt särskilt man ska tänka på? Frågar för jag har fått en förfrågan om att göra en grej och få lite ersättning för det via just Paypal. Fånigt att vara så nollställd kanske, men jag tänkte att nån här kanske vet mer om den tjänsten och kan förklara för en medelålders tanta vad det är för nåt... det är inte en bank utan nån slags överföringstjänst så man kan föra över pengar till sitt bankkonto sen, eller? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur funkar Paypal?
  • Anonym

Jag har bara betalat via dom, aldrig fått pengar så jag vet inte hur det funkar åt det hållet, men borde väl vara likadant fast tvärtom, alltså jag betalar in dit och sen överför dom pengarna till rätt konto.

• MattssonE

Det är lite krångligt första gången... men du startar ett konto där, och ditt alias kommer att vara din mail-adress, så all information och meddelanden du får kommer automatiskt till din mail.
    Så när personen som ska sätta in pengar till dig, har gjort detta, så får du ett bekfrätelsemail om det. Då går du in på ditt paypal-konto och kollar längst ned på saldosidan, där står det om du fått pengarna och sen accepterar du att du tar emot pengarna till ditt paypal-konto.

Nästa steg är att verifiera ditt konto, det gör du genom att skriva i en kod som du får via mail (allt står i det första bekräftelsemailet du får).

När du gjort det måste du registrera ett bankkonto. det gör du genom att fylla i kontonummer osv, den biten är inte svår. Haken där är att de kommer att dra 15 kronor från ditt konto, för att genom den transaktionen kunna skriva ett meddelande med en kod som du ska fylla i på paypal-kontot för att bekräfta att det är DITT konto. Det kan ta några dagar innan den transaktionen görs... När du fyllt i koden får du i alla fall de 15 kronorna tillbaka, somsagt gör de bara så för att kunna ge dig koden via banken istället för via mailen..

När ditt konto är verifierat kan du starta överföringen av pengarna från paypal till bankkontot. Det gör man ungefär på samma sätt som på vilket ställe som helst, kommer inte helt ihåg hur man gjorde, men jag vet i alla fall att det inte var något komplicerat.

därefter är det bara att vänta tills pengarna hamnar på ditt konto :)

Har du frågor så hjälper jag gärna till :) Hoppas detta hjälpte lite i alla fall

• Anonym (Dumstrut)

Tack, MattssonE, det blev genast mer begripligt :) då funkar det ungefär som en sluss, då? Låter ju som om jag ska kunna klara ut det, men nu vet jag också vem jag ska fråga ifall det är nåt mer jag undrar :) Nu är det inga stora pengar det handlar om, nån hundralapp bara, men himla bra att få betalt för vad man gör och att äntligen veta lite mer om vad man ger sig in på.

• MattssonE
    Anonym (Dumstrut) skrev 2011-07-05 01:06:17 följande:
    Tack, MattssonE, det blev genast mer begripligt :) då funkar det ungefär som en sluss, då? Låter ju som om jag ska kunna klara ut det, men nu vet jag också vem jag ska fråga ifall det är nåt mer jag undrar :) Nu är det inga stora pengar det handlar om, nån hundralapp bara, men himla bra att få betalt för vad man gör och att äntligen veta lite mer om vad man ger sig in på.
    Ja, precis som en sluss :) Ja, fråga på bara, så ska jag försöka svara :)
  • Anonym (Dumstrut)

Ok, en fråga till då, för jag får inte riktigt kläm på det här... måste man knyta ett betal- eller kreditkort till sitt Paypal-konto? För jag tänkte bara ta emot betalningar där, och sen överföra till mitt "vanliga" bankkonto?

• MattssonE
    Anonym (Dumstrut) skrev 2011-07-06 20:40:48 följande:
    Ok, en fråga till då, för jag får inte riktigt kläm på det här... måste man knyta ett betal- eller kreditkort till sitt Paypal-konto? För jag tänkte bara ta emot betalningar där, och sen överföra till mitt "vanliga" bankkonto?
    För att kunna överföra måste du "knyta" ett bankkonto till paypal :) Detta bankkonto kommer sedan att användas vid senare överföringar , om du inte vill ändra :) Men du kan även betala med paypal på en del nätaffärer, så pengarna kan ligga kvar på paypal ifall du tänkt använda dem på internetshopping :)
  • Anonym
    MattssonE skrev 2011-07-06 20:48:29 följande:
    För att kunna överföra måste du "knyta" ett bankkonto till paypal :) Detta bankkonto kommer sedan att användas vid senare överföringar , om du inte vill ändra :) Men du kan även betala med paypal på en del nätaffärer, så pengarna kan ligga kvar på paypal ifall du tänkt använda dem på internetshopping :)
    Jag har problemet att jag inte får till bankkontonummret.
    Jag har alltså fått in pengar på mitt paypal konto, men jag kan inte föra över pengarna till mitt konto.
    Har swedbank, men ingen av de försök till att skriva rätt kontonummer fungerar.
    Så jag har inget bra att säga om paypal just nu. (men få rjag det att fungera med överföringar till mitt konto blir det ju en annan sak ;) )
  • Anonym (Dumstrut)

Hej igen MattssonE, vad bra att du kunde svara :) OK, hur gör jag då för att knyta ex mitt vanliga lönekonto till Paypal då? Är det bara att göra en överföring på t.ex. 50 kr från kontot till Paypal-kontot, eller?

• MattssonE
    Anonym (Dumstrut) skrev 2011-07-06 21:26:14 följande:
    Hej igen MattssonE, vad bra att du kunde svara :) OK, hur gör jag då för att knyta ex mitt vanliga lönekonto till Paypal då? Är det bara att göra en överföring på t.ex. 50 kr från kontot till Paypal-kontot, eller?
    Nej, du måste registrera ett konto så att säga. du fyller i konto och clearingnummer, och andra uppgifter, sen drar de 15 kronor från ditt konto och via den transaktionen får du ett meddelande med en fyrsiffrigkod som du måste fylla i för att verifera att det är ditt konto. sen kan du föra över pengar :) (du får tillbaka de 15 kronorna)
  • MattssonE
    Anonym skrev 2011-07-06 20:56:42 följande:
    Jag har problemet att jag inte får till bankkontonummret.
    Jag har alltså fått in pengar på mitt paypal konto, men jag kan inte föra över pengarna till mitt konto.
    Har swedbank, men ingen av de försök till att skriva rätt kontonummer fungerar.
    Så jag har inget bra att säga om paypal just nu. (men få rjag det att fungera med överföringar till mitt konto blir det ju en annan sak ;) )
    Tänk på att olika sidor har olika sätt på HUR man ska skriva kontonummer.. vissa vill ha med mellanrum och - medan vissa bara vill ha numrena i en enda följ utan mellanslag och allt :)
Svar på tråden Hur funkar Paypal?