Pest eller kolera? Svårt val gällande barnen
Jag är ensamstående till två pojkar på 13 och 16 år. Har blivit uppsagt från mitt jobb och känner att jag inte riktigt klarar av hyran där vi bor nu. Jag kan betala hyran men då måste jag skära ner på så mycket annat. Klädinköp, hårklippningar, nöjen, läkarbesök, matkostnader, deras idrottsaktiviteter och liknande. Det blir tex ingen semester alls i sommar då jag ska sommarjobba. Mina barn är vana att alltid få komma iväg och göra något så dom tar det här ganska hårt för hela deras tillvaro förändras.
Ska vi bo kvar här nu måste dom sluta spela hockey och fotboll, dom kan inte alltid få nya kläder när det behövs, dom kan inte få klippa sig hos frisören när håret blir för långt, jag kan inte alltid gå till läkaren när jag blir sjuk och vi kan inte unna oss en bio eller en liten resa på helgerna.
Samtidigt trivs vi så bra i området. Alla deras vänner bor här. Dom kan gå till skolan, det är ett tryggt område.
Alternativet är att flytta 2 mil utanför stan där bussen går 3 ggr om dagen och där området är billigt men ganska härjat. De flesta lägenheterna hyrs av migrationsverket. Djur slaktas i tvättstugan, bilar och bostäder sätts i brand, man kan inte gå ensam ute på kvällarna, dom får långt till skolan, långt till vänner osv men samtidigt vinner vi så mycket ekonomiskt på det. Dom kan fortsätta spela hockey, klippa sig, få kläder och vi kan resa bort på hleger och göra saker tillsammans. Dom behöver inte leva på köttfärs och ägg och jag kan gå till läkarne när jag behöver.
Men så är jag lite orolig att dom ska träffa nya "vänner" och präglas till att bli dåliga människor som gör fel val i livet för det är extremt vanligt i det området. Det är mer regel än undantag om man säger så.
Det finns inget som säger att vi ska bli kvar där för evigt men det hänger på att jag får ett jobb som ger minst lika bra betalt som mitt gamla.
Jag har frågat mina barn vad dom tycker och dom säger att så länge dom får fortsätta med sporten så kan dom bo i slummen. Men det är inte bara umgänget som oroar mig. Det blir buss tidigt på morgonen och buss sent hem. Om det är träning blir det ännu senare och då måste jag hämta dom inne i stan. Sen är det läxor som ska göras och jag vill inte att dom ska halka efter i skolan. Om dom halkar efter så kan jag inte dra undan hockeyn för det är ju den som motiverar att hålla sig borta från dåligt umgänge.
Vill gärna ha synpunkter från andra.