• Caro

Hur och var känns sammandragningar?

Ni som har sammandragningar, hur och var känns de? Är det i livmodern eller "längre ner"? Måste fråga, har inte fattat detta ännu. Jag är i v.17 och känner att det drar och stramar, är det för att livmodern växer eller vad tror ni? Det finns ju de som blir sjukskrivna för sammandragningar, är det för att kroppen förbereder sig för förlossning och man ska vila? Detta kanske är självklart för många, men jag är nybörjare!

• Svar på tråden Hur och var känns sammandragningar?
  • lolin

Klart du skall fråga detta är väl stället för det!

Svårt att svara så där specifikt för det ändrar sig efter att tiden går. De första sammandragningar känns som att magen blir hård som en fotboll ( liten fotboll i början) påminner om kramp. Lite senare blir det mer smärtsamt och förändrar sig mer mot smärta i ryggen och tryck neråt. Ibland känns det som om "lillan" skall stoppa fram handen och vinka. Jag tror det känns olika för olika personer. Jag har vid tidigare graviditet blivit sjukskriven för sammandragningar och det som händer så är att man i stort sett inte kan ändra ställning utan att magen blir stenhård. Om man sedan struntar i detta och fortsätter att städa eller vad man nu gör så blir sammandragningarna mer och mer smärtsamma och regelbundna. Det är det regelbundna som man inte kan vila bort som man är rädd för. Det kan vara ett förtidigt förlossningsarbete. Jag fick barn i vecka 35 förra gången. Det kan göra rejält ont att livmodern växer, men är magen hård också så är det nog sammandragningar istället. Glöm inte att i allra flesta fall så är det ett naturligt träningsarbete och behöver inte vara något farligt eller konstigt. Hoppas du fick ett någorlunda begripligt svar.

• ceha

För mig känns det som om man helt plötsligt har ett tungt bowlingklot i magen, som man liksom vill "lyfta upp", genom att stödja med handen under. Samtidigt känns det som om bebis tar ett stadigt tag med ahnden runt blåsan och kramar till. Efter sammandragningen är över så är man inte ens kissnödigt längre. Så känns det för mig i alla fall.

• Caro

Tack för era svar, nu förstår jag!

Svar på tråden Hur och var känns sammandragningar?