Normann skal flytta ihop med gravid svensk tjej. Hon bor fortfarande med sin ex
Life aint perfect det vet vi alle. Det her er ingen situasjon som ikke kan løses men jeg har allikevel noen spørsmål.
Så min tjej bor fortsatt sammen med sin ex-pojkvenn i Sverige og er gravid med han. Pga hennes økonomi og at jeg bor i en annen verdensdel så er situasjonen slik per i dag. Jeg skal flytte hjem nå og i forbindelse med det så har jeg noen spørsmål.
Da vi første gang traff hverandre og som var hvor jeg nå bor så var det et helt uskyldig møte uten noe mer og hvor hun med en gang fortalte at hun bodde sammen med en mann. Da vi etter dette fortsatte med kontakten på telefon og det var et par uker igjen før hun skulle komme tilbake på besøk til meg så fortalte hun at hun hadde en sterk misstanke om at hun var gravid. Vi avtalte å vente med graviditetstesten for så å finne det ut sammen hos meg. Da vi fant det ut hos meg så ble hun først veldig lei seg men etter å ha pratet litt om det så var vi enige om at det ikke var noe problem for oss i det hele tatt. Vi liker hverandre virkelig og jeg har også en sønn på 4 år som kommer med meg.
Spm:
Etter det jeg har forstått ved svensk lovgivning så får mamma enskild vårdnad hvis partene ikke er gift og man får barn sammen. Men har jeg forstått det riktig så betyr det at hun bestemmer i Sverige men alikevel ikke kan flytte utenomlands. Er det riktig?
Hvis det er riktig så blir vel situasjonen annerledes hvis hun flytter ut av Sverige og melder adresseendring til Norge før hun føder?
For det er vel ingen som kan bestemme hva en gravid person gjør?
Selv om hennes barn blir registrert svensk og har pappa i Sverige så kan man vel ikke kreve underskrift da ved utreise til et andre land?
Det er hennes forslag at vi ikke skal bo i Sverige pga at han er litt ustabil og truende. Han har også uttrykt at han ikke kommer til å være samarbeidsvillig hvis hun flytter ut fra han og inn sammen med meg.
Det er ingen kjærlighet fra hennes side i dette forholdet og hun vil ut av det så fort som det er praktisk mulig. Vi planlegger å flytte sammen i Norge i en by som ligger ca 20 mil fra der hvor pappaen til dette barnet bor. Dette gjør vi for at det skal være enkelt for pappaen å treffe dette barnet etter det er født. Vi er klare på at han har sin fulle rett som far til å ha sin pappa tid med barnet. Hadde hun ikke vært gravid med han så hadde vi mest sannsynelig ikke bosatt oss i denne byen.
Vennligst ingen moralske svar her. Jeg er kun ute etter svar basert på juss og svensk lovgivning.
På forhånd takk for svar til hjelp