Inlägg från: Anonym (pojkflickan ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (pojkflickan ts)

Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)

Anonym skrev 2011-07-06 13:05:24 följande:
    Antagligen Är det inte ditt utseende som gör att dom tycker du är en pojkflicka utan ditt sätt att vara. Jag anses vara en pojkflicka. Oavsett om jag har klänning eller slitna jeans på mig. Det är mitt sätt. Jag har alltid varit sån. Inget fel med det. Väl?
    Det är det jag menar, det spelar ingen roll om jag har klänning eller jeans för de ser mig som pojkflickan ändå. Jag vill inte att det ska vara mitt sätt.

Några tips på hur man kan komma ur rollen som "pojkflicka"?
    Maskot skrev 2011-07-06 13:12:26 följande:
    Jag tror du lägger aldeles för negativa värderingar i detta.

Jag kan ibland tycka att kvinnor med klackar, perfekta frisyrer och snygga naglar får svårt att göra vissa saker och behöver hjälp för att få saker att fungera.

Kanske menade bara din man att du är stark och självständig! Det är inte typiskt kvinnliga drag alla gånger.    
    Poängen i hela berättelsen ligger i att min man kommenterade mitt pojkflickiga-jag när han såg min nya frisyr och mina nymålade tånaglar. Hade det inte varit för det så hade han inte sagt något.

Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå vad som jag mig till en pojkflicka. Det mest maskulina jag gör är att jag cyklar när jag ska till affären.

När jag var ett barn var jag ute i naturen mycket. Fiskade och byggde kojor, klippte gräs och tvättade min pappas bilar men jag hade hoppats på att den rollen försvunnit ur mig när jag slutade vara ett barn för sisådär 10-15 år sedan...
    Anonym skrev 2011-07-06 13:13:01 följande:
    Jag tror du behöver jobba min din indentitet och självbild och självförtroende. Fråga dem vad som gör att de ser dig som en pojkflicka. Men som många andra skriver ovan. Pojkklicka är ofta possitivt, det är någon som tar för sig, gillar att röra på sig och inte står på en stol och skriker för att de möter en mus.
    Man kan vara både det och snygg.

Men framförallt tror jag du behöver lägga ner din könskoppling lite. Man är faktiskt betydligt mycket mer än ett kön. Man är inte mindre kvinna för man gillar bilar, naturvetenskap, fotboll eller vad de må vara. Skit i vad andra kallar dig, det viktiga är ju att du är du. Och det ändras ju inte av att några kallar dig pojkfkicka.    
    Jag antar ni har rätt, men jag har i alla fall insett att det är någonting med min kropp som utstrålar pojflickighet. Jag har tittat på foton och på alla kort är jag en kvinna, väldigt feminin, samtidigt som jag på något sätt lyser mer självständig än de andra kvinnorna. Ni har rätt, det går att vara kvinna och baka tårtor och muffins samtidigt som man kan ta för sig.

Nu ska jag gå ut och tända grillenFlört
    Anonym skrev 2011-07-06 13:21:00 följande:
    Tror din bild av en "pojkflicka" mot verkligheten var lite hejvilt. Skillnad på att vara butchig och pojkflickig.

Jag har alltid varit pojkflickig (eller manskvinna som min sambos kompis sa en gång för att skoja =))
    Men. Jag sminkar mig också dagligen, rakar mig här och där, vårdar mitt yttre men däremot kanske lite grabbig i sättet.
    Alltid varit en av killarna, och chockade mina kompisar som yngre när jag skulle dra med första pojkvännen på en fest. Då en av mina vänner utbrast "Tina, men en kille....tjit är HON bög?!?"

Man är inte mindre kvinna för att man råkar vara lite pojkflicka =)
    Det trista är att många kallat mig just för pojkflicka för att jag har skinn på näsan och inte rädd för att uttrycka mig. Något som absolut inte behöver vara kopplat till manlighet enligt mig.
    Alltså, känner mig lite tröga här nu, men om du kom med din pojkvän till en fest. Hur kunde de tro att du var bög då? Drömmer
    Anonym skrev 2011-07-06 13:24:14 följande:
    Jag är en kvinna! Jag har en sambo (kille) som älskar mig och min kropp, jag är timglasformad och kurvig, har gärna klänningar och även ett par sköna kortbyxor eller slappare jeans. Jag tar självklart på mig något praktiskt om det behövs, regnjacka eller gympaskor. Jag är duktig på mitt jobb och lyckad med min karriär och har många vänner.
    Är jag en kvinna?
    Liksom många sagt innan så har även jag blivit stämplad som en "pojkflicka" (varför man nu ska stämpla någon på detta oväsentliga sätt).. Mest genom mitt sätt tror jag.

Jag blir rädd när du skriver så elaka ord om någon som tänker praktiskt? som inte sätter sina naglar först eller som tycker att en feminim kvinna i blommig klänning är automatiskt lyckad?
    Jag är ledsen för din skull...
    Om jag säger Angelina Jolie i Mr & Mrs Smith när de går över till grannen och hon har ett par nätstrumpebyxor på sig under din rosa klänning för att hon inte hann ta av sig dem? Så ser jag att andra människor ser mig, och det känns hemskt tråkigt.

Uppenbarligen har vi olika bild av vad som är lyckat. För mig är det lyckat att få vara hemma och pyssla, slippa jobba, få vara hemma och baka tårtor och tvätta, göra typiskt kvinnliga saker. Men det är väl skönt att alla är olika. Men nån pojkflicka vill jag inte vara, även om jag förstår er poäng.
    Stårchen skrev 2011-07-06 13:27:50 följande:
    Jag skulle ha tagit det som en komplimang! Eller rättare sagt, jag tar det som en komplimang när min man säger liknande saker. Han brukar oftast syfta på min grabbiga humor och mitt analytiska sätt. Att han är glad att jag har mer i huvudet än mode och skvaller.
    Hmm, min man brukar faktiskt kommentera om hur lycklig han är att jag inte är en "sådann kvinna" som slaviskt följer olika tv-serier och skvallertidningar Tungan ute
    Lillafrökenfräken skrev 2011-07-06 13:32:35 följande:

Du hade med andra ord dött av kommentaren jag fick av en killkompis (ett ex) när vi satt och diskuterade tjejer en gång. Han ville ha min input ur tjejperspektiv på ett problem han hade med sin dåvarande flickvän. Jag svarade att jag hade inte en aning eftersom jag inte förstår heller hur hon var funtad och då fick jag kommentaren "Nej, just ja, du är ju ingen riktig tjej"

Jag vet exakt vad han menar med det och för mig är inte det den förolämpning som det låter som vid första anblicken. För mig är det inte något illa med att inte ses som en "riktig kvinna". En pojkflicka för mig handlar om inställning, inte om barn/vuxen. Jag är så långt ifrån tjejjig man kan komma ibland och jag har svårt för dessa "hjälplösa" tjejer som inte kan göra ett skvatt för att de bryter en nagel, ett hårstrå hamnar fel, man blir smutsig etc etc och som bara MÅSTE ha en mans hjälp till i princip allt.

Usch vilken kommentar du fick Lilla fröken fräken!

Men den personen du beskriver som bryr sig om sina naglar och sitt hår, den personen är en kvinna för mig. En kvinna ska ha en mans hjälp med att tanka bilen och en man ska ha en kvinnas hjälp med mat och rena kläder. Jag har uppenbarligen en annan bild av kvinnan än er och antagligen är det därför jag tog så illa åt mig när han sa att jag var en pojkflicka.
    Lena skrev 2011-07-06 13:37:00 följande:
    För mig är man lyckad om man har möjlighet att göra det man vill och gör en lycklig oavsett om det är vara hemmafru, göra karriär, meka med bilar...
    Fint skrivet! och det jag känner är att jag absolut inte vill göra karriär som pojkflicka.
    86TiAn82 skrev 2011-07-06 13:39:30 följande:
    Men hur kan man vara lyckad för att gå hemma och bara ha sjuk tråkigt :O Jag är hemma och mammaledig just nu och har tyvärr aldrig haft turen att få ha ett jobb, så jag har levt hemmafru livet och det är hemskt!  Aldrig ha egna pengar, måsta förlita sig på att mannen ser till att räkningar och mat kan betalas.
    Jag är glad att jag har min sambo, han är fantastisk men jag vill inte leva på han resten av mitt liv för det!
    Jag är utbildad lärare men har aldrig arbetat, aldrig ens sökt ett jobb. Jag sköter vårt hem och pysslar om och fixar och donar, bakar, köper gardiner och gör saft. Jag dammsuger, moppar, skurar badkaret och gör i ordning middag till min man kommer hem från sitt arbete. Jag tycker att det är jätteskönt och ett perfekt liv. Några gånger i veckan träffar jag väninnor och shoppar och fikar tillsammans.

Jag ser det inte som att jag måste förlita mig på att han betalar räkningar, i så fall kan man lika gärna vända på steken och se det som att han är beroende av att jag är i vårt radhus om dagarna för att han ska få mat - och så ser jag det inte. Jag pysslar för att det är roligt, jag trivs med det och önskar att alla kvinnor kunde få samma chans. Jag lever inte på min man, vi lever tillsammans och även om han tjänar pengar på sitt jobb så betyder det inte att jag inte bidrar till vårt hem. Vi är vårt hem tillsammans, oavsett vem som tjänar vad på sitt jobb. Han tjänar pengar och jag tjänar leenden och tack-ord. (och fraser som att jag är en pojkflicka ^^).
    Anonym skrev 2011-07-06 13:55:54 följande:

Men du har ingen inkomst TS?
    Tänk bara på att OM ni skulle separera så har du inte mycket kvar. Medan han har det mesta. Du har inte fått någon pension och har ingen erfarenhet från jobb..
    Hur tänker du kring det?
    Eller har ni skrivit avtal om sånt?

Nej jag har ingen inkomst, hur skulle jag kunna ha det när jag inte arbetar? Jag och min man har ett gemensamt konto och jag handlar vad jag vill när jag vill även om det rent tekniskt sett är han som tjänat ihop pengarna.

Jag tänker inte på "om", tänk om och tänk hur. Pengar är inget problem för mig och det är inte det min tråd handlar om. Oavsett om jag inte varit gift med min högavlönade make så hade jag inte haft problem med ekonomin. Skulle vi skilja oss så har jag inga problem heller. Men som sagt, tråden handlar inte om vår livssituation eller vår ekonomi, utan det faktum att jag skämdes när min man kallade mig för pojkflicka.
    RockPaperScissorLizardSpock skrev 2011-07-06 13:57:42 följande:
    O jag önskar att alla kvinnor gör precis som de vill. Om jag hade levt som du gör hade jag blitt deprimerad o antagligen spytt på allt.
    hihi, hade jag varit tvingad att gå upp tidigt varje dag och gå till ett hemskt jobb hade jag blivit deprimerad och spytt på allt Solig Lyckligtvis så slipper jag tidiga morgnar, en chef, fem veckors semester, matlådor och allt annat som ett arbete innebär.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-07-06 14:05:16 följande:
    Men varför tycker du att kvinnor ska ha hjälp att "tanka bilen"  och att män ska ha hjälp "med mat och rena kläder" (jag antar att det finns mycket mer respektive kön ska ha hjälp med)?

Vad är det som gör att du tycker att det är eftersträvansvärt att sakna den kunskapen och behöva hjälp av en annan människa för att göra något så enkelt som att tanka bilen eller tvätta?
    Jag är 25 år och har aldrig tankat en bil i hela mitt liv. Ska jag åka någonstans själv och bilen behöver tankas så får min man åka och tanka den först för jag har ingen aning om hur man gör. Jag kan ju tänka mig att åka till bensinstationen och be de som jobbar där att tanka den, men jag vill inte störa dem i sitt jobb.

Jag tycker om att könen har olika "uppgifter", att vi är beroende av varandra för att vårt liv ska fungera tillsammans. Ville jag leva i ett förhållande där båda parterna gjorde samma sak/lika mycket så kunde jag lika gärna leva ensam eller vara lesbisk.
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-07-06 14:16:19 följande:
    Men det där är ju inte att vara "kvinnlig", det där är att vara ett våp! 

Sorry, men så är det.
    Om jag är ett våp, vad är min man då?

Vad är det som är så hemskt med att vara en kvinna som inte vill/kan göra de traditionellt manliga sysslorna. Bara för att jag är ovanlig behöver jag inte vara ett "Våp"?

Hur många män finns det i mellanmjölkssverige som lever precis som jag, fast tvärtom. De lagar aldrig mat, diskar aldrig, tvättar aldrig, städar aldrig etc Är de också våp då, eller är det bara för att jag är kvinna som jag ska arbeta för båda könen?

Jag är glad att vara ett våp om det innebär att vara så som jag är^^
    Moniqe1979 skrev 2011-07-06 14:21:11 följande:

Usch vilka äckliga fördomamr du går och bär på.
    Att en pojkflicka skulle vara MISSLYCKAD eller likställa emd att barn är ju rent skrämmande.
    Jag ÄR en pojkflicka och är verkligen inte misslyckad och ett BARN slutade jag vara när jag var i tidiga tonnåren

däremot är jag DRIFTIG och SJÄLVSTÄNDIG. jag ´gilalr att fixa naglaran, gå i klackar och ha fina underkläder, sköter min kroppsbehåring och hygien i övrigt. klär mig gärna i uringat och tajta toppar MEN ytterst sällan i kjol.
    Jobbar på ett företag som är till 98% män som jobbar där.
    Jag är inte rätt för att byta däck på bilen, inte rädd för att byta en trasig elkontakt hemma osv

dock betyder inte det att jag är MISSLYCKAD som kvinna, hustru eller mamma bara att jag har lite andra personlighets drag och intressen är vad sonm anses vara "traditionellt kvinnligt"

Ok kan ACeeptera om du INTE vill vara sådan men släpp fördommarna om att man är misslyckad om man inte är så som DU anser en kvinna skall vara.

De fördomar jag beskrev är de ord jag associerar med att vara en pojkflicka, det jag själv kände att jag var när min man sa att jag var en pojkflicka - något jag inte vill vara. Jag har beskrivit en pojkflicka, inte det jag ser att alla svensson-mammor är så ni behöver inte ta åt er.
    The past is now skrev 2011-07-06 14:24:30 följande:
    Stackars lilla fina ts.
    tack^^ ( Oskyldig ) bara för att du är avundsjuk på mitt fina liv^^ Skaffa dig det livet du vill ha så slipper du tycka synd om mig. Är du redan lycklig i ditt liv? Varför hackar du på mig då?

men tråden handlar som sagt inte om att jag är fin eller ful utan om hur jag kände det när min man sa att jag var en pojkflicka. KOmmentarer om hur jag lever mitt liv eller inte är helt oväsentligt i tråden.
    Anonym (KL) skrev 2011-07-06 14:29:17 följande:
    Ok ts.. Den jag får höra att jag är lik rent utseendemässigt är Isabella Scorupco (hur det nu stavas) så utseendet är ungefär så feminint det kan vara. Jag får dock ofta höra att jag är lite av en pojkflicka, eller lite "grabbig" av mig i heeeela mitt liv, av alla jag träffar. Jag tror mig dessutom veta vad det beror på:
    * Jag utstrålar självsäkerhet.
    * Jag älskade pojkleksaker som liten, radiostyrda bilar, bygga koja osv.
    * Jag har inte tummen mitt i handen.
    * Jag säger ifrån, även till vuxna karlar med auktoritet när jag tycker dom har fel.
    * Jag pratar ofta "rakt på sak", och slingrar inte in mig på ett typiskt "tjejigt" sätt.
    * Jag använder samma "språk" som mina killkompisar, dvs grovt ibland. Jag tänker mig inte för vad som låter bra utan säger spontant "Jag knullade inatt". (Och nej jag är inte stolt över det.)
    * Jag kan säga att jag var sjukt bra på en tenta/jobb när jag faktiskt var det.
    * Jag vågar hävda min rätt.
    * Skäms verkligen inte för hur många jag legat med.
    Detta är några av anledningarna som vänner och bekanta sagt när dom argumenterar för att jag är grabbig.
    Typiskt tjejiga beteenden är väl:
    * Måste vara ödmjuk och lite osäker
    * Barbies osv..
    * Kan inte hålla en hammare
    * Bit ihop och vet din plats, avbryt inte när viktiga män talar
    * Låtsas generad för allt som rör sex
    * Förminska ens bra prestationer
    osv osv.......

Jag tar detta med grabbigheten som en komplimang idag trots att jag såg det som något negativt för några år sen. Det folk baserar min grabbighet på är ju helt enkelt att jag är en självständig person med skinn på näsan.
    Ni som läst hela tråden vet att jag inte har tummen mitt i handen, även om jag lever som det nu.
    Mitt liv är liknade ditt KL, en pojkaktig uppväxt med skit under naglarna men jag har utvecklats till att bli den jag är idag.

Det är vår livsstil, min man och jag stortrivs med den. Tråden handlar om min uppfattning av pojkflickor, hur min man fick mig att kännas. Ni som vill diskutera samhällsnormer och könsfördelning kan vänligen starta en egen tråd.
    Welma skrev 2011-07-06 14:37:03 följande:
    De traditionellt manliga sysslorna är alltså att tanka bilen?
    Enligt folket i tråden ja. I vår familj är det mannen som tankar - men jag har inte sagt något om hur manligt det är. Det är tråden som utvecklats till att allt jag gör är feminint och allt min man gör är maskulint.
    Anonym skrev 2011-07-06 15:51:51 följande:
    Alltså jag måste fråga, bor ni i Sverige? Är din man svensk. Det låter lite Amerikanskt över hela pojkflick-grejen och hemmafru-grejen och din man som säger att du är pojkflicka trots du verkar vara en väldigt feminin tjej. Utomlands kanske dom har en annan syn på hur flickig man ska vara eller så... Bara en tanke.
    Ja vi bor i Stockholm och vi är helt svenska både min man och jag. Blåa ögon, blont hår om du nu vill veta det också.
    Anonym (Väx upp baby!) skrev 2011-07-06 16:00:46 följande:
    Haha, men gudars helvete. Du är ju pinsam!
    Utveckla gärna ditt uttlande {#emotions_dlg.flower} Är jag pinsam pga min man kallade mig pojkflicka eller pga min syn av pojkflickor?
Svar på tråden Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)