• Anonym

Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)

Anonym (pojkflickan ts) skrev 2011-07-06 13:47:08 följande:
    Jag är utbildad lärare men har aldrig arbetat, aldrig ens sökt ett jobb. Jag sköter vårt hem och pysslar om och fixar och donar, bakar, köper gardiner och gör saft. Jag dammsuger, moppar, skurar badkaret och gör i ordning middag till min man kommer hem från sitt arbete. Jag tycker att det är jätteskönt och ett perfekt liv. Några gånger i veckan träffar jag väninnor och shoppar och fikar tillsammans.

Jag ser det inte som att jag måste förlita mig på att han betalar räkningar, i så fall kan man lika gärna vända på steken och se det som att han är beroende av att jag är i vårt radhus om dagarna för att han ska få mat - och så ser jag det inte. Jag pysslar för att det är roligt, jag trivs med det och önskar att alla kvinnor kunde få samma chans. Jag lever inte på min man, vi lever tillsammans och även om han tjänar pengar på sitt jobb så betyder det inte att jag inte bidrar till vårt hem. Vi är vårt hem tillsammans, oavsett vem som tjänar vad på sitt jobb. Han tjänar pengar och jag tjänar leenden och tack-ord. (och fraser som att jag är en pojkflicka ^^).
    vadå "alla kvinnor". Jag hade ALDRIG velat leva så. Varför inte önska att alla får leva ett liv de trivs med istället, det finns många män som vill leva som du också! Du verkar ha EXTREMT starka normer för könsroller...
  • Anonym
    Anonym (pojkflickan ts) skrev 2011-07-06 14:04:22 följande:
    hihi, hade jag varit tvingad att gå upp tidigt varje dag och gå till ett hemskt jobb hade jag blivit deprimerad och spytt på allt Solig Lyckligtvis så slipper jag tidiga morgnar, en chef, fem veckors semester, matlådor och allt annat som ett arbete innebär.
    Om du är lärare har du mer än fem veckors semester.
    Anonym (pojkflickan ts) skrev 2011-07-06 14:09:25 följande:
    Jag är 25 år och har aldrig tankat en bil i hela mitt liv. Ska jag åka någonstans själv och bilen behöver tankas så får min man åka och tanka den först för jag har ingen aning om hur man gör. Jag kan ju tänka mig att åka till bensinstationen och be de som jobbar där att tanka den, men jag vill inte störa dem i sitt jobb.

Jag tycker om att könen har olika "uppgifter", att vi är beroende av varandra för att vårt liv ska fungera tillsammans. Ville jag leva i ett förhållande där båda parterna gjorde samma sak/lika mycket så kunde jag lika gärna leva ensam eller vara lesbisk.
    Ja, DU kan ju vilja levaså, men du MÅSTE ju inse att otroligt många kvinnor och män inte alls vill ha det så?
  • Anonym
    Anonym (pojkflickan ts) skrev 2011-07-06 14:38:16 följande:
    Ni som läst hela tråden vet att jag inte har tummen mitt i handen, även om jag lever som det nu.
    Mitt liv är liknade ditt KL, en pojkaktig uppväxt med skit under naglarna men jag har utvecklats till att bli den jag är idag.

Det är vår livsstil, min man och jag stortrivs med den. Tråden handlar om min uppfattning av pojkflickor, hur min man fick mig att kännas. Ni som vill diskutera samhällsnormer och könsfördelning kan vänligen starta en egen tråd.
    Nå, du kanske förstår nu att pojkflicka inte är ett så negativt ord som detär i ditt huvud?
  • Anonym
    Anonym (pojkflickan ts) skrev 2011-07-06 14:40:50 följande:
    Enligt folket i tråden ja. I vår familj är det mannen som tankar - men jag har inte sagt något om hur manligt det är. Det är tråden som utvecklats till att allt jag gör är feminint och allt min man gör är maskulint.

Det va ju som skrev det, det verkar som om det är du som villat bort dig i dina egna tankar ;)
  • Anonym
    Anonym (pojkflickan ts) skrev 2011-07-06 14:23:35 följande:
    Om jag är ett våp, vad är min man då?

Vad är det som är så hemskt med att vara en kvinna som inte vill/kan göra de traditionellt manliga sysslorna. Bara för att jag är ovanlig behöver jag inte vara ett "Våp"?

Hur många män finns det i mellanmjölkssverige som lever precis som jag, fast tvärtom. De lagar aldrig mat, diskar aldrig, tvättar aldrig, städar aldrig etc Är de också våp då, eller är det bara för att jag är kvinna som jag ska arbeta för båda könen?

Jag är glad att vara ett våp om det innebär att vara så som jag är^^

Din man är då patetisk, om han är oförmögen att städa, tvätta, laga mat och diska Enligt min mening.

Ni är vuxna människor, och bör kunna ta hand om er själva - oberoende av varandra. Sedan är det inget fel i att ni väljer att fördela sysslor efter vad ni tycker är mest intressant. Det gör vi också. Vilket i vårt fall innebär att vi nästan slåss om att få montera ihop nya möbler, och installera nya tekniska prylar (som vi valt tillsammans). Medan vi snarare slåss om vem som ska "tvingas" diska just den dagen...

Men men, vi är vuxna och har ett gemensamt ansvar för vårt hem och löser det också. Eget ansvar och egen vilja är dock ledord för oss. Om min man kommer på att han är sugen på kladdkaka, då bakar han en sådan - och bjuder mig. Han ber inte mig baka den åt honom (något som jag sett på nära håll i andras förhållanden). Om jag anser att min bil behöver tvättas, så gör jag det. Jag ber inte maken.

Sedan finns det saker som ligger på min lott alltid, och saker som ligger på hans lott alltid. Eftersom en av oss tycker det är helt okej syssla, och den andra tycker det är jättetråkigt.

Jag är för övrigt en stolt pojkflicka. Det som gör att jag kallas detta är att jag tar för mig, viker inte ner mig hur som helst. Jag vågar prova saker, jag vågar säga att "jag gör det gärna, men jag har ingen aning om hur". Jag vågar försöka och misslyckas - hellre det än att inte försöka alls. Jag är tävlingsmänniska, ut i fingerspetsarna. Vill alltid vinna! Jag dricker hellre whiskey än baileys som avec (väldigt otyiskt de flesta kvinnor, enligt många jag träffat på...?) och jag har allt som oftast koll på både Allsvenskan i fotboll och Elitserien i Hockey. Detta kan jag göra samtidigt som jag har klänning, högklackat, långt hår, snygga handväskor och diamantsmycken. Ingen som ser mig skulle säga att jag är okvinnlig, det är inte det intrycket jag ger. Men de som lär känna mig tycker att jag på många sätt skiljer mig ganska mycket från "typiska" kvinnor (vad nu det är?) På ett positivt sätt, så som jag uppfattat det.

• Anonym

Jag tycker TS är cool.

Jag gillar heller inte många manliga sysslor. Jag gillar inte att snickra men det betyder inte att jag inte kan slå i en spik. Jag gillar inte att mecka med bilen, men jag klarar av att tanka och fylla på spolarvätska.

Min man gillar inte att laga mat, men han kan koka makaroner.    

• Anonym
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2011-07-06 15:26:04 följande:
    Haha vilken rolig tråd! Tänk vad folk kan bli upprörda över hur en annan människa väljer att leva sitt liv.

Jag förstår TS fullt ut, lever själv i en liknande situation som fungerar perfekt för oss. Jag själv tankade bilen för första gången i påskas, då var jag 23 år.

Ordet pojkflicka är väl inte det trevligaste, men jag tänker främst utseendemässigt om någon använder den termen. För mig är en pojkflicka en tjej som klär sig manligt, med stora täckande kläder, kortklippt hår och "allmänt ofixad" (inget smink, onopprade bryn etc). Att vara en pojkflicka till personligheten är något annat, trodde vi hade kommit längre än så 2011.

Åter till tråden, alla lever vi olika liv med olika förutsättningar. Har TS råd att vara hemma och fixa (lyckliga henne känner jag) så låt henne! Så typiskt FL:are att vara missundsamma och inte kunna vidga sina vyer.

Tack för mig.
    vem har varit missunnsam?
  • Anonym

Fick höra det också : ) men som Angelina Jolie i Tombraider ! Det var positivt. Va kvinnlig med en liten twist.

Men visst är tråden lite fjantig men ändå är jag tvungen att kommentera Glad 

• Anonym
    Inima skrev 2011-07-06 15:00:17 följande:
    Om man gillar att snickra då? Växer klitoris ut till en penis då eller?

Nä, det var inte det jag menade.

Men på något vis är det coolt att man kan leva 2011, i ett land som arbetar för att ta bort köns-steriotypa mönster på dagis och förskola. Där det finns kurser för invandrarkvinnor att lära sig cykla och simma. Där få kvinnor i styrelser ses som problem. 
    Att man då inte bara vill leva ett liv modell rik kvinna i gammal TV-film, utan att man inte kan se andra kvinnor som pojkar för att de gör något mer "manligt" än att kamma håret.

• Anonym

Alltså jag måste fråga, bor ni i Sverige? Är din man svensk. Det låter lite Amerikanskt över hela pojkflick-grejen och hemmafru-grejen och din man som säger att du är pojkflicka trots du verkar vara en väldigt feminin tjej. Utomlands kanske dom har en annan syn på hur flickig man ska vara eller så... Bara en tanke.

Svar på tråden Min man kläckte ur sig att jag är en pojkflicka?! JAG?? (män får gärna svara i tråden)