• Anonym (SvenssonMamma)

Syskon tätt... Vad tänker ni på?

Er själva och att ni vill ha småbarnstiden över snabbt? Eller att de ska ha såååå kul tillsammans och leka så att ni själva slipper? Vill ni se duktiga och produktiva ut i andra människors ögon och ploppa ut unge på unge? Finns faktiskt vetenskapliga studier som visar att barn som får syskon tidigt t ex presterar sämre i skolan då deras kognitiva inlärningsförmåga försämrats av att få mindre egentid med föräldrarna i ung ålder! Och är det ingen av er som undrar hur era äldsta verkligen mår när de får syskon och helt plötsligt regredierar. Börjar kissa på sig och tala bebisspråk. Hur tänker ni egentligen? :( Usch och fy tänker jag! Minst fyra år emellan helt klart...

• Svar på tråden Syskon tätt... Vad tänker ni på?
  • Anonym
    Anonym (SvenssonMamma) skrev 2011-07-05 14:02:55 följande:
    Er själva och att ni vill ha småbarnstiden över snabbt? Eller att de ska ha såååå kul tillsammans och leka så att ni själva slipper? Vill ni se duktiga och produktiva ut i andra människors ögon och ploppa ut unge på unge? Finns faktiskt vetenskapliga studier som visar att barn som får syskon tidigt t ex presterar sämre i skolan då deras kognitiva inlärningsförmåga försämrats av att få mindre egentid med föräldrarna i ung ålder! Och är det ingen av er som undrar hur era äldsta verkligen mår när de får syskon och helt plötsligt regredierar. Börjar kissa på sig och tala bebisspråk. Hur tänker ni egentligen? :( Usch och fy tänker jag! Minst fyra år emellan helt klart...
    Det där fenomenet med att prata bebisspråk och kissa på sig har jag mer märkt med småsyskon av någon anledning! Jag hade två väninnor som var yngst i varsin tvåbarnsfamilj som började snacka orent, med bebisröst och pinka på sig när de närmade sig skolåldern och insåg att de inte var specialbehandlade småbarn längre. Det tror jag mer att man ska tänka på, att man inte gör småsyskonet liiiiitet och storasyskonet STOOORT för det kan förändra hela deras personlighet resten av livet. Ganska snabbt blir de ju större och då är inte skillnaden så stor som man gjort den till.
  • KMJ

TS Är du bitter på något vis?

Tror alla konstelationer av sykon eller inte syskon har sina fördelar och nackdelar, samt att mycket hänger på hur föräldrarna hanterar det. 

Kom igen nu var lite glad och gör det bästa för din familj istället för att hänga upp dej på hur andra gör eller inte gör.   

• Anonym (mia <3)

Hej!

varför ska du bry dig???Vi fick våran första dotter 2002 sen 16 månader senare 2004 kom vårn andra dotter.

2006 kom våran son.

alla mina 3 barn bryr jag mig om & alltid gjort!

det går jättebra för de i skolan 2004 har precis slutat f-klassen & kan läsa.

Jag läser för de & leker med dem har alltid gjort. Så att skaffa tätt mellan barnen har inget med det att göra. men sen hade jag en klasskompis när jag var liten som hade 4-5¨år i mellan den äldsta var 20 yngsta var 7... hans föräldrar var runt 55-60 när han var runt 15 är det snällt mot barnen...Jag ville ha barn ungt.
    Så nu är jag 29 år & vänta mitt 4 barn & har 3 underbara barn som är duktiga.....
    Så sluta bry dig hur andra gör......skaffa dig ett liv istället för at bry dig hut andra gör.....

• elmadumle
    Anonym (ja) skrev 2011-07-07 10:43:03 följande:
    Vet du vad TS, jag förstår vad du menar.
    Jag har en bekant som fick barn tätt och under graviditeten tog hon inte hand om sin förstfödda. Det fick bli pappan eller släktingar med motivationen att hon mådde illa, inte kunde  böja sig mm.
    Skitsnack tycker jag.  
    Jag kunde inte heller ta hand om mina barn när jag var gravid, spydde i fyra månader och var sjukskriven, då fick pappan vara hemma för vård av barn, vad är det för fel med det? Jag låg dessutom inlag några dagar pga kraftigt illamående. Mina barn led inte av att ha sin pappa hemma. Jag hade säkerligen mått lika illa även om vi hade större skillnad än två år mellan barnen.
  • Jordgubbssmak
    Anonym (mia <3) skrev 2011-07-07 13:51:50 följande:

Hej!

varför ska du bry dig???Vi fick våran första dotter 2002 sen 16 månader senare 2004 kom vårn andra dotter.

2006 kom våran son.

alla mina 3 barn bryr jag mig om & alltid gjort!

det går jättebra för de i skolan 2004 har precis slutat f-klassen & kan läsa.

Jag läser för de & leker med dem har alltid gjort. Så att skaffa tätt mellan barnen har inget med det att göra. men sen hade jag en klasskompis när jag var liten som hade 4-5¨år i mellan den äldsta var 20 yngsta var 7... hans föräldrar var runt 55-60 när han var runt 15 är det snällt mot barnen...Jag ville ha barn ungt.
    Så nu är jag 29 år & vänta mitt 4 barn & har 3 underbara barn som är duktiga.....
    Så sluta bry dig hur andra gör......skaffa dig ett liv istället för at bry dig hut andra gör.....

ÖH? Jaha,,,det är skillnad på äpplen och päron eller?
    Hur kan du i samma inlägg skriva att hon inte ska bry sig om att nån väljer att skaffa barn tätt och sen sitta och ha åsikter om folk som skaffar barn sent!?!
    På FL kan man se allt...
  • Anonym (mia <3)
    Jordgubbssmak skrev 2011-07-07 14:18:16 följande:
    ÖH? Jaha,,,det är skillnad på äpplen och päron eller?
    Hur kan du i samma inlägg skriva att hon inte ska bry sig om att nån väljer att skaffa barn tätt och sen sitta och ha åsikter om folk som skaffar barn sent!?!
    På FL kan man se allt...
    Jag menar inte att ha åsikter om att barn skaffa sent men JAG ville inte skaffa barn sent (eftersom jag träffat den rätte)
    Därför mina barn är tätt....
    Men jag vet när vi kom första dagen i skolan trode jag att det var mormor/farmor som var med honom jag visste inte. Så jag ville ej att mina barn skulle känna så.
    men även där inte alltid man träffa den rätte som jag gjorde, eller har lätt att få barn.
    så det var så jag menade....
    HAR INGEN ÅRSIKT HUR ALLA ANDRA GÖR :)
  • Anonym (ja)

Oj, oj.
    Låt mig förklara innan ni hoppar på mig.
    När jag menade att pappan fick ta hand om barnet så menade jag att när pappan kom hem från jobbet var det enbart han som tog hand om barnet. Hon lyfte inte ett finger. Han badade, matade,tröstade och nattade.
    Om daganra när han jobbade hade hon alltid kompisar eller släkt där som badade, matade,tröstade och nattade.

Så ni anser att det är ok att barnet, från det att det vaknade tills dess att pappan kom hem togs omhand av kompisar till föräldrarna och deras släktingar?

• Anonym (ja)
    Anonym (HAHA) skrev 2011-07-07 10:55:59 följande:
    Haha vilket patetiskt inlägg, hur tusan vet du om det är skitsnack eller inte? Vet du vad? Hon kan lika gärna mått lika illa även om det var 4 år mellan barnen Men du kanske inte kan tänka så långt?
    Såklart att hon kan ha gjort det men en 4 åring behöver inte tröstas lika mycket som en 1 åring. En 4 åring kan äta själv. En 4 åring går inte med en nerbajsad blöja i nån timme innan hon behagar att byta om det inte skulle vara någon där som kan göra det åt henne. Och det vet jag för jag har själv bytt blöja på barnet. En 4 åring behöver inte bäras på, av olika anledningar behöver en 1 åring ibland göra det. En 4 åring kan själv lägga sig i sängen. Det kan inte denna 1 åring pga hur sängen är utformad.
    En 1 åring är mera sårbar än en 4 åring. 
  • Anonym (HAHA)
    Anonym (ja) skrev 2011-07-07 18:49:49 följande:
    Såklart att hon kan ha gjort det men en 4 åring behöver inte tröstas lika mycket som en 1 åring. En 4 åring kan äta själv. En 4 åring går inte med en nerbajsad blöja i nån timme innan hon behagar att byta om det inte skulle vara någon där som kan göra det åt henne. Och det vet jag för jag har själv bytt blöja på barnet. En 4 åring behöver inte bäras på, av olika anledningar behöver en 1 åring ibland göra det. En 4 åring kan själv lägga sig i sängen. Det kan inte denna 1 åring pga hur sängen är utformad.
    En 1 åring är mera sårbar än en 4 åring. 

Min 1 åring kan äta själv, hon kunde lägga sig i sängen själv, jag kunde bara sitta bredvid henne och läsa osv, fast jag var stor som en flodhäst och foglossning, det kanske mamman med illamåendet också kunde? Om hon fick hjälp av vänner och släktingar är det väl toppen när hon nu inte kunde ta hand om barnet pga illamåendet. En 4 åring kan slå sig hur mkt som helst så dom behöver tröst, dom kommer i perioder då dom behöver mkt uppmärksamhet precis som en 1 åring.
    Barnet som du skriver om tycker kanske att det är jättekul att få vara med andra än bara mamman sen kanske mamman tar igen tiden när det andra barnet är fött. Sen kan man inte veta i förväg hur man kommer må i en graviditet så att du klankar ner på henne för att hon mådde dåligt är ju verkligen dålig stil! Är ni vänner? Jag skulle då inte skriva massa skit om mina vänner.. 
Svar på tråden Syskon tätt... Vad tänker ni på?