• sofia0202

Hur lång tid tar en boende utredning..???? Från de att utredning gjord.

Hallå

Har sökt land o rike ef info kring hur lång tid det tar med boende utredning. Verkar vara väldigt olika.

Min sambo som kräver ensam boenderätt för sina två killar 7 o 10 år gamla. De har haft samarbets samtal sen de flyttade isär för fem år sen utan resultat. Mamman sätter sig på tvären med allt.
    Han ansökte ensamboende för ett år sen. Runt jul hade de en första träff hos tingsrätten som krävde en soc utedning vilken e gjord för tre månader sen. O på visar att de har de bättre hos oss.
    Men sen då.. Vi alla blir ju galna i denna väntan inte minst killarna som inte vet vad som kommer att ske..

Snälla ngn som har erfarenhet av detta??

• Svar på tråden Hur lång tid tar en boende utredning..???? Från de att utredning gjord.
  • sofia0202

Absolut e de nackdelen barnen har här att de behöver  byta skola... Men de har mkt kompisar här på gatan o fotbollen de spelar här..
    mängd olika faktorer, men de anser att de e mer "stabil" miljö för barnen här. samt om mamman ska ha boende rätten behöver hon föräldrar stöd..
    Tingsrätten sa från början att de skulle vara klart innan sommarn.. Vilket ja kan tycka e nu..

Hemskt o höra om de som du säger att de kan ta ett år till...=(

• sofia0202

Inget datum bara att de vänta på papper från motpartens advokat o de skulle  vara inne innan den 17de.. Advokaten ringde då runt den 25 men tingsrätten skulle då ge dem ngr dar till.. Sedan dess inte hört ngt.

ne absolut e de  bra att tingsrätten granskar allt igen o gör en egen bedömmning men varför sådan tid blir ju galen o va ska då barnen känna inom sig.. Att inte veta.

• sofia0202

Tackar för era svar med andra ord kommer de ta lång tid till... All "bevisning" o papper e klara o inskickade från min sambos sida..

Byta skola förstår ja med all rätt de behöver ta hänsyn till men de behöver oxå ifrån den skola där de e nu...

Har inte många kompisar o "börjar" hamna utanför kompis skaran pga aggresitivitet  o mängd olika faktorer..

Man blir minst sagt frustread i detta trampande..=(
    Min dotter på 9 bor hos oss på heltid träffar sin pappa varannan helg.. Hon blir oxå inblandad hur de kan få gå till så här..

tack för de svar ni gett

• sofia0202

Behövde inte skriva de så... Hon har ju så klart varit inblandad hela tiden då vi lever som en "vanlig" fam.. Missförstå mig rätt..

Med tiden.. Soc var här i februari ca ett halvår sen o gjorde hembesök.. etc. I barnens värld e de rätt så långt tid att undra om de ska byta skola etc.... Vi har hållit dem utanför men ändå delaktiga.. E svår o frustrerande del..

Men vad ja förstår så kommer de ta ett tag til.. sååå vi får kämpa på i ovetskapen så gott vi kan.

• sofia0202

Dem har svårt att vilja välja själva lite utav de som är problemet.. att de e hårt styrda o "kränkta" från mammans sida... Militärisk rättvisa mellan föräldrarna ska de vara.. Har så varit alla dessa år...

har inte varit ngn flexibilitet från hennes sida,,,

HB hos henne var de sittnde vid bordet o spela tv spel ville inte visa deras gemensamma rum o inte svara på så mkt..

Hemma här visa de sina rum o stora grabben svara när han fråga att han ville bo här.. Men då ska de skrivas i skrift o de ringde soc o fråga ngn vecka ef o de ville han inte.. O då e de inget bevis..

De e den frustrationen som e så ...Panik artad att de inte går o göra ngt...

Nu åker vi på sem har hyrt stuga v29.. Har hon vetat sedan feb... Men hon släpper dem inte förens månd kl 16
    o vi åker söndag vid 12...Så de bilir o åka 40 mil ex gör inget för de men barnen har ingen egen vilja plus att de inte ska göra ngt särskilt...

=) Nu blir ja lite uppstressad när ja skriver om de.. O ska försöka släppa de nu fr en tid iallafall då vi inget kan göra..
    Tusen tack för din undran .

• sofia0202

Barnens egna vilja tas inte alls på allvar/ el lyssnas på över huvudtaget...

• sofia0202

Hej igen
    Ne naturligtvis handlar de inte bara om rättvisan.. De har gått i samarbets samtal i fyra år.. Utan resultat..

när de handlar om stugan så e de aktivitet v 29 varje år med 600 pers inblandat som vi inte riktigt kan flytta på..=) Annars så hade vi naturligtvis gjort de..Förstår va du menar..
    Men o se barnen så uppgivenhet med att - de e ingen ide att fråga mamma...
    Förra året fick de inte följa med...

medans de oxå får se hur "bra" min dotter har de med relationen med sin pappa där allt görs för hennes bästa om de ngt den helgen hon ska till honom så får hon naturligtvis vara hemma el alt åka till pappsen..

Vi bor tre mil ifrån mamman har inget körkort men min sambo jobbar där hon bor o där de går i skolan..

interimistiskt beslut e ju ngt som kanske måste till hur går de till i frågan går de fortare då.. Barnen e inåtbundna o vill inte svara på ngr frågor samt att hon behäver föräldrar stöd framkom.. ( de åker till hennes föräldrar 10 mil bort  nästan vare helg hon har barnen.. Så de har ingen nytta o bo nära skolan o dessa kompisar..
    Pappan står för mer kontiunitet framkom...
    Vid jul var stora grabben jätte nöjd o kom o krama mig o sa de här fick ja med mig... Tre små mini lego bitar..
    O va roligt att du fick ta med dem svara ja honom. ne ja smuggla dem i vanten...=( Fick ja till svar..
    Hon hade ringt tre min ef de hade gått o undra var legobitarna var..=(
    Så de här ligger på en j....igt låg nivå..=( SÅ sorgligt att se...

Utredning gick till att min sambo o barnens mamma fick gå på ett " info" möte först om hur de gick till...
    Tror min sambo träffa soc två ggr själv sen o även hon.... Samt att barnen träffade dem själva..Soc alltså..
    Sen ett hembesök på varje ställe... Tog samanlagt tre månader..

Mmm ska försöka ha en underbar semester framöver här.. Tusen tack för att kunna ventilera med er om frågor o funderingar .. Fast har svårt att uttrycka mig i skrift.. Hoppas ni blev lite klokare..=)

• sofia0202

Ja absolut men vi e nu glada att de får följa med oss större delen av tiden... El så ångrar hon sig.. o dem kan följa med på sön. Vi får se.. dem e hos henne nu två veckor... o hos oss två för de e semester.. men de har tagit ett halvår att komma fram till de..  från början skulle de inte få följa med överhuvudtaget för ojämn e hennes vecka..
     Punkt typ..=)..=(

ne hon har inga aktiviteter med barnen.. Simskola ordna vi o på deras hemma plan så de fick yngsta killen gå på över vintern...
    Stora killen har kört cross innan vi träffades o då gick de bra bara min sambo tog med henne på hennes v..
    Förra året ordna de fotbollsskola här hos oss o de vile de jätte gärna vara med på vilket de oxå var för de var på våran vecka.. Men "tyvär" ville de forsätta på träningar o matcher oxå.. Vilket varit jätte kul om hon hade kunnit bjuda till lite.. Inte ens när de har borta matcher på hennes ort får de vara med.. Min sambo har inte med o göra vad barnen gör hos henne..=( Om han nämner att de e match..
     ne vi vill flytta dem till dennna "lantskola"  så de får en "nystart" o början till ett härligt barnliv utan "konstiga" krav..

Min sambo ställer i sådanafall upp på att skjutsa dem till henne varannnan helg o oxå ja så klart..
    Nackdelen e klart skolbyte..mot oss.. Skolan o läxor fungerar inte alls som de e nu.. står oxå i rapporten från soc.. att de inte e att föredra som de e nu med växelvis..
    Min sambo yrka först på ensamboenderätt o de svara hon oxå med...
    Men om hon vill de egentligen e en gåta.. Ringer aldrig el undrar va barnen gjort etc..
    Om egen vårdnads frågan säger "våran" advokat att de inte räcker med bevis..
    Min sambo e ju orolig för allt sen oxå om de har gemensamvårdnad..

ja varför ska allt va så svårt när de e barnen som får sitta i kläm...

• sofia0202

mkt möten har de varit för att de inte fungerar i skolan.. men skolan ser ingen skillnad på veckorna för barnens del...

Men mkt har blivit bättre men e nu sämre i barnens mående...
    O sista veckorna har vi pratat ngt om de vilket vi inte gjort förut...
    Lilla grabben säger att de pratas om de hela tiden hos deras mamma..=( Så absolut måste vi lägga allt åt sidan o låta barnen ha ro idet...
    De kom upp ef vi fick en soc anmälan "emot" oss att lilla killen hade gått till fröken o sagt att pappa hade slagit honom.. Vilket lades ner o han inte gjort ...Lilla killen sa sen ef att mamma uppmanat honom o berätta på skolan att pappan slagit honom.. ..=( Mmmm en riktig soppa.. När vi va på soc om de så var de tacksamma att vi "orka" hålla i barnuppfostran som "vanligt".. Men ef de så blir man ju på sin "vakt" mer om du förstår vad ja menar...

Men de mår skit.. Men min sambo hittar ljuset i att äntligen kunna göra ngt för barnen som kan leda till ngt i framtiden...

Tilläggas bör att mamma har fyra soc anmälningar på sig sedan tidigare.. Men min sambo har gjort allt o lite till för att de växelvisa boendet ska fungera.. Hon blir värre om de går henne emot...

O jisses va svårt de e att skriva ner allt.. men skönt..=) Tacksam för ditt intresse...

Svar på tråden Hur lång tid tar en boende utredning..???? Från de att utredning gjord.