• Anonym

Okej att skämta om religioner?

Är det okej att driva med olika religioner?
    Hur reagerar du när du ser Muhammedteckningar, en t-shirt på Jesus där det står "Så kan det gå, snickarjävel" eller en bild på en davidstjärna och texten "idiot". Eller påhopp på andra religioner som ni har sett?

Är det okej att skämta om det och blir ni muslimer, kristna och judar eller från övriga religioner kränkta?

Har någon här sett något likande som ni har reagerat på och undrat om det är någon muslim, kristen eller jude som blir kränkt?

• Svar på tråden Okej att skämta om religioner?
  • Winky

Jag tycker det är helt okej, hur ska man annars orka med eländet?

• Stårchen

Självklart kan man driva med religioner. De lämnar ju dessutom ofta öppet mål...

• Mommy89
    Är det okej att driva med olika religioner?
    Ja det tycker jag.

Hur reagerar du när du ser Muhammedteckningar, en t-shirt på Jesus där det står "Så kan det gå, snickarjävel" eller en bild på en davidstjärna och texten "idiot". Eller påhopp på andra religioner som ni har sett?
    Inte speciellt mycket alls, fast är det något som faktiskt är roligt kan jag skratta åt det (utan att få dåligt samvete). 

Är det okej att skämta om det och blir ni muslimer, kristna och judar eller från övriga religioner kränkta?
    Är ateist, så kan inte riktigt svara på detta. Fast jag har svårt att tro att jag skulle känna mig kränkt.

Har någon här sett något likande som ni har reagerat på och undrat om det är någon muslim, kristen eller jude som blir kränkt?
    Jag brukar tänka som så, att om man känner sig kränkt/tar åt sig av något (t.ex. skämt om ens religion) så måste det ju ligga någon sanning bakom det hela, för annars skulle man väl inte bry sig utan bara skratta själv?
  • zygoma girl

Eftersom det knappast kan bli personangrepp är det ok (och ofta väldigt roligt!).

Att däremot skämta om olika religionsutövare eller -grupper kan ibland bli väl stereotypt och i värsta fall kränkande. Men grundregeln är hellre fria än fälla dvs hellre skämta än censurera.

• trettioplus

Ja, och jag tycker att det är viktigt att man kan göra det också. Förstod dock inte humorn i davidsstjärnan och "idiot"-texten.
    Får man inte kritisera religion (vilket man enlivt FN visst inte får!!!) så kan det bli väldigt farligt.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Marlean

Att skämta med elaka tshirts som TS skriver om tycker jag är osmakligt, däremot tycker jag *som troende* att det går bra att skämta om religioner om det görs på rätt sätt, till exempel som Robin Williams gör här:

">

• Lindir

Det är inte bara OK, det är det enda vettiga man kan göra med dem. Fast man kan ju välja sina tillfällen.

• allahuakbar

NEJ ! Den som skämtar om Mohammed skall dö

• Rikard

Skämt, ironi, hån och satir har alltid varit ett sätt att kritisera olika åsikter och idéer. Ofta är det dessutom ett mycket bra sätt att belysa det absurda i ett tankesystem och som flera andra har skrivit så lämnar ju religionerna öppet mål i detta hänseende. Det är svårt att inte skämta om dem. Att skämta och därmed peka på det stolliga inom religionerna (och andra livsåskådningar och politik) är viktigt och har varit en av de vägar som har lett till att religionerna har tappat sin makt i västvärlden.

Som någon annan påpekade har jag svårt att se det roliga i davidsstjärnan i kombination med texten "idiot". Vad är skämtet? Är ett moderat-M i kombination med "idiot" också ett skämt? Eller ett kors+idiot? Detta är väl inget annat än en förolämpning, men när det gäller yttrandefriheten så tycker jag att man hellre ska fria än fälla. Att vissa skämt helt enkelt är dåliga och vissa uttalanden bara är plumpa får man leva med, eftersom priset för att begränsa yttrandefriheten är så mycket värre.

• Honeyrose

nej, jag tycker inte att det är ok att skämta om religion. tycker inte att det är ok att skämta om något där någon annan människa kan ta illa upp eller bli sårad.

förstår inte varför det är så svårt att behandla sina medmänniskor med respekt.

jag tar illa upp och kan bli arg, för att jag anser att vissa saker skämtar man inte om. det är inte roligt om inte alla tycker det, alltså om du skämta tex om en tjock person och du vet att denna ska få höra eller hör det och inte gillar det, så är det inte ok att göra så! om man sedan gör det privat där den "utsatta" inte vet om det så är det inget man göra något åt.

man gör sig inte rolig på andras bekostnad tycker jag! 

Svar på tråden Okej att skämta om religioner?