• sofia0202

Hur lång tid tar en boende utredning..???? Från de att utredning gjord.

Hallå

Har sökt land o rike ef info kring hur lång tid det tar med boende utredning. Verkar vara väldigt olika.

Min sambo som kräver ensam boenderätt för sina två killar 7 o 10 år gamla. De har haft samarbets samtal sen de flyttade isär för fem år sen utan resultat. Mamman sätter sig på tvären med allt.
    Han ansökte ensamboende för ett år sen. Runt jul hade de en första träff hos tingsrätten som krävde en soc utedning vilken e gjord för tre månader sen. O på visar att de har de bättre hos oss.
    Men sen då.. Vi alla blir ju galna i denna väntan inte minst killarna som inte vet vad som kommer att ske..

Snälla ngn som har erfarenhet av detta??

• Svar på tråden Hur lång tid tar en boende utredning..???? Från de att utredning gjord.
  • vetvadjagvill
    sofia0202 skrev 2011-09-02 13:11:04 följande:
    Nu börjar de hända ngt...

Haft en underbar sem o vi har kunnat släppt de mesta va de gäller förhandlingar..

De vi nu fått veta e att det tagit tid pga av mammans advokat velat ha en yterligare utredning från barnens sida o då har soc fått svara på det o dem bedömmer inte aktuellt att dra in barnen mer.. Äntligen känns det som lite flyt..=)

Kan domaren ge ett beslut utan huvudförhandling....?????

Jag själv skulle vilja slippa det för barnens skull blir de förhandling så vill min sambos advokat att ja ska "vittna"...
    O de skulle ja gärna hopa över inför deras mamma.

ingen huvudförhandlngen = inget nytt beslut.

• sofia0202

Tack för de snabba svaret..

Självklart säger ja som de e för killarna, om de kan hjälpa vilket min sambos advokat tycker..

Var bara en parantes fråga för att "arbetet" med kiillarnas mamma kanske går lite lättare i framtiden o av att inte bli mer infekterat om du e med på vad ja menar...

Men de e ju kört om de alltid ska vara en huvudförhandling innan beslut..

• vetvadjagvill
    sofia0202 skrev 2011-09-02 13:53:05 följande:
    Tack för de snabba svaret..

Självklart säger ja som de e för killarna, om de kan hjälpa vilket min sambos advokat tycker..

Var bara en parantes fråga för att "arbetet" med kiillarnas mamma kanske går lite lättare i framtiden o av att inte bli mer infekterat om du e med på vad ja menar...

Men de e ju kört om de alltid ska vara en huvudförhandling innan beslut..

jag fattar precis vad du menar och jag håller med dig till  fullo.

• sofia0202

Lång historia...=)

Läs gärna hela tråden får du en liten inblick..=)

• vetvadjagvill

har gjort det men förstår inte vad du vill ha fram?

en 7 och 10 åringska inte bestämma alltför mycket själva.
    Man måste som vuxen bestämm aöver dem.   

varför behöver mamman föräldra stöd?

om ni har varannan vecka varför engagerar ni killarna i fotboll som kräver enormt stort engagemang fårn båda föräldrana?
    bode ni inte varit överensom  det?

om ni pker på semster fårn ni gör adet efter det schema ni har med barnen. NI kaninte kräva att få dem en dag tidigare ens om de bara sitter hos mamman och rullar tummarna.

Har de inga kompisar alls menar du?
    måste man ha många kompisar?
    räcker det inte med en eller 2 riktigt bra kompisar?

jag läser inga större samarbetsvårigheter av detta som leder tilla tt avbryta vv boendeoch ge ensam vårdnad.

Om de dömer till gemensam vårdnad så kommer ni förmodligen ha kvar vv boende med.

det låter mer som att ni vill framställa mamman som dålig men du får nog allt berätta vad som gör henne som så dålig mamma om det ni ska ha boendet.

• sofia0202

En jätte lång historia som inte alls e bra för barnen...

både kurator o socialen inte rekommenderar att ha det som det är nu..

• Anonym (Hmm)

Hur går det för er??? Är såååå nyfiken, hoppas det går bra för er då det låter som om ni kan erbjuda en stabilare miljö för barnen!

• sofia0202

Hej  !!!

Nej tyvär inte hört ngt alls... Hur kan de få gå till så här att våra barn i Sverige hamnar mellan sina föräldrar på detta sätt o dessutom så ska dem hamna emellan i själva systemet..

Phuuu Vårat liv står lite i paus kan man säga..=)

• Anonym (insatt)
    sofia0202 skrev 2011-09-17 20:40:01 följande:

Hej  !!!

Nej tyvär inte hört ngt alls... Hur kan de få gå till så här att våra barn i Sverige hamnar mellan sina föräldrar på detta sätt o dessutom så ska dem hamna emellan i själva systemet..

Phuuu Vårat liv står lite i paus kan man säga..=)

Det blir så i Sverige när inte föräldrar själva kan kommunicera och komma fram till vad som blir bäst för deras barn. Att föräldrar "avgår" som ansvarstagande föräldrar kan ju knappast vara myndigheters fel, om det är så du tänker .... men jag kanske misstolkar dig?
Svar på tråden Hur lång tid tar en boende utredning..???? Från de att utredning gjord.