• Anonym

Bygga nytt hus - kostnad???

Jag o sambon funderar lite på att bygga nytt...tänkte höra om det finns folk härinne som vet ungefär vad slutsumman brukar bli? Vad blir månadskostnaden?

En kompis till mig ska bygga, o hon hävdar att de kommer bo billigare än de gör nu. Hon o hennes kille har inte så stor koll på ekonomi, och jag tycker det låter jättekonstigt. De säger att månadskostnaden kommer bli under 11000kr per månad vilket jag tycker låter lite med tanke på att de tittar på dyra hus och dels har köpt en tomt som kostade cirka 800,000 kr. Då ingår iofs allt, typ sprängning, vatten osv.

Hur mkt kan man landa på? Skall man ALLTID räkna med cirka 3 miljoner? Vi bor i en del av landet där tomter är ganska billigt. Vet ej om vi skall bygga ut eller bygga nytt...

• Svar på tråden Bygga nytt hus - kostnad???
  • Anonym (Anna)

Vi planerar att bygga nytt och vill hamna på högst 2.3 miljoner i lån (efter kontantinsats) och räknar med en månadskostnad på knappt 10.000 för lån + drift.

• TessaS

Byggsatsen för vårt hus slutade på ca 1,7 milj kr
    Arbete (grund, el, vvs, montering etc) ca 800.000 kr
    Tomten köpte vi för 800.000 kr
    Med alla avgifter för styckning och bygglov och sånt så slutade det hela på lite drygt 3,4 milj.
    Lånekostnad på det är strax under 10.000kr/mån och sedan tillkommer el, soptömning och det gamla vanliga.

Vårt hus är värderat till högre än vad vi betalat för det, så vi kom undan utan topplån, det gjorde en hel del.

• Anonym (ByggarFia)

Vårat hus skulle kostat ca 4 miljoner i det utförandet vi har det i inkl allt. Jag gjorde det mesta själv, röjjde tomten, grävde ned avlopp (minireningsverk), gjöt plattor för hus och garage och byggde själva huset. Endast stomresning av hus, eldragning, inkoppling av vvs och golvvärme samt frikylan ledjdes bort. Min dåvarande sambo byggde han med men jag betalade för hans arbete när vi gick isär. Total kostnad för 210 kvm hus + 60 kvm garage, 2000 kvm tomt, 150 kvm altan med nessänkt badtunna, bergvärme, minireingsvärk och hög standard invändigt slutade på ca 2,3 miljoner. Jag har lån på 1,5 milj av den summan så jag hamnar på 6,500 kr i månaden för lån, drift och försäkringar (då har jag räknat även sophämtning, vägföreningsavgift mm) Kan tillägga att jag band räntan på en otroligt fördelaktig nivå så jag kommer få högre ränta när den behöver bindas om nästa gång.

• Anonym

Min kompis o hennes sambo tänker inte göra något alls själva. Så jag fattar inte hur hon kan tro att de kommer bo billigare..??? Känns dumt att säga nåt, då kanske man verkar jätteavundsjuk och missunnsam. Hur som helst, tycker detta verkar så himla svårt.

Vi fick en slags offert från en hustillverkare, och slutsumman (de gör rubbet) skulle bli cirka 3,3 miljoner. UTAN tomt. Mycket pengar. Vi bor bra nu, bra läge och sådär, dock är ju planlösningen ej som vi önskar. Plus att vi fått vårt tredje barn vilket gör att vi måste bygga ut. Eller bygga nytt. Bygger vi ut kommer vi naturligtvis bo billigare än om vi bygger nytt..fast fasen vet om det inte är värt att bygga ändå.

• Susanne905

Bygger man nf är det nog mycket svårt att komma under 2,5 idag såtillvida du inte får tomten gratis och bygger med Älvsbyhus eller liknande budgetvariant...

• Anonym

Har hört att man skall akta sig för Älvsbyhus och Smålandsvillan...undrar om det stämmer?

*puffar tråden vidare*

• Susanne905

Jorå, det stämmer. Sök på dokumentär kalla fakta och Älvsbyhus...

• Anonym (ByggarFia)

Jag hade aldrig drömt om att bygga nytt utan att göra en hel del själv. Nu gjorde vi extremt mycket själva särskilt med tanke på att vi båda jobbade heltid samtidigt och aldrig gjort något liknande förrut. Men aldrig att jag hade satt mig i skuld på 4 miljoner för att bo i hus :D men en postiv sak med att ständigt jobba och bygga är att vi gjorde inte slut på några pengar alls så vi kunde stoppa in mycket av våra löner i huset och slapp därför än mera lån :) Men sen skildes vi också strax efter bygget var klart så jag rekommenderar ett starkt psyke för att orka med ett sånt stort projekt, något som mitt ex uppenbarligen inte hade.

Ja risken är ju att är dom naiva nog att tro att dom ska kunna bo billigare men ha en totalentrepenad så är dom nog naiva nog att tolka din omtanke som avundsjuka också :)

På min bank sa dom att man ska alltid räkna med att ett husbygger blir minst 10% dyrare än man tänkt sig och det är nog ganska smart att tänka så och håller man budget får man se det som en bonus. Men räknar man på totalt 3 miljoner är det nog inte osannolikt att det kan komma att bli 3,3 under byggets gång. Det tillkommer massor av saker man inte tänkte på trots att man planerar och budgeterar jättenoga.

• Susanne905

Vi gjorde så gott som allt själva vid vårt husbygge (lösvirke på 225kvm, garage på 50 kvm) och det tog två år att bygga såpass att vi kunde flytta in, därefter ytterligare 6 månader att färdigställa småpill.

Kan man inte göra själv kostar det.

Vi har nu lån på ca 2,5 och huset skulle kostat över 4 om vi byggt med någon hustillverkare och nf.

• Anonym

Jag är inte heller intresserad av att betala typ 3,5-4 mille...man vill ju inte bara BO, man vill ju leva med. Ni som byggt, får jag fråga vad ni har för månadskostnad?

Jag är så himla kluven...satsa eller inte? Här hemma kan det aldrig bli så som vi vill ha det, huset är gammalt, bärande väggar överallt etc. Har byggt ut en gång redan o även om det blev bra så undrar jag hur ännu ett tillbygge skulle bli.

• Anonym (80-tals hus)

Vi har ett 30 år gammalt hus och gav upp planerna på att bygga själva då vi kände att det blir alldeles för dyrt att bygga nytt om man inte har tiden (och helst kunskapen) för att bygga en del själva på huset för att få ner arbetskostnaderna. Det känns helt omöjligt att hitta tiden för ngn av oss att lägga på ett hus under småbarnsåren, utan att riskera förhållandet på köpet.

Min fråga är därför till er som byggt själva, ByggarFia och Susanne905, HUR många barn (små barn...) hade ni under byggtiden att ta hand om samtidigt som ni byggde på huset? Hur många timmar lade ni i snitt på husbygget i veckan?

• Susanne905

Inga barn, då hade vi aldrig byggt på egen hand. Sambon har lagt ca 3500 timmar, om inte mer på bygget (han var bl a ledig från firman i ca 8 månader för att på heltid arbeta med husbygget).

Många dagar var han där 7-22.

• Anonym (äh)

Vi ska bygga med älvsbyhus, dock lägga in kakel och klinker och högre standard i tex kök mm. Och vi kommer sluta på ca 2,5 för 145 kvm.

• Anonym (80-tals hus)
    Susanne905 skrev 2011-07-07 18:41:12 följande:
    Inga barn, då hade vi aldrig byggt på egen hand. Sambon har lagt ca 3500 timmar, om inte mer på bygget (han var bl a ledig från firman i ca 8 månader för att på heltid arbeta med husbygget).

Många dagar var han där 7-22.
    Tack för snabbt svar. bekräftar min teori.
  • Anonym

Vi kommer inte kunna bygga själva. Sambon har kunskapen, men vi hinner ej. Har två små barn och ett till på väg. Sambon jobbar i Finland som snickare och reser mycket. Har helt enkelt inte möjlighet. Däremot många kontakter i branschen som kan hjälpa till. Fattar inte hur jag nånsin skall kunna bestämma mig. En sak som talar för nybygge är att vi har tre sovrum här hemma. Behöver ju fyra. De två äldsta tjejerna delar rum men vill säkert ha eget om några år. Så OM vi bygger ut måste vi bygga ut stort. Kanske inte värt det.

• Anonym (PR)

Det kan mycket väl stämma att det blir billigare för dem att bo i hus istället för lägenhet.

Vad det kostar att bygga hus beror väl mycket på vart i landet man tänkt sig. Här uppe i norr vart jag bor är det inte så fasligt dyrt om man jämför med t.ex. Stockholm. Här kostar en tomt på ca 1000kvm 200.000-300.00:-
    Många här uppe bygger Älvsbyhus och jag har bara hört att folk varit nöjd, däremot har jag väl läst och sett på TV att folk varit missnöjda, men man får nog vara extra noggran så det blir rätt och se vad man har för rättigheter, annars backar man. Därför är det väldigt bra också att läsa på olika forum, t.ex. älvsbyhusforum. många som ger tips!

För oss var det billigare att bo i hus än i hyreslägenhet.

Huset kostade oss 1.200 000kr, men det är värt 1 500 000kr..

• Anonym

vi bygger just nu ett stort hus på drygt 2oo kvadrat och har grävt o lagt ner alla rör ,  gjutit platta och stommat upp huset helt själva, snickrat alla takstolar själva o har på de sättet tjänat många timmars arbete som är mycke dyrt när man lejer bort, meningen ä att vi ska ha hjälp me elen vilket man måste , målning, snickring o allt annat ska vi göra. räknar 10 månaders arbete från vi började tills vi flyttar in. (min mano far bygger på heltid mellan 7-16 varje dag). vi räknar max 2 milj inkl. tomten på 250.000.

de bästa för att bo billigt är ju att spara ihop så mycke man bara kan INNAN man bygger, annars blir man ju "piskad" att  tjäna en viss summa varje månad!!
    lycka till

• Anonym (byggt hus)

Vi har byggt hus själva, dvs INGET halvfärdigt paket utan ritat, sågat träd, hyvlat, spikat osv..
    Anlitat BARA firmor för vatten, avlopp och el. Det hela tog ett par år att bygga då vi inte kunde lägga all vår tid till husbygget... Byggde alltså mellan 1999-2005 flyytade in 2005
    Vi har valt de vi velat och de vi fått bra pris på och som vi tyckt om tex köket fick vi för -50% på en auktion där de sålde visningsex från en affär i stan... Vitvarorna fick vi väldigt bra erbjudande på (dock bland de dyraste märken) osv.. under åren hinner man kolla in.. mycket pengar att spara..

Huset är 125 kvm, + uthus med garage, bastu mm på 100 kvm.

Priset UTAN MARKEN (som var extremt billig pgav dödsboförsäljning, det fanns en usel litet hus på gården så vatten å avlopp var framdragna, även om vi rev huset direkt) 

hamnade huset runt 550 000,-  

Vi har aldrig värderat huset men vet att vi lätt får över 2 mille (förmodligen mer) + markpriset.

Svar på tråden Bygga nytt hus - kostnad???