Inlägg från: Camillie84 |Visa alla inlägg
  • Camillie84

6 månader - sen i utvecklingen?

Min kompis son kunde bara ligga tills han var 9 månader, sen kunde han sitta utan stöd ett tag om man satte honom upp, annars låg han bara stilla som man la honom.

När han var 12 månader så rullade han plötsligt, 1 vecka efter kröp han och gick när han var 13 månader. Nu är han snart 2 och springer runt och klättrar, hoppar osv, han är nästan före jämngamla barn motoriskt.

Så jag tror inte du har något att oroa dig för.     

• Camillie84
    pluvdo skrev 2011-09-27 10:09:19 följande:
    Nu är jag säkert ute och cyklar här, men när du säger att han är liten till växten och inte fått tänder än (vilket i och för sig är helt normalt utan någon egentligen anledning, men ändå)... har han följt sin längdkurva sedan han föddes eller dalat? Min son är kort och en av anledningarna jag funderat på har varit brist på tillväxthormon. Det leder ju då till att man inte växer lika snabbt som andra plus att tänder kan dröja och man kan ha dåligt med muskler.

När man får tänder är väl ärftligt? Både jag och min sambo fick det sent, vår stora kille fick sin första tand precis innan han skulle fylla 1, vår lille är 9 månader och håller precis på att få sin första tand.

Men det kanske har med tillväxthormon att göra också?

Kan också tillägga att mina barn är  mindre till växten, min stora kille har varit kortare än snittet tills han fyllde 5 i somras, nu har han kommit i kapp   
  • Camillie84

Jag skrev tidigare i tråden om min kompis son som var sen med motoriken. kom på att de fick gå hos en sjukgymnast eller liknande. 

Har ni blivit erbjudna något sådant? 

• Camillie84
    Paisley skrev 2011-10-18 20:10:01 följande:
    Inte än, men vi har som sagt fått en läkartid. Det är om en vecka så vi får se vad som händer. Blev han hjälpt av sjukgymnastiken då?

Ja, det hjälpte. De fick massa övningar att göra hemma, han skrek när han skulle göra dem, gillade inte alls det. Han skulle bäras på ett visst sätt, fick inte ligga på sidan eller rygg så mycket, fick inte sitta i babysitter.

Innan det hade han kanske skrikit en gång i hela sitt liv, han va en så lugn bebis, jag har aldrig träffat en sån "snäll" bebis, han bara låg på soffan eller golvet och var nöjd.  

De misstänkte först muskelsvaghet men idag visar han inga tecken alls på att vara muskelsvag. Han är 2 nu och en helt vild kille.

Kom på en till sak, hans öron sitter inte på samma ställe på huvudet, inte mitt emot varandra om du förstår vad jag menar. Ingen hade lagt märke till det förrän sjukgymnasten såg det. Det syns bäst bakifrån. 
    Och det påverkar balansen. Allas öron sitter lite olika men i hans fall är det extremt.   
Svar på tråden 6 månader - sen i utvecklingen?