• Nor Tech

Normann skal flytta ihop med gravid svensk tjej. Hon bor fortfarande med sin ex

Life aint perfect det vet vi alle. Det her er ingen situasjon som ikke kan løses men jeg har allikevel noen spørsmål.

Så min tjej bor fortsatt sammen med sin ex-pojkvenn i Sverige og er gravid med han. Pga hennes økonomi og at jeg bor i en annen verdensdel så er situasjonen slik per i dag. Jeg skal flytte hjem nå og i forbindelse med det så har jeg noen spørsmål.

Da vi første gang traff hverandre og som var hvor jeg nå bor så var det et helt uskyldig møte uten noe mer og hvor hun med en gang fortalte at hun bodde sammen med en mann. Da vi etter dette fortsatte med kontakten på telefon og det var et par uker igjen før hun skulle komme tilbake på besøk til meg så fortalte hun at hun hadde en sterk misstanke om at hun var gravid. Vi avtalte å vente med graviditetstesten for så å finne det ut sammen hos meg. Da vi fant det ut hos meg så ble hun først veldig lei seg men etter å ha pratet litt om det så var vi enige om at det ikke var noe problem for oss i det hele tatt. Vi liker hverandre virkelig og jeg har også en sønn på 4 år som kommer med meg.

Spm:
    Etter det jeg har forstått ved svensk lovgivning så får mamma enskild vårdnad hvis partene ikke er gift og man får barn sammen. Men har jeg forstått det riktig så betyr det at hun bestemmer i Sverige men alikevel ikke kan flytte utenomlands.  Er det riktig?

Hvis det er riktig så blir vel situasjonen annerledes hvis hun flytter ut av Sverige og melder adresseendring til Norge før hun føder?
    For det er vel ingen som kan bestemme hva en gravid person gjør?
    Selv om hennes barn blir registrert svensk og har pappa i Sverige så kan man vel ikke kreve underskrift da ved utreise til et andre land?

Det er hennes forslag at vi ikke skal bo i Sverige pga at han er litt ustabil og truende. Han har også uttrykt at han ikke kommer til å være samarbeidsvillig hvis hun flytter ut fra han og inn sammen med meg.

Det er ingen kjærlighet fra hennes side i dette forholdet og hun vil ut av det så fort som det er praktisk mulig. Vi planlegger å flytte sammen i Norge i en by som ligger ca 20 mil fra der hvor pappaen til dette barnet bor. Dette gjør vi for at det skal være enkelt for pappaen å treffe dette barnet etter det er født. Vi er klare på at han har sin fulle rett som far til å ha sin pappa tid med barnet. Hadde hun ikke vært gravid med han så hadde vi mest sannsynelig ikke bosatt oss i denne byen.

Vennligst ingen moralske svar her. Jeg er kun ute etter svar basert på juss og svensk lovgivning.

På forhånd takk for svar til hjelp

• Svar på tråden Normann skal flytta ihop med gravid svensk tjej. Hon bor fortfarande med sin ex
  • zemerC

Kontakta en advokat specialicerad på fam.rätt och som kan europa regler, med dina frågor, så speciella att det är nog bäst du får korrekta svar direkt

• Nor Tech

Takk for svar men jeg håpet på litt flere innspill før kontakt med advokat. 

Etter det jeg har klart å sjekke opp så kan ihvertfall pappa til dette barnet ikke stoppe at hun flytter eller kreve at barnet skal bo i Sverige hvis født utenfor Sverige.
    Det jeg ikke har funnet svar på er om min tjej fortsatt må ha underskrift av han for å ta sitt barn med på utenlandsreise ut av Norge. 

Det siste vi ønsker er at pappa til dette barnet skal ha mulighet å hindre oss i fremtidige feriereiser osv. fordi han er forbannad. Vi har sterke misstanker om at han ikke blir god å ha med å gjøre i fremtiden.

Hvis hun i en slik situasjon ikke trenger han sin underskrift for utenlandsopphold så er saken grei. Skulle det være motsatt så vurderer hun faktisk å ikke oppgi han som far på fødselsattesten på sykehuset når barnet blir født i Norge. Hvis hun ikke oppgir han som det så får han selvfølgelig ikke gjort stort. 

Dette er ikke noe vi primært ønsker å gjøre men heller det enn en troublemaker-pappa i årene fremover som risikerer dette med. 

Hva mener dere?

• Anonym

Jadu nu vill du ha ett svar som trenger (heter det så på norsk?) moralske svar och det ville du ju inte ha, så...?

Jag "mener" (nu när du faktiskt frågar) att barnets rätt går före föräldrarnas. Och barn har rätt att veta vilka deras föräldrar är samt möjlighet att umgås så mycket som möjligt med dessa föräldrar, oavsett vad de tycker om varandra. Och att det är de vuxna som ska ta konsekvenserna av sitt handlande (och sina val) och inte barnen.

• Nor Tech

Jeg har aldri sagt at barnet ikke skal få vite hvem som er faren. Selvfølgelig skal barnet uansett få vite det. Hvis du leser litt lengre opp så skriver jeg at vi kommer til å flytte til en by i Norge som ikke ligger lenger unna enn 20 mil pga at barn og pappa skal ha tilgang til hverandre. Hvis ikke det er å ta hensyn så vet ikke jeg.  

Det er hun som har foreslått at vi skal bosette oss i Norge. Du vet ikke noe om denne pappaen. Det siste vi ønsker er som sagt en som har "veto" reett i forhold til hvor vi kan dra på ferier. En forbannad ex øsker vi ikke forholde oss til hvis vi kan unngå det. Som sagt så har han sagt at han ikke vil være samarbeidsvillig. Han tok også opp at hun ikke skulle få reise hvor hun ville med sitt barn. 
    Hun er svensk medborgare nu men har to statsborgerskap. Så hvis hun blir skikkelgi forbannad så kanskje barnet ikke blir svensk en gang.

Jeg ers om  sagt ute etter det juridiske. Det nytter heller ikke prate moral når ex pojkvenn ikke har det og oppfører seg som en idiot.  

• Anonym

Missförstod dig då ang att pappans namn inte skulle vara med på födelseattestet.

Då föreslår jag att du vänder dig till en jurist. Tror det finns möjlighet att få kostnadsfri rådgivning nån halvtimme/timme eller via kommun.

• Anonym (insatt)

Om barnet föds i Sverige får mamma automatiskt ensam vårdnad och kan bosätta sig var hon vill med barnet... även i Norge. Även om förädldrarna senare enas om att ha gemensam vårdnad så får ni resa hur ni vill med barnet såvida det inte handlar om pappans umgängestid. Den tiden bestämmer han om ... Det finns särskilda regler/konventioner för samarbetet mellan de nordiska länderna i familjerättsärenden. Norska och svenska regelverket är rätt likt ....

• Nor Tech

Jeg vet det er en del spesielle samarbeidsavtaler mellom de nordiske landene så hvis det du sier er riktig så er det positivt for oss. 
    Har du en referanse eller nettside du kan vise til angående flytting fritt rundt i nordiske land med barn?

Hvis man senere skulle gå inn for en avtale om gemensam vårdnad etter at mamma først har hatt ensam vårdnad så er det jo enkelt å få til å kunne reise hvor man vil. Da skulle man kunne utarbeide en avtale via advokat der utomlands reiser uten samtykke fra pappaen er en betingelse for å inngå en slik gemensam vårdnad.

Det blir veldig mye bråk og mas når man har med ustabile personer å gjøre. Selv kunne jeg godt tenkt meg å bo i Sverige siden jeg har flere venner der. Det spiller heller ingen rolle for meg pga offshore jobb. Men etter drapstrusler mot meg og min tjej hvis hun flytter sammen med meg så er det vel kanskje ikke så aktuelt. Det har da heller ikke vært snakk om å flytte til Norge men i han sitt hode bare hvis hun flytter sammen med meg. Hadde slike personer bare forstått hvor mye unødvendig bråk og problemer de stiller i stand for seg selv...
    Det nytter lite å true folk på livet. Etter dette har hun også mistet helt respekten for han som mann.  

Svar på tråden Normann skal flytta ihop med gravid svensk tjej. Hon bor fortfarande med sin ex