• Anonym

Pest eller kolera? Svårt val gällande barnen

Jag är ensamstående till två pojkar på 13 och 16 år. Har blivit uppsagt från mitt jobb och känner att jag inte riktigt klarar av hyran där vi bor nu. Jag kan betala hyran men då måste jag skära ner på så mycket annat. Klädinköp, hårklippningar, nöjen, läkarbesök, matkostnader, deras idrottsaktiviteter och liknande. Det blir tex ingen semester alls i sommar då jag ska sommarjobba. Mina barn är vana att alltid få komma iväg och göra något så dom tar det här ganska hårt för hela deras tillvaro förändras. 
    Ska vi bo kvar här nu måste dom sluta spela hockey och fotboll, dom kan inte alltid få nya kläder när det behövs, dom kan inte få klippa sig hos frisören när håret blir för långt, jag kan inte alltid gå till läkaren när jag blir sjuk och vi kan inte unna oss en bio eller en liten resa på helgerna.
    Samtidigt trivs vi så bra i området. Alla deras vänner bor här. Dom kan gå till skolan, det är ett tryggt område.
    Alternativet är att flytta 2 mil utanför stan där bussen går 3 ggr om dagen och där området är billigt men ganska härjat. De flesta lägenheterna hyrs av migrationsverket. Djur slaktas i tvättstugan, bilar och bostäder sätts i brand, man kan inte gå ensam ute på kvällarna, dom får långt till skolan, långt till vänner osv men samtidigt vinner vi så mycket ekonomiskt på det. Dom kan fortsätta spela hockey, klippa sig, få kläder och vi kan resa bort på hleger och göra saker tillsammans. Dom behöver inte leva på köttfärs och ägg och jag kan gå till läkarne när jag behöver.
    Men så är jag lite orolig att dom ska träffa nya "vänner" och präglas till att bli dåliga människor som gör fel val i livet för det är extremt vanligt i det området. Det är mer regel än undantag om man säger så.
    Det finns inget som säger att vi ska bli kvar där för evigt men det hänger på att jag får ett jobb som ger minst lika bra betalt som mitt gamla.
    Jag har frågat mina barn vad dom tycker och dom säger att så länge dom får fortsätta med sporten så kan dom bo i slummen. Men det är inte bara umgänget som oroar mig. Det blir buss tidigt på morgonen och buss sent hem. Om det är träning blir det ännu senare och då måste jag hämta dom inne i stan. Sen är det läxor som ska göras och jag vill inte att dom ska halka efter i skolan. Om dom halkar efter så kan jag inte dra undan hockeyn för det är ju den som motiverar att hålla sig borta från dåligt umgänge.
    Vill gärna ha synpunkter från andra. 

• Svar på tråden Pest eller kolera? Svårt val gällande barnen
  • Anonym

Att ha en bra vardag är för mig viktigare än enstaka guldkorn, men det är ett svårt val...
    Dina barn är ändå rätt stora och verkar själva veta vad de vill så det kanske du ändå ska ta hänsyn till.

• Lowika

Måste ju finnas ett mellanting?....

Måste det verkligen dras in på allt för att bo kvar? Kanske bio och småresor får stryka på foten, men idrotten vara kvar.

Du kommer väl förhoppningsvis inte heller att vara arbetslös forever?

• Anonym

Har du varit ute i det härjade området själv och sett hur det är? Det kanske inte är så farligt om det mesta är hörsägen, vilket det brukar bli om sådana områden. Folk som aldrig satt sin fot där har ofta åsikter som inte stämmer med verkligheten alla gånger. Ofta är det bättre än man tror.

Har du annars ansökt om bostadsbidrag? Om du förlorar så mycket i lön borde du kunna få det.

• Stårchen

Jag funderar också över det med jobbet. Du verkar resonera som om du aldrig mer kommer att få ett jobb. Verkar det sannolikt?

• Anonym

En tanke som du också kan fundera över är att 16-åringen iallafall skulle kunna skaffa sig ett extrajobb/helgjobb. Ja, även 13-åringen skulle ju kunna dela ut reklam tex. Det är ju inte helt fel att de tjänar lite egna pengar för att underlätta ekonomin om ni får det så knapert.

• Stårchen

Kanske kan killarna gå in som hjälptränare för något yngre lag?

• Anonym

Den nuvarande hyran ligger på 9600 kr. Elen tillkommer.  Även om jag får bostadsbidrag kommer det inte att räcka utan vi måste ändå snåla in på så mycket och jag vill inte leva precis på marginalen i flera månader för jag vet ju inte om jag får ett jobb i morgon eller om tre år. Just nu går jag på timvik och stämplar resten och så sommarjobb men sommarjobbet ger mig 7000 kr mindre än vad jag hade i lön och jag har ju budgeterat efter den lön jag hade. Nu måste jag göra en ny budget och pengarna räcker inte om jag inte gör kraftiga nedskärningar. Jag bodde i det härjade området innan jag fick barnen. Det var då ganska dåligt med jobb och folk flyttade in till stan så massor av lägenheter stod tomma. Migrationsverket hyr 70% av lägenheterna och 25% står fortfarande tomma. Därför är det extremt billig hyra. Första månaden gratis och sen familjerabatt på 30% så min hyra kommer att hamna på 3400 kr och då ingår el och garage. Det är en trea som är större än den jag har nu till antalet kvm så jag vinner verkligen på att flytta. Det finns villaområden med i den byn och jag har många av mina vänner där som vittnar om att det bara har blivit värre där migrationsverket hyr. Nu kan dom inte längre ha trädgårdspynt och liknande stå ute för det blir förstört av ungdomar och unga vuxna. En av mina vänner har fått däcken sönderskurna 4 gånger sedan i mars för hon har inget garage att ställa bilen i, Inne i stan är det svårt att få något annat än ettor nu för det är så långa köer. Har fått några napp på andrahandsbostad men då gäller det bara några månader och det känns inte tryggt för jag vet ju inte när en riktig lön börjar rulla in och jag vet inte om jag hittar en ny bostad efter det. Dessutom tar dom hutlöst betalt när det är andrahandskontrakt och vill gärna ha minst en månads depositionsavgift vilket jag inte kan lägga ut.
    Så fort jag får ett jobb kommer vi att flytta från slummen om det är så att det blir flytt dit men det känns inte riktigt som att jag har något val. Valet är ju att bo kvar men snåla på precis allt och se mina barn bli olyckliga.
    Med tanke på skolan och idrotten finns det inget utrymme för extrajobb för den äldsta. Den yngsta har ansökt flera gånger om att få dela reklam så att han kan spara till en iPhone 4 men det finns inget ledigt distrikt där vi bor nu och dit vi ska flytta delar dom inte ut reklam via utdelare då det är för osäkert.

• Anonym

Finns det verkligen inget mellanting mellan svindyrt boende i stan och superbilligt område i slummen? Över 9000 kr i hyra låter ganska mycket för en 3:a.

Sätt upp lappar i olika hus om byte av lägenhet? Hitta en billigare 3:a eller kanske en 2:a skulle funka? (Grabbarna delar rum och du tar vardagsrummet till sovrum, bäddsoffa löser det mesta). Byten går ofta fortare än att stå på kö.

Finns det inga fler områden runt stan? Det kan ju inte bara finnas "slumområdet" ofta finns ju flera stycken förorter/småbyar.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-05 14:35:03 följande:
    Finns det verkligen inget mellanting mellan svindyrt boende i stan och superbilligt område i slummen? Över 9000 kr i hyra låter ganska mycket för en 3:a.

Sätt upp lappar i olika hus om byte av lägenhet? Hitta en billigare 3:a eller kanske en 2:a skulle funka? (Grabbarna delar rum och du tar vardagsrummet till sovrum, bäddsoffa löser det mesta). Byten går ofta fortare än att stå på kö.

Finns det inga fler områden runt stan? Det kan ju inte bara finnas "slumområdet" ofta finns ju flera stycken förorter/småbyar.
    Nej det finns inget mellanting som jag kan få tillgång till typ nu. Det ligger flera månader fram i tiden och då är det redan för sent. Då kan jag lika gärna bo kvar här och ta ifrån pojkarna allt och det är det jag försöker undvika.
    Man får inte byta hyresgäster emellan eftersom att det har missbrukats förut. Dessutom är det få som vill betala den summan för en trea när dom lika gärna kan betala 1500 kr till och få en femma. Finns nämligen inga fyror inom det här bostadsbolaget. 
    Jag har haft pojkarna dela rum med varandra förut. Det slutade med en sönderslagen glasdörr och båda pojkarna fick sy flera styng. Ett "litet" bråk som urartade. Åldersskillnaden är för stor för att dom ska kunna uppskatta varandras sällskap. Så länge dom har varsit rum ignorerar dom varandra.
  • ciann

Tycker ni ska försöka bo kvar. Tror inte att den destruktiva miljön du beskriver är lämplig.

Kanske hittar du snart ett nytt jobb?
    Kanske kan 16 åringen börja jobba extra?
    Hyra ut ett rum tillfälligt?

Kanske kan du sälja bilen, om du har en sån? (Du skrev att du skulle hämta barnen)

Svar på tråden Pest eller kolera? Svårt val gällande barnen