Inlägg från: k girl |Visa alla inlägg
  • k girl

6 månader - sen i utvecklingen?

Little me skrev 2011-07-11 12:29:53 följande:
    Jag vill göra en rättelse!

Jag jämför inte min dotter med ts barn. Vad min dotter kunde när är ovässentligt.

Men med den fakta ts ger så tycker JAG att det är sent att tex inte kunna hålla i saker/flytta mellan händerna.

Men huruvida ett barn är sent eller inte avgörs inte på rent tyckande, det avgörs gentemot vad man kan förvänta sig av ett barn vid en viss ålder och det är det som kontrolleras på BVC-kontrollerna. Och inte ens om barnet inte "klarar" punktlistan är det någon fara på taket. http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=7342 <-- Där kan du se hur normalfördelningen ser ut och se vad som räknas som tidigt respektive sent.

TS: Visst låter det som om det är en smula sent att inte vända sig och inte hålla i föremål. Men det kan vända fort. Min son dröjde länge med att vända sig från mage till rygg, det syntes tydligt att han tyckte att det var obehagligt. Han var dessutom sådan att han låg och betraktade allting. Grovmotoriskt är han lite senare utvecklad, han började dra sig fram när han var tio månader gammal, kröp när han var elva månader, och gick när han var fjorton månader. Han var riktigt lealös och ville inte stå på sina ben förrän han var runt sju-åtta månader tror jag, började själv dra sig upp när han var nio månader.  Barn är ju olika - det måste ju finnas tänkare också...
Svar på tråden 6 månader - sen i utvecklingen?