SailorGirl skrev 2011-07-08 15:29:57 följande:
Jag har en tjej på 8 månader som är tidig på det mesta. "Jamen stick och brinn då, " tänker kanske ni med "sena småttingar. Tänkte ändå att jag skulle få be om en chans att ge lite input, för jag har ju sett på min egen unge vad som händer efter hand
- sitta upp med stöd, men halkar ner efter en stund- Så var det med min tjej tills hon på sin 7-månadersdag bestämde sig för att nu var det dags att sitta på riktigt.
- stå en liten stund i knäet på mig, sedan viker sig benen - Det jag tror man ska fokusera på är om barnet tycker det är roligt, drar sig upp till stående själv och om det gungar lite. Alla benövningar stärker benen och att dra sig upp är en av få saker BVC bryr sig om vid 6-månader.
- le, skratta - Socialt samspel är dödsviktigt för en liten! Och så blir man själv så glad och känner sig som en bra förälder när de gör det, eller hur? 
- säga bababa - Att babbla är bra och gör barnet det med olika melodi, inte bara entonigt, så är allt som det ska. Detta frågar BVC om vid 6 månader. De struntar i hur många "ord" barnet kan.
- titta efter en leksak - Jodu. Det här är en av de sakerna som sedemera snabbt utvecklar sig till att bebben jagar katter, hundar och föräldrarnas ben.
- greppa om en leksak och försöker hålla den - Kan barnet hålla i en hand och flytta över, så är allt kalas och ballong. Att ha lite svårt med greppet är nog inte ovanligt, men att greppa med en och sen ta tag, eller alternera mellan händerna är vad man oftast kan vid 6-månader.
- ge ögonkontakt - Detta borde ha kommit kring 1 månad, men skillnaden då var nog att barnet inte kunde hålla ögonkontakten och kanske t.o.m. verkade undvika ens blick. Stämmer det? Nu borde det vara mycket mer "spanande" över ögonkontakten.
Han kan inte:
- rulla åt något håll - Inte ovanligt, speciellt inte om barnet är lite större. Det måste bygga upp mer muskler än en "klenis" (som min snabbis är) innan de kan komma runt. När de väl kommer upp i fart är de desto mer "effektiva" på att utforska sin omgivning. Om inget annat har de hunnit spana på den och lära sig förstå den bättre än tidiga barn.
- hålla själv i en leksak, han släpper taget direkt - Försvinner blicken i fjärran? Barnet är kanske mer en spanare. Det kommer att ändras ganska snart.
- sitta upp själv - som ovan: Det kommer. En del får vänta till 9 månader.
- krypa eller hasa sig eller ta sig fram på nåt sätt - Vissa barn kryper aldrig. Att kunna rulla runt kommer först, sedan övar de länge på att komma upp på knä och att stå och gunga på alla fyra. Plötsligt en dag undrar man var ungen är och får t.ex. plocka ut henne/honom från under sängen för att parveln inte vet hur man backar och har gått in i en vägg 
- svälja maten bra, det mesta kommer ut igen - Har ni just börjat med smakisar så är det så det kommer att vara ett par månader framöver, men det släpper!
- har inte fått tänder - Napoleon föddes med tänder men han var ju också en person i en egen liga
De flesta får sin första kring 6 månader.
-Vill inte ligga på magen. - Förmodligen för att han inte har kontroll på kroppen än och tycker det är obehagligt, men det kommer att ändra på sig. Kör någon minut magläge i taget och avled ilskan med pip-/skrammelleksaker, eller speglar. Det brukar gillas 
När han bärs eller ligger på rygg sparkar han med benen och flaxar med armarna - detta är nästan konstant. Som att han cyklar i luften och slår ner benen mot ytan.- Spark & flax är både styrketräning och kroppskontroll! Visst är det finurligt? Fullt normalt och superbra! Vi har en ring med länkar i olika färger som vi tog loss från ringen och kopplade ihop till en lång länk. Ytterst satte vi en skallra. När dottern var i flax-stadiet lade vi henne på rygg och gav henne den i handen. Hon slaskade runt med länken och skrattade som en tok. Färger, skrammel och pingel på en och samma gång! Vi trodde hon skulle slå sig själv, men det lyckades hon aldrig med. Det var också en av få leksaker som hon inte släppte när man satte den i handen på henne. (En sådanhär, men varje unge har nog sin favoritskramlis: www.toysrus.com/product/index.jsp?productId=3...)
TS, det låter som om din son är precis som han ska
Gå och pussa på honom och var stolt!
Ja du tack först och främst för det långa inlägget. Du har rätt i det du skriver. Om du läst min profil ser du att jag har 4 barn, kanske skulle ha nämnt det i trådstarten. Första var extremt tidig, kröp vid 5 månader, gick utmed möbler vid 7 månader och utan stöd vid 9 månader. De andra två var normala i utveckligen. Skillnaden är att min lille pojke har opererats då han var 3 månader och varit nersövd 2 gången. Så jag oroar mig lite för att han kan ha påverkats av narkosen. Eller att han kan ha något som varit där sen födseln. Han liknar inte sina syskon, han är ljusare än dem, har en annan huvudform och ganska sneda ögon. Hårfästet är format som en pik eller ett "V" om ni förstår vad jag menar.
Om någon har erfarenhet av något av det här får ni gärna svara!