• Anonym

Tips på present till blivande föräldrar?

Efterssom min syster eventuellt läser detta så vill jag vara anonym.

Min syster och hennes sambo väntar sitt första barn och jag har nu börjat fundera över vad jag skall köpa till dom. Kläder, leksaker m.m känns så tråkigt så jag skulle vilja ha lite bra tips på fina bra presenter som ni själva hade uppskattat.

• Svar på tråden Tips på present till blivande föräldrar?
  • Stårchen

När har du tänkt att de ska få presenten?

• Anonym

Antingen innan eller precis efter när den är född. Beroende på typ av present.

• Anonym

När min syster fick sitt första barn så fick hon diamantörhängen av mig. De fick hon redan på förlossningen (jag var där). Hon använder dem ofta och de är väldigt speciella för henne.

Nu behöver man ju inte köpa så dyra saker, men en liten berlock att sätta i kedja eller på ett armband kanske?

• Anonym

Funderar på att köpa ett "första hjälpen" kit (purelan salva, windi, blöjor m.m) och ge innan och sedan när barnet är fött ge dom en större påse med bebiskläder samt nått presentkort så dom själva kan få shoppa loss på bebisprylar som dom eventuellt gillar. Supertråkigt eller?

• Anonym

Ärligt talat skulle jag hellre få kläder än blöjor och salvor...?

Vill du ge något mer "unikt" så skulle jag kolla möjligheterna att få något handjort. Antingen av dig, eller att du köper något. Kanske en virkad gallerfilt? Kan användas länge.

Andra förslag: Ett fårskinn att lägga bebisen på på golvet? En baby-sitter? En "första året"-bok? En  fotografering (hos fotograf)av den nya familjen?

Sen är det litet oklart om du vill ge en present till din syster för att gratulera henne till att hon fått barn, eller om du vill ge en present till barnet för att välkomna det till världen. Det senare är det vanligaste...

• Anonym

Fotograf grejen var ju jäkligt bra faktiskt. Det hade nog vart en bra grej :)

• Anonym

Vi fick en babysitter med vibrationsfunktion som går att göra om till en gungstol när barnet blir äldre. Mycket trevlig när man måste lämna barnet nånstans.

Vad jag skulle ha tyckt varit roligt hade varit ett sånt där kitt där man kan göra hand/fotavtryck på barnet i gips. Antingen köpa färdigt eller fixa själv (trolldeg, nån typ av form och gips).

• Anonym

Hand/fotavtrycket var en fin sak...det skall jag köra på bland annat.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-05 15:58:49 följande:
    Funderar på att köpa ett "första hjälpen" kit (purelan salva, windi, blöjor m.m) och ge innan och sedan när barnet är fött ge dom en större påse med bebiskläder samt nått presentkort så dom själva kan få shoppa loss på bebisprylar som dom eventuellt gillar. Supertråkigt eller?
    Jag kan säga att när jag fick mitt första barn så var de bästa presenterna:
    En bärsjal
    En baby-björn sele
    En gosig filt till bebisen
    En mjuk speldosa till bebisen

Kläder hade vi redan ett överflöd (jag hade ju köpt innan) och det fick vi av ALLA andra.
  • Anonym (superbra)
    Anonym skrev 2011-07-05 15:58:49 följande:
  • zest

TS låter som en jättebra present, vet att jag hade uppskattat det :)

• Anonym
    zest skrev 2011-07-05 16:47:54 följande:
    TS låter som en jättebra present, vet att jag hade uppskattat det :)
    Vilket av det?
  • hallonsweet

Om det är en tjej kan du köpa en äkta pärla när hon föds. Och sen fortsätta när hon fyller år och vid jul. (plus kanske andra presenter såklart). När tjejen sen är 15 eller något kan hon få ett pärlhalsband av alla pärlor du köpt. :)

Eller ett berlockarmband med några berlocker på. det kan du ju ge till systern din också. sen kan hennes sambo fylla på med berlocker, exempelvis på morsdag eller födelsedagar.

En pojke är svårare tycker jag. men det där med fot och handavtryck är ju gulligt.

Jag hade själv blivit glad för antingen en namnskylt till barnvagnen eller om man inte vet namn så finns det ju mycket roliga saker som inte är just ett namn.

En fin, äldre sagobok med guld på sidorna och snirklig text (som man kan se i början av vissa disneyfilmer.)  hade jag blivit jätteglad för.

Eller en vacker speldosa eller en fin mobil att hänga över spjälsängen.

Jag förstår dig TS, det är supersvårt att hitta på presenter. Jag är varken gravid eller har ett syskon som väntar barn så mina förslag är säkert urdåliga, men det är vad jag kommer på sådär spontant. Hoppas du hittar något. :)

Svar på tråden Tips på present till blivande föräldrar?