Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)

Anonym (pojkflickan ts) skrev 2011-07-06 13:36:16 följande:
    Usch vilken kommentar du fick Lilla fröken fräken!

Men den personen du beskriver som bryr sig om sina naglar och sitt hår, den personen är en kvinna för mig. En kvinna ska ha en mans hjälp med att tanka bilen och en man ska ha en kvinnas hjälp med mat och rena kläder. Jag har uppenbarligen en annan bild av kvinnan än er och antagligen är det därför jag tog så illa åt mig när han sa att jag var en pojkflicka.
    Men varför tycker du att kvinnor ska ha hjälp att "tanka bilen"  och att män ska ha hjälp "med mat och rena kläder" (jag antar att det finns mycket mer respektive kön ska ha hjälp med)?

Vad är det som gör att du tycker att det är eftersträvansvärt att sakna den kunskapen och behöva hjälp av en annan människa för att göra något så enkelt som att tanka bilen eller tvätta?
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (pojkflickan ts) skrev 2011-07-06 14:09:25 följande:
    Jag är 25 år och har aldrig tankat en bil i hela mitt liv. Ska jag åka någonstans själv och bilen behöver tankas så får min man åka och tanka den först för jag har ingen aning om hur man gör. Jag kan ju tänka mig att åka till bensinstationen och be de som jobbar där att tanka den, men jag vill inte störa dem i sitt jobb.
    Det skulle ju bara ta dig ungefär 5 minuter att lära dig att göra det, det är som sagt inte särskilt avancerat. Du skulle då  få en annan frihet och detsamma gäller din man. Att du inte behöver göra det är inte en anledning för att inte kunna göra det.

Att jag kan laga mat betyder inte att jag måste göra det, om min framtida partner vill laga all mat får hon så gärna göra det, om inte så kan jag göra det eller så delar vi på det. Men jag kan som sagt göra det om det behövs/om jag vill. Ingen kunskap eller färdighet är i onödan.
    Anonym (pojkflickan ts) skrev 2011-07-06 14:09:25 följande:
    Jag tycker om att könen har olika "uppgifter", att vi är beroende av varandra för att vårt liv ska fungera tillsammans. Ville jag leva i ett förhållande där båda parterna gjorde samma sak/lika mycket så kunde jag lika gärna leva ensam eller vara lesbisk.
    Man kan som sagt komplettera varandra ändå, din man kan vara duktig på att ordna med bilar och andra klassiskt manliga färdigheter men det betyder inte att det är bra att du inte kan det.

Samexistens där man kompletterar varandras färdigheter och kunskaper är inte detsamma som beroende av varandra. Jag ser många fördelar med det förra men inte en enda fördel med det senare.

Samexistens är inte beroende, beroende är inte samexistens.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (pojkflickan ts) skrev 2011-07-06 14:23:35 följande:
    Vad är det som är så hemskt med att vara en kvinna som inte vill/kan göra de traditionellt manliga sysslorna.
    Det är alltid negativt ("hemskt") att inte kunna (göra) något, det finns inget inneboende värde i okunskap. Givetvis kan man inte kunna allt men man behöver heller bära sin okunskap som något slags medalj som man är stolt över.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (pojkflickan ts) skrev 2011-07-06 14:38:16 följande:
    Det är vår livsstil, min man och jag stortrivs med den. Tråden handlar om min uppfattning av pojkflickor, hur min man fick mig att kännas. Ni som vill diskutera samhällsnormer och könsfördelning kan vänligen starta en egen tråd.
    Jag ser det könsrollerna som högst relevant för din uppfattning av ordet pojkflicka, du eftersträvar ju den "riktiga" kvinnan vilket enbart är en produkt av just könsroller och samhällsnormer. Anledningen till att du uppfattar det som negativt är, enligt din egen utsago, att du vill bli sedd som denna riktiga kvinna.

Så könsroller och samhällsnormer är mycket relevanta här.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2011-07-06 15:33:14 följande:
    Jag har läst hela tråden och det är det JAG (har ingen kursiv stil i min lur) uppfattat att den handlar om? Att TS är hemma o hennes man jobbar, att hon inte kan tanka bilen men ändå undrar vrf hennes man kallar henne pojkflicka?

Är det inte det tråden handlar om? Hur hon lever sitt liv???????
    Hur kom då missunsamheten och upprördheten in i bilden?

Det enda jag ser är personer som kritiserar begreppet pojkflicka och personer som kritiserar hennes förhållande till könsroller och vad en riktig kvinna är.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2011-07-06 15:44:07 följande:
    Haha jag har redan påpekat att det är 2011
    Bra att du fokuserar på det som är viktigt (att säga vilket år det är, i juli) istället för det oviktiga (som kritiken mot det du har sagt).
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (KL) skrev 2011-07-06 16:33:06 följande:
    Ha ha ha! Ni som bara kastar skit på alla ts som finns.. kan ni inte starta en tråd där man bara kastar skit istället.
    TS är varken patetisk eller ologisk i sitt tänk. Att hennes man kallar henne pojkflicka är detsamma för henne som att han sagt att hon var oattraktiv. Jag själv hade inte blivit glad om min man sa att jag var oattraktiv. Sen är det fullkomligt möjligt, och även troligt, att hennes man inte alls menade samma sak som ts tolkade. Men nu känner hon så och tar upp det här som ett problem. FATTA!
    "Fatta" detta:
    De flesta kritiserar inte TS användande av pojkflicka utan hennes fastlåsta könsroller som hon grundar sitt motstånd mot användandet av pojkflicka på.
Svar på tråden Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)