• Falangist

Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)

Tja, smaken är olika.

För mig är en pojkflicka något väldigt fint - en tjej man inte sätter sig på, en som sportar och ser frisk och välväxt ut, som inte är räddhågsen, som inte försöker dölja att hon har ett välutvecklat intellekt, som inte behöver smink för att dölja sin osäkerhet, som gärna provar nya saker, som lika gärna har manliga som kvinnliga vänner, som är ärlig och orädd, som inte bär smycken och som såklart inte trivs i blommigt.

En feminin kvinna är för mig motsatsen till det ovanstående och inget jag skulle eftersträva. Men som sagt, vi är olika.

• Falangist
    Anonym (Indra) skrev 2011-07-06 19:57:28 följande:
    Varför är det positivt att kallas "pojkflicka? Att kallas "flickpojk" borde vara lika positivt, eller?
    Ja, det borde vara lika positivt, eftersom det också indikerar att man är en sammansatt personlighet med många strängar på lyran.

Men som du säkert vet är det inte alls lika positivt att vara en "flickpojke". Det beror sannolikt på att kvinnor och därmed det kvinnliga tenderar nedvärderas i vår kultur. Därmed blir det tvetydigt när pojkar och män närmar sig eller tar till sig "det feminina", alltså en deklassering av det maskulina, som värderas högre och därmed inte bör nedlåta sig till det feminina.

Så otroligt trist att vi fortfarande befinner oss där.
Svar på tråden Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)