• Anonym

har skämt bort honom ..

jag vet inte hur jag ska komma ur den där onda cirkeln, jag har skämt bort min man nämligen under tien vi varit ihop. jag har väl antagligen varit kär och blind och därmed inte sett problemen i tid..
    jag har pratat med honom, diskuterat, brytt mig, etc. jag har alltid tagit intiiativ till allting. jag har skött det, det och det. är trött på det nu. vill få något tillbaka. lite bryddsel.

han är så van vid att jag pratar. jag sköter snacket. det har gått så långt att om han varit elak tex, så kan han säga förlåt en gång. sen förväntar han sig att jag är glad o pigg igen. allt som vanligt. (nej jag kräver inte massa förlåt som en prinsessa men låt säga att det varit ett problem som jag ser som stort, han förlåter. Han anser det är okej nu, men jag fortsätter vara lite ledsen. då skippar han att jobba mer för det, just för han vet att jag ändå finns är med öppen famn åt honom) är aldrig svårfångad.. frågar han hur det är med mig och det inte är bra så kan jag skriva massa meningar..
    jag vet det är dumt men tycker ju om honom. då blir jag öppen ..

hur kommer man ur denna onda cirkeln?
    tror ni att det hjälper om jag slutar vara mitt vanliga jag, härmar honom och blir tystlåten? endast svarar med korta svar, men inte ställer några följdfrågor?

jag känner att fixar vi inte detta sociala kommunikationsproblem så kommer det gå åt skogen i framtiden. det känns som ett större problem än vanliga vardagsgrejer som att han inte stänger köksluckorna eller sämst på att planera. (det är ett charmigt problem enligt mig, det är ju så han är som person)

i början var han mycket mer pratsam.

tror ni det sättet hjälper dvs att jag är likadan som honom ett tag? kanske "skrämmer" honom lite? för det känns som han tar mig förgivet.

skäm aldrig bort era partners. var svårfångad lite då och då, det tjänar man på i längden..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 20:55
    han hade missförstått mig tydligen och trott jag hade jättestora krav på honom att prata mer, men förklarade nu att det bara krävs några ord som betyder, att det ger jättemycket.. så hoppas det går bättre nu då :)

• Svar på tråden har skämt bort honom ..
  • Anonym

Han kommer inte märka att du beter dig som han. Varför ska du göra det när du tycker han gör fel? Det du ska göra är sätt dig ner och prata med honom hur du känner. Han vet nog inte vad han gör fel eftersom du har låtit honom göra det i flera år så fungerar det inte vänta ut honom i din tysthet. Han kan inte läsa dina tankar. Prata får cirkeln att bryta och viljan. Jag tror inte han kommer ändra sig direkt. Ge det tid men bara han försöker.

• zygoma girl

Jag vet inte om du skämt bort honom. Ni är olika som personer och med tiden växer man ihop och anpassar sig till varandras sätt att vara. Du är mer verbal och då har maken tagit ett steg bakåt tex.

Nu vill du ändra på det hela och ska man vara pessimistisk så är det enda du kan ändra på dig själv. Han kan ju vara nöjd med hur ni har organiserat livet hittills.  

Maken måste få en ärlig chans att förstå att det är ett stort problem för dig och tid att ändra sig. Enligt min erfarenhet är det itne så enkelt på egen hand utan ofta behövs familjerådgivning (eller hot om det) för att poletten ska trilla ner.   

• Anonym

jag har pratat med honom om detta flera ggr , han lovar att ändra sig och visst, lite händer det på tok för lite så man knappt märker av det
    däremot vet jag att han blir smårädd då jag beter mig annorlunda än vad jag brukar. så tänkte det kanske är en lösning..:(

• Anonym
    zygoma girl skrev 2011-07-06 14:51:27 följande:
    Jag vet inte om du skämt bort honom. Ni är olika som personer och med tiden växer man ihop och anpassar sig till varandras sätt att vara. Du är mer verbal och då har maken tagit ett steg bakåt tex.

Nu vill du ändra på det hela och ska man vara pessimistisk så är det enda du kan ändra på dig själv. Han kan ju vara nöjd med hur ni har organiserat livet hittills.  

Maken måste få en ärlig chans att förstå att det är ett stort problem för dig och tid att ändra sig. Enligt min erfarenhet är det itne så enkelt på egen hand utan ofta behövs familjerådgivning (eller hot om det) för att poletten ska trilla ner.   
    jo jag tor med han tagit ett steg bakåt som du säger... vant sig vid att jag bryr mig, pratar och allt det där hela tiden så han själv slipper göra det..
    du tror inte det hjälper då om jag beter mig annorlunda för i vanliga fall brukar det skrämma honom lite.

en gång då jag var ledsen, så sa jag att jag inte trodde det skulle gå så bra mer. (handlade om detta med) så då han frågade om vi skulle umgås, så var jag inte glad mot det. då blev han rädd, och frågade massor.
  • zygoma girl
    Anonym skrev 2011-07-06 14:54:42 följande:
    jo jag tor med han tagit ett steg bakåt som du säger... vant sig vid att jag bryr mig, pratar och allt det där hela tiden så han själv slipper göra det..
    du tror inte det hjälper då om jag beter mig annorlunda för i vanliga fall brukar det skrämma honom lite.

en gång då jag var ledsen, så sa jag att jag inte trodde det skulle gå så bra mer. (handlade om detta med) så då han frågade om vi skulle umgås, så var jag inte glad mot det. då blev han rädd, och frågade massor.

Jag tror inte på antydningar eller att hoppas på att den andre ska inse att de gör fel därför att man själv gör likadant. Hellre raka rör och förklaringar. Eller acceptera att man har olika roller.

Rätt som det är kan saker förändras och då kommer han att ta över dina arbetsuppgifter, tex om du skulle börja veckopendla eller något annat. Men än så länge så funkar det för honom att huka sig bakom dig. Hur skulle det föresten funka om du sa "resan till Solland får du ordna, både att välja hotell och boka" (eller vad det nu kan vara som du alltid gör)?
  • sextiotalist

Nja, jag tror inte du kan ändra hans personlighet, det enda som jag tror kan ändra lite är att din personlighet får backa en del, kanske rejält för att han får möjlighet att släppa fram sin och det görs inte på en kafferast.

Ge honom utrymme och låt honom ta den plats som han är bekväm med. Att han skall bli som du är kommer nog inte inträffa.
    Sedan kan du också försöka lyssna, det gör du säkert redan idag, men kanske ge lyssnadet en ännu större plats.

Utöver detta så skulle jag säga tvärtom, skäm bort varandra så mycket man kan, det skulle alla må bra av, men självklart skall båda skämma bort varandra, kanske itne på samma sätt.
    Att skämma bort varandra håller kärleken vid liv och inte heller behöver man spela svårfångad i ett etablerat förhållande, känns också lite löjligt.

• Anonym
    zygoma girl skrev 2011-07-06 15:06:14 följande:
    Jag tror inte på antydningar eller att hoppas på att den andre ska inse att de gör fel därför att man själv gör likadant. Hellre raka rör och förklaringar. Eller acceptera att man har olika roller.

Rätt som det är kan saker förändras och då kommer han att ta över dina arbetsuppgifter, tex om du skulle börja veckopendla eller något annat. Men än så länge så funkar det för honom att huka sig bakom dig. Hur skulle det föresten funka om du sa "resan till Solland får du ordna, både att välja hotell och boka" (eller vad det nu kan vara som du alltid gör)?
    tror inte han kommer bli så pass. annars bryr han ju sig, kärlek och så. men han pratar inte. och det känns som att "raka rör" inte fungerar på honom, har försökt i månader. så därför jag undrar om det kanske ändå hjälper bättre då att sluta vara som "vanligt" mot honom.
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2011-07-06 15:20:47 följande:
    Nja, jag tror inte du kan ändra hans personlighet, det enda som jag tror kan ändra lite är att din personlighet får backa en del, kanske rejält för att han får möjlighet att släppa fram sin och det görs inte på en kafferast.

Ge honom utrymme och låt honom ta den plats som han är bekväm med. Att han skall bli som du är kommer nog inte inträffa.
    Sedan kan du också försöka lyssna, det gör du säkert redan idag, men kanske ge lyssnadet en ännu större plats.

Utöver detta så skulle jag säga tvärtom, skäm bort varandra så mycket man kan, det skulle alla må bra av, men självklart skall båda skämma bort varandra, kanske itne på samma sätt.
    Att skämma bort varandra håller kärleken vid liv och inte heller behöver man spela svårfångad i ett etablerat förhållande, känns också lite löjligt.
    men är man inte svårfångad någon gång alls så blir det tråkigt också. frågar man vad som är fel, en gång, o får en bok till svar, ja då vet man ju det o slipper anstränga sig så mkt nästa gång. räcker med en fråga. sen hr du svaret. sån har jag varit mot honom o jag tror inte på att det är så bra alltid, man ska få jobba även om man varit ihop ett tag, men också skämma bort, förhållandet får aldrig bli tråkigt..
    men som du säger får jag nog ge honom utrymme.
    frågan är hur jag ska göra det, tystna lite kanske. inte vara så lättåtkomlig. står ju alltid med öppen famn mot honom, medans han är lite mer stängd än vad jag är.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-07-06 15:28:37 följande:
    men är man inte svårfångad någon gång alls så blir det tråkigt också. frågar man vad som är fel, en gång, o får en bok till svar, ja då vet man ju det o slipper anstränga sig så mkt nästa gång. räcker med en fråga. sen hr du svaret. sån har jag varit mot honom o jag tror inte på att det är så bra alltid, man ska få jobba även om man varit ihop ett tag, men också skämma bort, förhållandet får aldrig bli tråkigt..
    frågan är hur jag ska göra det, tystna lite kanske. inte vara så lättåtkomlig. står ju alltid med öppen famn mot honom, medans han är lite mer stängd än vad jag är.
    Det spelet har vi aldrig kört och ändå håller vi ihop och det i snart 20 år.

Du skall ge honom utrymme att vara den han är, det har inget med att vara lättåtkomlig, OK, du kanske skall ge plats för honom att visa att han tycker om dig.
    Du behöver inte spela något spel, det enda du behöver göra är ett ge honom utrymme.
  • zygoma girl
    Anonym skrev 2011-07-06 15:28:37 följande:

Svårfångad - är inte det bara ett annat ord för ointresserad??

Nej fy så tråkigt att ha en karl som spelade svårfångad! Självklart vill man ha en partner som visar att han dyrkar marken där man går (även om det knappast är så hela tiden! )

Man måste inse att andra inte fungerar som man själv, det du tycker är bra problemlösning tycker kanske maken är helt kasst. Kommunikation är lösningen, hur tråkigt det än kan verka, dvs inte att du får säga din mening utan att ni kommer fram till en vettig lösning tillsammans.       
  • Stårchen

Jag tror att klarspråk är det som ska till.

• Anonym

Och jag tycker att klarspråk hjälper aldrig ocm människa är narcisitikt lagt, han blir ju bara sur. Min är sådan, sägaer jag vad jag tycker då säger han att jag är jobbig och det är fel på mig och just så förväntar sig att så fort han sa förlåt så akall man vara sams, barnslig helt enkelt.
    Håll distans och avvisa honnom tills han beteer sig som folk, det gör man ju ute om någon inte är korrekt mot en, man undviker denna människa, varför skall det vara annorlunda hemma?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-06 16:15:23 följande:
    Och jag tycker att klarspråk hjälper aldrig ocm människa är narcisitikt lagt, han blir ju bara sur. Min är sådan, sägaer jag vad jag tycker då säger han att jag är jobbig och det är fel på mig och just så förväntar sig att så fort han sa förlåt så akall man vara sams, barnslig helt enkelt.
    Håll distans och avvisa honnom tills han beteer sig som folk, det gör man ju ute om någon inte är korrekt mot en, man undviker denna människa, varför skall det vara annorlunda hemma?
    Lite så känner jag med... ska minsann prova

alla är ju inte lagda åt det hållet så det hjälper att säga klarspråk, tro mig, jag har försökt :/ annars skulle jag inte ens fråga här på FL

undrade bara om fler varit ute för att det hjälpt om man varit sån, att istället för att , efter att försökt tala klarspråk länge, istället försöka dra sig tillbaka. om det hjälper istället.
    för isåfall, om fler märkt det hjälpt, kanske jag finner mer tro om att det kommer gå bra med oss...
  • Anonym

han går ju och mer eller mindre dagdrömmer? måste ju bryta mönstret..

• sextiotalist
    Anonym skrev 2011-07-06 16:25:51 följande:
    han går ju och mer eller mindre dagdrömmer? måste ju bryta mönstret..
    Har du frågat vad han drömmer om?
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2011-07-06 16:38:30 följande:
    Har du frågat vad han drömmer om?
    Dagdrömmer, alltså är allmänt, slö. Går i gamla vanor. dvs jag bryr mig, pratar.
  • Anonym

Det är jag igen som tyckte att klarspråk hjälper med vettiga människor. Det som hjälper är att sluta bry sig sköta sitt och låta honnom ruttna och vill han dig något så får han lov att anstränga sig. För att lyckas med konststyket måste man sluta bry sig på riktigt

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-06 16:48:17 följande:

Det är jag igen som tyckte att klarspråk hjälper med vettiga människor. Det som hjälper är att sluta bry sig sköta sitt och låta honnom ruttna och vill han dig något så får han lov att anstränga sig. För att lyckas med konststyket måste man sluta bry sig på riktigt

Har otroligt svårt för det för jag är en brydd människa som bryr sig mer än andra än mig själv...
Svar på tråden har skämt bort honom ..