Inlägg från: Paisley |Visa alla inlägg
  • Paisley

6 månader - sen i utvecklingen?

Ska försöka göra det här kortfattat...

Min bebis är född i januari och han kan:

- sitta upp med stöd, men halkar ner efter en stund

- stå en liten stund i knäet på mig, sedan viker sig benen

- le, skratta

- säga bababa

- titta efter en leksak

- greppa om en leksak och försöker hålla den

- ge ögonkontakt

Han kan inte:

- rulla åt något håll

- hålla själv i en leksak, han släpper taget direkt

- sitta upp själv

- krypa eller hasa sig eller ta sig fram på nåt sätt

- svälja maten bra, det mesta kommer ut igen

- har inte fått tänder

Han skrattar och ler väldigt mycket. Vill inte ligga på magen. När han bärs eller ligger på rygg sparkar han med benen och flaxar med armarna - detta är nästan konstant. Som att han cyklar i luften och slår ner benen mot ytan.

Tror ni att det här är normalt? Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Kanske någon som har varit på 6-månaders kontrollen och BVC reagerat på något av det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-14 11:48
    Min son är nu 19 månader. Han fungerar bra motoriskt nuförtiden, han kan gå ganska bra (lite problem med balansen på ojämna underlag), har bra finmotorik men har stora problem socialt och emotionellt.

Vi ska få komma till autismutredning till hösten eftersom han har haft de här symptomen sen liten och han gick tillbaka i utvecklingen vid runt 1 års ålder.

Om din intuition säger att det är något som verkligen inte stämmer, låt inte alla andra övertala dig att vifta bort din oro. Kolla upp det! Du kan spara tid som är viktigt för att fånga upp problemet snabbt.
    Min son är bland de yngsta att få komma till BNK för neuropsykiatrisk utredning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-14 10:21
    Min son har nu fått diagnosen autistiskt syndrom. Tack alla som följt oss!
  • Svar på tråden 6 månader - sen i utvecklingen?
  • Paisley

Tack för svaren!
     Då är det kanske helt normalt i alla fall. Har andra barn men de var mycket tidigare, fast alla är väl på sitt sätt. 

Men det här eviga sparkandet och flaxandet vad tror ni om det? Det är ju så fort jag lägger honom på rygg eller bär honom så börjar han sparka, alltså slå med benen mot underlaget, och det är hela hela tiden. Han har gjort så sen han var liten.

• Paisley
    Ballerina74 skrev 2011-07-06 23:53:38 följande:
    Det låter lite som min dotter som är 4,5 mån.
    Hon sparkar o flaxar hejvilt. Funderar oxå på om det är normalt...
    Vi var på BVC för 2 veckor sedan o då sa de inget om det iallafall.
    Man måste tydligen påpeka det för att de ska bli uppmärksamma.Okej att alla bebisar typ flaxar och sparkar med benen om de blir glada eller man leker med dem, men det här är verkligen ett konstant sparkande mot underlaget, inte bara lite då och då. Det är inte så att han typ sparkar till för att skjuta sig uppåt, då hade jag förstått att han gör det för att ta sig fram. Men han är inte intresserad av att förflytta sig på nåt sätt.
    Okej han är en glad bebis, skrattar hela tiden nästan lite för mycket. Han skrattar till och med i sömnen :)
    Sen älskar han att bada också, han hade kunnat bada i timmar och tycker om när det rinner vatten på honom och sitta o fånga strålen. Men skriker så fort man tar upp honom.    

Vår BVC sa att det var okej, eftersom han gör en del av grejerna som en sexmånaders ska göra så skulle vi inte oroa oss än iaf. Får väl hoppas att de har rätt.
  • Paisley

Men sparkar dem när ni bär dem också? För det gör min. Babysim hade varit något det. Vi brukar skoja och lägga en badboll på benen på honom och den snurrar i flera minuter haha.

• Paisley
    Flickan och kråkan skrev 2011-07-08 14:57:20 följande:
    Varför är det konstigt att halvåringar sparkar med benen när man bär dem?

Det är kanske inte konstigt, det känns bara konstigt att en bebis ligger i 40 minuter och sparkar oavbrutet, och när man tar upp och bär på honom fortsätter han sparka. Det känns också som att rörelserna borde vara mindre ryckiga vid det här laget.
  • Paisley
    SailorGirl skrev 2011-07-08 15:29:57 följande:
    Jag har en tjej på 8 månader som är tidig på det mesta. "Jamen stick och brinn då, " tänker kanske ni med "sena småttingar. Tänkte ändå att jag skulle få be om en chans att ge lite input, för jag har ju sett på min egen unge vad som händer efter hand

- sitta upp med stöd, men halkar ner efter en stund- Så var det med min tjej tills hon på sin 7-månadersdag bestämde sig för att nu var det dags att sitta på riktigt.

- stå en liten stund i knäet på mig, sedan viker sig benen - Det jag tror man ska fokusera på är om barnet tycker det är roligt, drar sig upp till stående själv och om det gungar lite. Alla benövningar stärker benen och att dra sig upp är en av få saker BVC bryr sig om vid 6-månader.

- le, skratta - Socialt samspel är dödsviktigt för en liten! Och så blir man själv så glad och känner sig som en bra förälder när de gör det, eller hur?

- säga bababa - Att babbla är bra och gör barnet det med olika melodi, inte bara entonigt, så är allt som det ska. Detta frågar BVC om vid 6 månader. De struntar i hur många "ord" barnet kan.

- titta efter en leksak - Jodu. Det här är en av de sakerna som sedemera snabbt utvecklar sig till att bebben jagar katter, hundar och föräldrarnas ben.

- greppa om en leksak och försöker hålla den - Kan barnet hålla i en hand och flytta över, så är allt kalas och ballong. Att ha lite svårt med greppet är nog inte ovanligt, men att greppa med en och sen ta tag, eller alternera mellan händerna är vad man oftast kan vid 6-månader.

- ge ögonkontakt - Detta borde ha kommit kring 1 månad, men skillnaden då var nog att barnet inte kunde hålla ögonkontakten och kanske t.o.m. verkade undvika ens blick. Stämmer det? Nu borde det vara mycket mer "spanande" över ögonkontakten.

Han kan inte:

- rulla åt något håll - Inte ovanligt, speciellt inte om barnet är lite större. Det måste bygga upp mer muskler än en "klenis" (som min snabbis är) innan de kan komma runt. När de väl kommer upp i fart är de desto mer "effektiva" på att utforska sin omgivning. Om inget annat har de hunnit spana på den och lära sig förstå den bättre än tidiga barn.

- hålla själv i en leksak, han släpper taget direkt - Försvinner blicken i fjärran? Barnet är kanske mer en spanare. Det kommer att ändras ganska snart.

- sitta upp själv - som ovan: Det kommer. En del får vänta till 9 månader.

- krypa eller hasa sig eller ta sig fram på nåt sätt - Vissa barn kryper aldrig. Att kunna rulla runt kommer först, sedan övar de länge på att komma upp på knä och att stå och gunga på alla fyra. Plötsligt en dag undrar man var ungen är och får t.ex. plocka ut henne/honom från under sängen för att parveln inte vet hur man backar och har gått in i en vägg

- svälja maten bra, det mesta kommer ut igen - Har ni just börjat med smakisar så är det så det kommer att vara ett par månader framöver, men det släpper!

- har inte fått tänder - Napoleon föddes med tänder men han var ju också en person i en egen liga De flesta får sin första kring 6 månader.

-Vill inte ligga på magen. - Förmodligen för att han inte har kontroll på kroppen än och tycker det är obehagligt, men det kommer att ändra på sig. Kör någon minut magläge i taget och avled ilskan med pip-/skrammelleksaker, eller speglar. Det brukar gillas

När han bärs eller ligger på rygg sparkar han med benen och flaxar med armarna - detta är nästan konstant. Som att han cyklar i luften och slår ner benen mot ytan.- Spark & flax är både styrketräning och kroppskontroll! Visst är det finurligt? Fullt normalt och superbra! Vi har en ring med länkar i olika färger som vi tog loss från ringen och kopplade ihop till en lång länk. Ytterst satte vi en skallra. När dottern var i flax-stadiet lade vi henne på rygg och gav henne den i handen. Hon slaskade runt med länken och skrattade som en tok. Färger, skrammel och pingel på en och samma gång! Vi trodde hon skulle slå sig själv, men det lyckades hon aldrig med. Det var också en av få leksaker som hon inte släppte när man satte den i handen på henne. (En sådanhär, men varje unge har nog sin favoritskramlis: www.toysrus.com/product/index.jsp?productId=3...)

TS, det låter som om din son är precis som han ska Gå och pussa på honom och var stolt!

Ja du tack först och främst för det långa inlägget. Du har rätt i det du skriver. Om du läst min profil ser du att jag har 4 barn, kanske skulle ha nämnt det i trådstarten. Första var extremt tidig, kröp vid 5 månader, gick utmed möbler vid 7 månader och utan stöd vid 9 månader. De andra två var normala i utveckligen. Skillnaden är att min lille pojke har opererats då han var 3 månader och varit nersövd 2 gången. Så jag oroar mig lite för att han kan ha påverkats av narkosen. Eller att han kan ha något som varit där sen födseln. Han liknar inte sina syskon, han är ljusare än dem, har en annan huvudform och ganska sneda ögon. Hårfästet är format som en pik eller ett "V" om ni förstår vad jag menar.

Om någon har erfarenhet av något av det här får ni gärna svara!  

• Paisley

Hej,
    Nu är lillen knappt 9 månader. Han sitter upp utan stöd nu (alltså sitter kvar när man sätter honom, han sätter sig inte upp själv). Han kan fortfarande inte rulla eller ta sig fram på något annat sätt. Han är lite liten till växten och har inte fått tänder än. Men äter gör han!

Nu har han fått en ny grej att han gungar fram och tillbaka när han sitter. Han kan sitta så i långa stunder. Vet inte om det är normalt för de andra barnen har inte varit så.

• Paisley

Men är det verkligen inget konstigt när man inte rullar vid 9 månader och inte heller tar sig fram på nåt annat sätt?

Finns det någon annan som har haft en bebis som inte rullat alls? eller rullat sent? Vill gärna veta andras erfarenheter som jag har skrivit i TS. Det är därför jag startade den, inte för att höra att min bebis är normal.

• Paisley
    pluvdo skrev 2011-09-27 10:09:19 följande:
    Nu är jag säkert ute och cyklar här, men när du säger att han är liten till växten och inte fått tänder än (vilket i och för sig är helt normalt utan någon egentligen anledning, men ändå)... har han följt sin längdkurva sedan han föddes eller dalat? Min son är kort och en av anledningarna jag funderat på har varit brist på tillväxthormon. Det leder ju då till att man inte växer lika snabbt som andra plus att tänder kan dröja och man kan ha dåligt med muskler.
    Tack för kommentaren. Han har alltid legat lite under men nu har han dalat ner en bit på huvudmått längd och vikt. Han är 8,5 kg och 71cm, huvudmått 45.5. Har ni kollat upp det där med tillväxthormonet? Vad är det man kollar då, menar du sköldkörteln eller nåt annat?
  • Paisley
    tjohej11 skrev 2011-10-04 15:52:17 följande:
    Min son är också född i januari och följer inte heller riktigt "mallen". Han har rullat ett par gånger nu sista två veckorna (bara från mage till rygg, ej tvärtom) men mest ligger han där man lägger honom och pillar på leksaker.

Sitta kan han hyffsat men jag lägger alltid kuddar runt då han för eller senare tippar. Han stödjer inte benen när man håller upp honom, han bara viker dom. Tar sig inte fram på något vis när han ligger på golvet.
    De andra barnen i föräldragruppen både kryper, går efter möbler och vissa står till och med utan stöd korta stunder. Så visst blir man orolig =(

Jaghar vart på BVC-sköterskan många gånger angående utvecklingen men får bara höra att alla barn är olika. 
    Hur har det gått för dej? Min BVC säger fortfarande att detta är normalt. Men när jag själv ringde till sjukhuset sa dem att nej detta bör kollas upp och jag fick en remiss till dem direkt.
  • Paisley
    tjohej11 skrev 2011-10-16 14:45:58 följande:
    Han sitter mycket stadigare och kan stå om man håller i honom (inte i händerna men runt bröstet). Sen har han lärt sig vinka också.

Det är väl vad som hänt sen sist ungefär. Däremot är han jätteduktig på att titta på det man frågar efter. Mamma, pappa, lampa, tv, blomma, hund osv men det kanske alla barn är i den här åldern? 
    Skönt att det går framåt iaf. Men det skadar inte att ringa barn och ungdomsmottagningen så att de kan kolla upp. Om det är "nåt" så vill man ju inte förlora tid.

Men jag tycker det låter som att han är tidig på att förstå. Säger han orden också eller? Min pojke förstår ingen ännu, han reagerar på ljud men inte på sitt namn. Han säger bababa, gagaga, dadada. Det reagerade inte BVC heller på utan de sa att det var jättebra. Lite förvirrad blir man.
  • Paisley
    Unik27 skrev 2011-10-18 12:13:14 följande:
    Ha bebise på magen så den stärker rygg och nacken sen kan ni öva lite på att rulla. Min kunde inte rulla tills han var 7 mån men kunde sitta utan stöd sen han var 5 månader. Bvc sa att så länge han kan sitta upprätt är det ingen fara. Men ni fick öva på rullande och han lärde sig på några dagar krypa kunde han inte för ens han var 11mån men han gick när han blev 9 så kan det vara låt barnet träffa jämngamla de lär sig av varandra
    Okej, tack för rådet. Men det känns liiiite tjatigt för oss att höra det där igen. Speciellt eftersom man sitter i timvis och försöker locka med en leksak. Har alltid lille bebisen på golvet och för det mesta på magen. Han vill men det bara går inte.
  • Paisley
    Parniara skrev 2011-10-18 10:15:09 följande:
    Just för sånt här älskar jag min mammagrupp. Vi är 8 mammor med barn födda i mars och då är det så lätt att se hur otroligt olika de är. En pratar redan, men kan knappt röra sig en annan kryper perfekt men jollrar knappt och mitt barn har redan tänder och är extremt fingerfärdigt och har redan pincepttgrepp. Antgligen för att hon fick tänder tidigt och ar besatt av att få tag i saker att bita på redan vid 3 månader. Hon lärde sig väldigt tidigt att vända och vrida på saker för att hitta bästa tuggytan.
    Och på vilket sätt bidrar den här kommentaren till tråden? Visst alla är olika. En bebis med tex en CP-skada eller autism det är ingen dödsdom. Men betyder det att man inte ska göra någonting ÅT problemet? Betyder det att man inte ska reagera tidigt då man blir misstänksam.
    Börjar ångra att jag inte la tråden under barn/funktionshinder.
  • Paisley
    Camillie84 skrev 2011-10-18 18:50:13 följande:
    Jag skrev tidigare i tråden om min kompis son som var sen med motoriken. kom på att de fick gå hos en sjukgymnast eller liknande. 

Har ni blivit erbjudna något sådant? 
    Inte än, men vi har som sagt fått en läkartid. Det är om en vecka så vi får se vad som händer. Blev han hjälpt av sjukgymnastiken då?
  • Paisley

Hej! Nu har det gått över ett halvår, så det är verkligen dags för en uppdatering. Min son är idag 16 månader. Han kom ikapp motoriskt och går nu. Inom övriga områden är han ganska kraftigt utvecklingsförsenad, alltså socialt och kognitivt. Så att han har en utvecklingsförsening är konstaterat. Han har även autistiskt beteende.

Det där gungandet som jag beskrev och flaxandet med armar och ben har fortsatt. Jag kände på mig att det var avvikande, en mammas intuition ni vet. Nu snurrar han även i cirklar och har dålig ögonkontakt. Han har slutat säga mamama och papapa och slutat säga det första ordet som han fick när han var 11 månader. Nu kämpar vi för att få hjälp!

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Ninna84 skrev 2012-08-14 10:54:14 följande:
    min son är 10 månader och kan inte sitta själv, krypa eller resa sig mot saker...

han är även väldigt dåig på att äta mat med bitar i, de kommer upp igen.
    Han är 8 tänder men tuggar inte.

han kan säga baaaba och pappa, de går i ett för han hela dagarna.

Han är sen i motoriken, han lärde sig att vända på sig vid 8 månader, och för att ta sig fram så rullar han dit han vill.

de gäller att låta allt komma i bebisens takt, de är inte mkt man kan stressa fram. vde har ja lärt mig med min son. Visst kan man visa dom hur man gör men att dom sen lär sig att göra de är väl upp till dom!

Ja men man kan hjälpa mycket på traven med träning. Vi tränade med gymboll, det var så sonen lärde sig att vända runt vid 11 månader gammal. Nu är han inte sen motoriskt, men däremot socialt/språkligt/emotionellt.

Så jag tycker visst att det är bra att man tränar om man har barn som är sena! 
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden 6 månader - sen i utvecklingen?