• ius lexis

allergi nektariner, jordgubbar nötter??? Se hit.

Jag undrar lite om allergi, jag är periodvis allergisk själv. Här om sistens svällde jag upp runt och i munnen efter att ha ätit en nektarin ochinnan dess åt jag jordgubbar.
    Jag är allergisk mot lite allt möjligt ex katt, gräs, björk, stenfrukter osv ...men sista testet som jag gjorde hade jag gått ned i reaktionerna.
    Nu undrar jag om man kan äta jordgubbar eller/och nektariner om de är värmda i micron lite grann innan...en kollega sa att de fungerar på äpplen iaf.
    Sedan undrar jag om jag kan äta jordnötter som ju är en baljväxt-ingen nöt??

Är det någon som vet? jag blir skitskraj när jag ska prov äta dessa saker, det känns som att jag leker rysk roulette. har tidigare fått anafylaktisk chock 2 g.
    Men som sagt det var 5 år sedan och jag har ätit vad jag vill tills för 2 v sedan då jag varit sjuk i 3 v som satt mitt immunförsvar lite ur spel.

• Svar på tråden allergi nektariner, jordgubbar nötter??? Se hit.
  • Badfantasten

Jag är allergisk mot samma som dig.
    Vissa dagar går det bra med nektarin, nötter, avokado mm.mm...andra dagar kliar det i hals/öron.

Helt plötsligt en dag får man större reaktion, som jag fick av nötblandning och drabbas av anafylaktisk chock och får åka ambulans i illfart för att överleva..

Viktigt att du beställer tid för riktig allergi utredning, och inte utmanar ödet "rysk roulett"!... och även om det visar "mindre reaktion" är du dock allergisk

Tråkigt att vi alltid måste känna viss oro. Men precis som du hört upplevde jag att uppvärmda saker går bättre. Tex mandel i kakor mm, men utmana inte ödet..

• principessan

Googla på korsallergi!! Då kan man äta ibland och ibland inte!

• sagakarlsdotter

Jag är också allergisk mot gräs, björkpollen, nötter, stenfrukter osv. Jag måste "vänja" mig vid frukt, alltså äta lite av det varje dag. Varje sommarsäsong när jordgubbarna kommer så äter jag bara en eller två första gångerna och får lite klåda och irritation i halsen, men sedan kan jag fortsätta äta utan att jag får någon reaktion alls. Likadant med äpple osv, jag får äta små bitar först tills jag kan klara ett helt äpple och fortsätta med ett eller flera äpplen om dagen när det fungerar och jag inte får några besvär. Nötter och mandel går inte alls, förutom jordnöt som jag aldrig haft problem med. Ofta försvinner kliet i halsen av stenfrukter om man äter Aerius (allergitablett).

• ius lexis

Vad skönt på något vis att läsa om er andra som också har problem med detta.
    Jag har redan varit på 2 st utredningar. Första efter 2 st anafylaktiska chockar och sedan en förra året för då tyckte jag att jag var symtomfri men ville vara säker. jag var då bara känslig. Men nu efter jag varit sjuk så brakade det lös och med det mina rädslor. Jag får ju hjärtklappning när jag ska prova. Ingen aning hur det ska gå. Funderar på att ta en nektarin och gå och sätta mej utanför mottagningen.

• ius lexis
    sagakarlsdotter skrev 2011-07-05 16:09:49 följande:
    Jag är också allergisk mot gräs, björkpollen, nötter, stenfrukter osv. Jag måste "vänja" mig vid frukt, alltså äta lite av det varje dag. Varje sommarsäsong när jordgubbarna kommer så äter jag bara en eller två första gångerna och får lite klåda och irritation i halsen, men sedan kan jag fortsätta äta utan att jag får någon reaktion alls. Likadant med äpple osv, jag får äta små bitar först tills jag kan klara ett helt äpple och fortsätta med ett eller flera äpplen om dagen när det fungerar och jag inte får några besvär. Nötter och mandel går inte alls, förutom jordnöt som jag aldrig haft problem med. Ofta försvinner kliet i halsen av stenfrukter om man äter Aerius (allergitablett).
    Intressant, äter du fler jordgubbar under samma dag då? Eller väntar du till nästa g det blir jordgubbar.
  • sagakarlsdotter
    ius lexis skrev 2011-07-05 20:12:23 följande:
    Intressant, äter du fler jordgubbar under samma dag då? Eller väntar du till nästa g det blir jordgubbar.
    Jag äter en eller två per dag några dagar och sedan kan jag äta fler och fler utan att känna något. Nu kan jag äta en liter om jag vill.
  • ius lexis

Åt en jordgubbe idag med mycket grädde och socker. Ingen reaktion. Var kallsvettig dock. Jag tycker verkligen det är skitjobbigt.

Svar på tråden allergi nektariner, jordgubbar nötter??? Se hit.