• Anonym (ts)

Mitt liv suger och borde kanske avslutas

Svårt att veta vilken kategori denna tråden tilhör.. men eftersom mina problem kretsar mest om min psykiska sjukdom så handlar den under den här kategorien.

Jag är en ung mamma med två barn. Har alltid varit duktig i skolan, bra betyg och alltid omtyckt av lärare. Mina psykiska problem kom i tidiga tonårsår, var 11 första gången jag försökte ta mitt liv - och försöken har bara blivit fler.

Jag älskar mina barn, och de har det jättebra. Jag har själv kontaktat soc för att de ska utreda vår familj, tycker det är bra att de kan kontrollera så att barnen faktiskt har det bra. Mitt största kontrollbehov är att barnen ska ha det bäst. De mår toppen, det tycker både soc, familjeteamet, bvc och förskolan. Mina barn har det enkelt bra.

Men jag har ingen utbildning. Har försökt sen jag var 16 med gymnasiet, gick åt skogen på grund depression. Började på en ny linje men blev även då deprimerad samt blev gravid med mitt första barn. Tiden efter det har jag varit med barnen eller varit sjukskriven. Försökte för ett år sen snart att plugga igen, men det gick åt skogen.

Alla jag gått i klass med har jobb. Jag är fortfarande ung, men jag har ju ingen utbildning. Hur ska jag kunna ta mig ut det här?

Hur ska mitt liv förändras? Jag är för sjuk för att jobba, för sjuk för att plugga.

Håller verkligen på att gå in i en kris nu, jag dricker alkohol flera gånger i veckan (vet att det är dåligt för barnen, men på något vis så lockar alkoholen för mycket. Dricker dock aldrig när de är vakna!)

Jag älskar mina barn, men jag kan inte förlåta mig själv för att jag satt dem till världen. Jag ångrar de inte, men... ja, jag skulle inte skaffa barn när jag är sjuk och inte har ett stabilt liv. Behöver inga floskler om att jag får skylla mig själv som satte de till världen, båda gångerna jag valde bort abort så var jag väldigt sjuk (mani). Jag kan varken försvara eller stå för att jag behöll barnen.

Jag vet inte vad jag sa göra. Mitt liv suger. Jag vill inte bli en fattig a-lagare som lever på soc, en sån mamma som barnen skäms över.

Jag behöver hjälp, men det finns ingen verkar det som. Har varit inom psykiatrin i 7 år nu.

• Svar på tråden Mitt liv suger och borde kanske avslutas
  • Anonym (ts)
    TvåBarnsMamma88 skrev 2011-07-06 23:46:31 följande:
    Vad säger psykiatrin till dig då ?
    Det finns många bipolära som lever ett kanonliv, så varsågod och svälj dina tabletter så blir allt bra och ditt liv kommer att bli underbart.
  • Anonym (nej)

Som om folks sociala status skulle göra dig till bättre sämre mamma??

Jag säger NEJ

Det finns många vägar att ta sig fram i livet. Har dina barn det bra så ÄR du bra, då ger du det dem behöver. Vilket du ska vara jävligt stolt över, många deprimerade klara inte detta. Ännu bättre är att du självmant kontaktar soc för att ta hjälp av det de kan erbjuda. Det låter som om du har god självkännedom och är kabapel att ta hand om andra. Ta det lugnt bara :)

Ja, du är psykiskt sjuk men det är inte den största delen av dig. Vill du ha en utbildning, skaffa dig då det. Ta så många antidepressiva du behöver och prata med en psykolog varje dag om det är det som behövs. Du kanske kan få en ledsagare/kontaktperson som drar iväg dig dit du ska?

Vet inte hur gammal du är nu men en utbildning kan du ju skaffa när som helst i livet? För jag antar att du inte är 52 och utfasad eller??

Googla och läs på om dina depressioner. Finns det ngt som läkarna inte har koll på? Har du trauman så kanske ögonrörelseträning kan hjälpa? Är det vanlig "kemisk" depression så handlar det ju mest om att ställa in medicinerna så att du planar ut dina dippar. Lär känna dig själv, vad är dina triggers?

Akta dig för alkohol! Antidepressiva i kombination med detta kan få det bli dumt ibland :/ För dina barns skull, även om du inte dricker när de är vakna så kommer du att vara tröttare dagen efter.

Lycka till, skaffa dig en praktik studier är inte alltid rätt för alla. Och du behöver ju inte läsa heltid? Kanske bara en dag i veckan eller så.

Det var mina tankar, hoppas de gjorde nytta
    *kram*

• Enniie

Ja, vad skall man säga. Alla läkare tror jämt att ALLA problem kam lösas med tabletter, är sj I samma sits. Du behöver nog en läkare som verkligen lyssnar på dig och försöker göra sitt yttersta för att få dig på fötter igen. Har du försökt söka privat ? Finns ju privatpsykriati som kanske kan hjälpa dig ? Har du ingen som du kan prata med när du har det som jobbigast ? Är du ensamstående ?

• Anonym

dina barn har ju det bra, bara då låter bli alkoholen typ. Det enda som gör det dåligt är att du tänker att det är dåligt. De i min förra klass har jobb med. Jag studerar... sedan har vi någr aosm inte pluggar elle rjobbar, de var de brighta, de som ahde alla bra betyg och fkatisk tförtjänade det. Jag vet inte varför men så är det. Jag förstår inte ännu... 
    Du har två undrbara barn, är det inte viktigare än ett jobb? du verkar ha stabil ekonomi, försök istället se vad du har. många springer till jobbet tidigt på morgonen, träffar inte sina barn något nästan osv. vissa hankar sig fram dag för dag och har akss ekonomi. andra kan aldri gfå barn. det är så lätt att se att andras utsida är så enkel och bra, men dt är för att bristerna inte är de som syns först. 

• Anonym (d-vitmainen)

Först och främst så hoppas jag verkligen inte att du överväger att ta ditt liv...var stark nog att kämpa på du har ju redan kontakt med psyk men skaffa dig mer kontaktnät ngt att falla tillbaks på när det är förjävligt..
    Tänker inte skriva så mycket mer än ställa en fråga om ngn ngnsin har kollat upp om du har dvitaminbrist..Har själv levt med d-vitaminbrist i stora delar av mitt liv likt större delen av befolkningen gör. Depressioner uppe på depressioner...ramlade in via google på kostdoktorn.se och började läsa och hamnade tillslut under d-vitamin- Första jag gjorde var att boka tid för att kolla mina värden och vi kan bara onstatera att jag låg riktigtdåligt till. Sen dess har jag ätit tillskott som överskrider den rekomenderade med ganska mycket och under vintern ökar jag på det ytterligare..
    Det låter kanske lite för enkelt men jag mår nu fantastiskt definitionen för mig på lycklig är att jag nu faktiskt inte är olycklig och deprimerad kan njuta av små saker och se frammåt. Tror att vår kost och miljö spelar in på vårt mående och har man en psykisk störning i grunden kanske ännu mer...Personligen tycker jag att psykiatrin skulle kolla upp d-vitaminbrist vilket är en välkänd faktor till depressioner. Där man under sommarmånaderna mår bättre för att sedan när vi inte längre får hjälp av solen sjunker djupare ner får mörkare tankar orkar mindre då bristen blir värre..
    Vet inte om detta hjälper dig men om du inte har kollat upp din d-vitamin nivå så gör det det kostar ingenting och kan precis som för mig och många andra vara en enkel väg ut ur depressioner som gör livet svårt att leva... http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin  lite läsning och historier om människor som precis som mig har fått en vändning i livet och mår ofantligt mycket bättre..     

Och sök stöd för ditt alkoholmissbruk nu för dina barns skull..och för din egen.. 

• Enniie

Att d-vitamin är så viktigt. Funkar du multivitamin, lr måste man då ha enbart d-vitamin ?

• Anonym

Kära ts!

Att börja plugga på folkhögskola skulle vara bra för dig. Där läse du in gymnasiet i lugn o ro. Kolla i din kommun var närmast skola ligger. Sätt upp ett mål för vad du vill jobba med, under tiden du pluggar kommer du säkert på något..
    Alkoholen...aj aj sluta genast!! Sök hjälp NU innan det blir värre o värre. Tänk FRAMTID och du kommer känna lyckan inom dig växa. Framtid om hur du vill se ditt liv om några år. Man kan styra sina tankar, tänk goda positiva tankar. De negativa drar ner dig i djupet. Akta dig för anti-medicinerna. Kan göra dig beroende och få viktproblem. Äter man hälsosam kost ordentligt varje dag så håller de neg. hormonerna borta lättare.

• Anonym (ts)

Har inte varit inloggad på länge det är därför jag inte svarat.

Tack iaf för svaren! Har kontaktat VC för hjälp med mina alkoholproblem. Idag är det två veckor sen jag drack senast och den gången hällde jag ut allt efter två glas vin. Skrattande

Tråden är rätt gammal men mitt liv ser väl likadant ut, om inte värre. Just nu har vi en stor ekonomisk kris, soc vägrar hjälpa oss. Vi har noll kronor på våra konton och vi får inte ens pengar till mat till barnen. Det ger mig ångest som fan.

Träffat flera läkare sen jag startade tråden, även försökt få mig inlagd. Inte förrän igår fick jag träffa någon som gav mig lite hopp. Den läkaren är den bästa jag någonsin träffat. Alla andra läkare har sagt att jag kommer vara frisk i morgon typ, bara jag äter medicin. Den här läkaren sa att jag absolut kan räkna med att ha ett "toppenliv" om t.ex. 5-10 år, men att det är en lång resa med att testa mediciner och terapi. Hon förminskade mig inte på något sätt, det var skönt. Hon frågade om jag varit stabilare i min sjukdom (bipolär) när jag varit gravid, och det har jag absolut varit. Varit deppig, men inte gått upp och ner som jag brukar. Hon sa att hon upplevt att bipolära kvinnor ofta kan må bättre av graviditet, p-piller, p-spruta och så på grund av hormonerna. Hon bad mig testa något preventivmedel bara för skojs skull och se om det blir bättre, och det ska jag absolut göra.

Jag äter vitamintabletter dagligen. Ovanstående läkare skickade genast iväg mig på blodprov, hon beställde jättemånga prov för att kolla vitaminbrister och sköldkörteln t.ex. Första gången någonsin psyk kollat upp det!

• Anonym (ts)
    Anonym skrev 2011-11-02 10:24:30 följande:
    Kära ts!

Att börja plugga på folkhögskola skulle vara bra för dig. Där läse du in gymnasiet i lugn o ro. Kolla i din kommun var närmast skola ligger. Sätt upp ett mål för vad du vill jobba med, under tiden du pluggar kommer du säkert på något..
    Alkoholen...aj aj sluta genast!! Sök hjälp NU innan det blir värre o värre. Tänk FRAMTID och du kommer känna lyckan inom dig växa. Framtid om hur du vill se ditt liv om några år. Man kan styra sina tankar, tänk goda positiva tankar. De negativa drar ner dig i djupet. Akta dig för anti-medicinerna. Kan göra dig beroende och få viktproblem. Äter man hälsosam kost ordentligt varje dag så håller de neg. hormonerna borta lättare.
    Jag är ledsen, men du fattar nog inte mycket av mitt mående eller liv. Jag är bipolär, att tänka glada tankar kommer inte att hjälpa mig. Hjälper nog inte särskilt många deprimerade heller att du säger så, så i min mening är det bättre att du undviker såna uttalanden.

Jag är hellre tjock och glad än smal och deprimerad!!
Svar på tråden Mitt liv suger och borde kanske avslutas