• Hibiscus

har gjort hysterektomi-lite frågor om återhämtning

Har frågor till er som tagit bort livmodern
    jag tog bort den för 3 veckor sedan med buksnitt, har kvar livmodertapp och äggstockarna- tog bort den pga mycket smärtor, myomer och eventuellt adnemyos vilket man får svar på senare.

första dagarna var jobbig med mycket smärta i omkring buksnittet o jobbigt när tarmarna lagt sig på plats men sen har en annan smärta kommit o det är att det ilar-gör ont innan jag är kissnödig och då jag kissar det onda går ej över efter kiss heller direkt så jag undrar om det är övergående om ni som tagit bort livmodern hade så här med, jag har ingen feber eller sjukdomskänsla

• Svar på tråden har gjort hysterektomi-lite frågor om återhämtning
  • Kristina11

Hej! Jag opererade bort min livmoder för 2 veckor sen pga myom. Jag upplever det precis som du då jag är kissnödig, när jag kissar och efteråt. Känner samma slags smärta även då jag "bajsar". Jag får för mig att blåsa och tarm trycker mot det såriga invärtes... Kan det vara så? Har det gått över för dig? Hoppas det och hur länge tog det i så fall? För övrigt kan jag säga att jag aldrig förstått innan operationen att det skulle vara så här jobbigt efteråt! Usch och fy! Men jag är trots allt jätteglad att ha det gjort för jag hade rent vidriga blödningar innan.

• Hibiscus

har nu gått 4 månader sen hysterektomin och ja det har blivit bättre med det onda jag hade vid toabesök/kissning
    men har livmodertappen kvar och tyvärr får mensvärk i nån vecka  innan mens...och fått små små mensblödningar i några dagar- så känns väl så där...tagit upp det på återbesöket och läkaren sa att ja så kan hända då tappen är kvar..jaja får väl vara glad över att megablödningarna som jag hade innan inte kommer komma iallafall.. men som sagt lite mensvärk har jag ju tyvärr ff och när den kommer så kan jag få lite av typ den kisssmärtan som jag frågade om i första inlägget..vad det nu kan bero på

Kristina; har du tagit bort även livmodertappen?

• katten69

Hej på er, jag vet att tråden är gammal, men söker förtvivlat någon som har gjort just den operationen! Jag har op-tid på måndag den 12/3. Är grymt skitnervös.
    Har läst både gott och ont att ta bort livmoder med tillhörande besvärande myom. De ska gå in via buken.

Hur har ni det så här efter operationen?
    Har läst om urinvägsinfektioner, propp, urinläckage m.m.
    Har ni några problem med sånt?

Ångrar ni operationen?

Hur var det efteråt? Kan man gå i trappor? Något tips "att tänka på" ?
    Hoppas på svar, då jag är totalt nerv-vrak av detta.

• mandelblomma

Nu är det snart 2 år sedan jag gjorde det och jag ångrar bara att jag inte fick den gjort innan då jag har en helt annan livskvalité än innan!
    Fick inga av de komplikationer du frågar efter.
    var inlagd på sjukhus 5 dagar efter op med eda som dessvärre inte tog så bra ( ovanligt). Under de här fem dagarna mådde jag inte bra alls, mådde väldigt illa och kräktes så fort jag rörde mig, en vanlig biverkan efter denna typ av operation.
    Man var frikostig med smärtlindring så smärtan var hanterbar.
    Men efter ca en vecka mådde jag ok igen och jag tror jag var hemma ca 5 veckor sen, bröt min sjukskrivning tidigare än planerat för att jag mådde så bra.

Lycka till!

• Broken

Hej! Jag gjorde min operation i okt 2011. Tig då bort både livmoder o livmodertapp. Mår idag hur bra som helst! Inga problem med nånting! Jag upplever att jag var helt återställd ca 4 mån efter op. Sex hade jag första gången efter 1 mån o sen regelbundet 2-3 ggr/vecka därefter. Inga problem där heller.

• LiloFilo

Hittat en gammal tråd här. Vet inte om ni ser meddelandet ens.. Men på måndag 12/1 är det min "tur" för denna operation. Har gjort liknande operationer i bukhålan men det var länge sen. De ska försöka göra det via titthål laparoskopi men går inte det så blir det snitt

Undrar just hur länge man blir sjukskriven. Läkaren pratar om allt från 3-4 v

• modsey
    LiloFilo skrev 2015-01-09 23:55:12 följande:

Hittat en gammal tråd här. Vet inte om ni ser meddelandet ens.. Men på måndag 12/1 är det min "tur" för denna operation. Har gjort liknande operationer i bukhålan men det var länge sen. De ska försöka göra det via titthål laparoskopi men går inte det så blir det snitt

Undrar just hur länge man blir sjukskriven. Läkaren pratar om allt från 3-4 v

jag vart sjukskriven i 6 veckor från direkt och då hade jag ett kontorsjobb.
  • LiloFilo

Okej nu är det gjort och det blev titthål. Mådde ok första dagen , yr och trött och stel men inte så ont. Andra dagen på sjukhuset var hemsk... fick kramper av de där gaserna som används när de blåser upp buken. Det gjorde frukstansvärt ont i hela ena sidan av bålen och var svårt att andas. Fick morfin och då kändes det mkt bättre. Nu tredje dagen är jag jättetrött och yr igen. Mådde ganska okej igår annars. Blev sjukskriven 2 v men läkarn sa en vecka först men det blev 2 veckor och känner jag för att börja jobba tidigare så kan jag såklart det. Men som det är nu så vill man bara ta det lugnt och komma tillbaka i lugn takt.

Jobbar också på kontor och kan faktiskt börja jobba hemifrån så smått sen...

• Gravensteiner

Jag gjorde oxå min op måndag 12/1 akut buksnitt,hade tufft första dygnet,gick åt en hel del morfin????skulle åkt hem redan två dagar efter op men jag var så matt musklerna ville inte vara med så jag fick vänta till torsdag. Har nu gått 2v o jag börjar känna mig som vanligt,fast det drar naturligtvis i såret o hosta,nysa är inte någon favorit.. Jag tycker oxå jag känner av tarmarna mycket,nästan som man kan följa maten. Vet någon vad som händer med utrymmet där livmodern satt? Jag är sjukskriven 4v men satsar på

att kunna börja efter 3v. Jag jobbar i tandvården. Jag undrar lite mer om träning,hade tänkt springa min första halvmara i juni, 5 mån efter op, är det genomförbart tror ni?? Efter 6v får jag börja så smått med träning men är lite orolig att inte göra rätt,någon som har något träningsschema,eller annan kunskap om i vilken ände man bör börja? Tacksam för alla svar!

• zorsvas1

Hej! Idag har det gått en vecka sen min hysterektomi via buken. Jag blev hemskickad en å en halv dag efter operation. Blev mycket ledsen då jag krampade fortfatande av gaserna och var orolig för att sitta i bilen hem. Jag har fortfarande ont. Min fråga är om ni upplevde att smärtan kom å gick? Igår upplevde jag mig mycket piggare. Idag har jag ont. Nu är det mer under såret på magen. Det stramar och gör ont. Det känns som riktgt jobbig träningsvärk. Sen igår har jag inget plåster på. Bara små små smala tvärsöver. Såret ligger vertikalt från strax under naveln och idag har jag för första gången kännt på den och blev överaskad av att under stygnen kände en som en långsmal kuperande berkedja, hårt var det. Är der normalt?

Svar på tråden har gjort hysterektomi-lite frågor om återhämtning