Inlägg från: Sum quod sum |Visa alla inlägg
  • Sum quod sum

6 månader - sen i utvecklingen?

Ballerina74 skrev 2011-07-07 09:07:52 följande:
    Min dotter älskar oxå att bada. Jag är oxå lite orolig över flaxandet o har googlat (såklart) så nu är jag ännu oroligare. Tycker dock att läkaren skulle sagt något när vi var där (tänkte inte på att ta upp det då).
    Min dotter kan även spänna o sträcka på sig för att sen nästan bli lealös...hmmm...hoppas att det är normalt.
    Min  älskar att bada och flaxar med. Föddes i slutet på dec . Min läkare och bvc har itsället sagt att han pratar med hela kroppen. Spänner sträcker sig och blir helt rak. Men börjar försöka ta sig upp att krypa och vänder sig.
    Min son sitter inte själv men det kommer.  Han vill hellre försöka stå.
    Min son började sparkat mycket mot underlagat med men det är för att han övade på att kunna slå ner hälarna för att få en liten hoppeffekt för att flytta sig.  Innan jag fattade det så undrade jag vad han höll på med.
    Alla utvecklas olika.

• Sum quod sum
    Ballerina74 skrev 2011-07-07 09:53:51 följande:
    Sum quod sum:

Kan din son oxå bli lite lealös i kroppen emellanåt?
    Ibland..tex när jag ska lyfta upp honom från skötbordet och ibland är han stel som en pinne och vill stå. 
    Jag ser det som att han slappnar av. Det händer tex inte när jag bär honom  eller liknande då har han lite styrka.
  • Sum quod sum
    MammaaL skrev 2011-07-07 11:01:02 följande:
    vad är det som kan vara farligt med flaxandet???
    Jag undrar också det.
  • Sum quod sum
    matu skrev 2011-07-07 20:38:24 följande:
    Din son låter som en helt normal glad liten pojk!

Ang flaxandet och sparkendet, har ni varit på babysim eller ngt? För det kanske skulle vara ngt för er, sonen iaf :) Låter som att han kan göra en massa fjärlis kickar Skrattande (många bebisar kan göra dessa)!  På babysim brukar man träna just på att 'dra' dem framåt i vattnet när de sparkar med benen så att de förstår sambandet mellan att ta sig fram och sparka.  
    Aha så det är det han gör..han påbörjade beteendet i badet och där är han som värst och flaxar. 
  • Sum quod sum
    Paisley skrev 2011-07-08 22:57:40 följande:
    Ja du tack först och främst för det långa inlägget. Du har rätt i det du skriver. Om du läst min profil ser du att jag har 4 barn, kanske skulle ha nämnt det i trådstarten. Första var extremt tidig, kröp vid 5 månader, gick utmed möbler vid 7 månader och utan stöd vid 9 månader. De andra två var normala i utveckligen. Skillnaden är att min lille pojke har opererats då han var 3 månader och varit nersövd 2 gången. Så jag oroar mig lite för att han kan ha påverkats av narkosen. Eller att han kan ha något som varit där sen födseln. Han liknar inte sina syskon, han är ljusare än dem, har en annan huvudform och ganska sneda ögon. Hårfästet är format som en pik eller ett "V" om ni förstår vad jag menar.

Om någon har erfarenhet av något av det här får ni gärna svara!  
    Titta i släkten om V:t finns. Jag har det och min son likaså och min mor. Kan vara något så enkelt som ett släktdrag. Min far som är nordafrikan har syskon som är blonda och blåögda/ grönögda till chokladfärgad som han själv. Krulligt hår till rakt. Alla barn behöver inte se lika ut. Genetiskt så kan det vara drag från mor eller farföräldrar. Men om du är väldigt orolig så prata med bvc. Utseendet påverkas ju inte av narkos som du vet utan  det låter som du är orolig för något annat. Men han låter helt normal.
  • Sum quod sum
    Little me skrev 2011-07-11 10:35:10 följande:
    Har bara läst ts

På kontrollen sex mån för min dotter skulle hon kunna flytta en sak från ena till andra handen.

Jag personligen tycker att det låter som att ditt barn är lite sen i utvecklingen.

Min dotter kunde vid sex mån bland annat:
    -stå mot soffan och hålla i sig
    -vända åt alla håll, hasa bakåt, dra sig framåt
    -sitta själv, 15min inga problem
    -kunnat greppa och hålla leksaker sen ett par månader tillbaka
    -dra sig upp själv om hon höll i mina händer

Bara några exempel
    Enligt vi föräldrar så är det snarare tidigt. Vissa sitter inte förrän vid 7 månader. Eller rullar sig. En del kryper inte alls eller gör en ansats..
  • Sum quod sum
    Little me skrev 2011-07-11 10:45:48 följande:
    Sum quod sum:
    Och i Aftonbladet stod det att det skulle bli sol idag

Jag skrev min personliga åsikt, JAG tycker att ts bebis var lite sen på vissa saker i utvecklingen.

Vad Vi föräldrar skriver är liksom inte vad jag själv tycker.

Sen tror jag också att det som skrivs/testas vid olika åldrar är lite "i senaste laget" att barnen borde kunna. Just för att inte stressa föräldrar. Kan man det inte då är är det god idé att kolla upp.
    Oj vad du tog åt dig. Jag bara påpekade att barn utvecklas olika fort..det kan vara ett spann på 6-8 veckor utan att det är konstigt. 
  • Sum quod sum
    Little me skrev 2011-07-11 10:52:45 följande:
    Sum quod sum:
    Tog inte åt mig. Men jag gjorde klart redan i första inlägget att det var min personliga åsikt.
    Då behöver jag inga Vi föräldrar-referenser
    Jag har rätt att referera till vad jag vill..
Svar på tråden 6 månader - sen i utvecklingen?