• acure

Kan min graviditet ha utlöst allergi mot katt/pollen?

Det kanske är en jättemärklig fråga och jag vet att jag ska ta det med min Vårdcentral, men vill ändå kasta ut den och se om någon annan upplevt något liknande;

Jag är uppväxt med katt och har aldrig haft några bekymmer som tyder på allergi. Har sedan barnsben även atopiska eksem under vintrarna, men dessa hade jag innan vi skaffade katt.

Nu till saken: Efter att min dotter föddes i mars i år så är ingenting sig likt. Jag har fått en konstig torr hosta som aldrig ger med sig, det kliar i mina ögon och mina eksem har bara blivit värre och värre, trots starka kortisonkrämer som hjälper ett tag men sen kommer eksemen tillbaka. I regel brukar mina eksem försvinna helt under sommarhalvåret då det är varmare ute, men inte iår. Jag har också känt av pollen vilket jag aldrig gjort tidigare.

Inatt när jag var uppe och matade min dotter tog jag upp vår katt och gosade lite med henne. fem minuter senare börjar det rinna i näsan och jag nös säkert 10 gånger och snöt mig lika många gånger. Det tog två timmar innan det slutade och jag kunde somna om igen.

Någon som känner igen sig?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Kan min graviditet ha utlöst allergi mot katt/pollen?
  • JuliaDufva

Faktiskt så har jag en misstanke om att jag gått och blivit lite överkänslig mot vissa katter. Det börjar klia i ögonen när jag vistas för länge med dem.
    Sonen är nu 1½ och jag hade inga såna här besvär innan jag blev gravid.
    Himla skumt tycker jag.

• acure
    JuliaDufva skrev 2011-07-07 10:15:08 följande:
    Faktiskt så har jag en misstanke om att jag gått och blivit lite överkänslig mot vissa katter. Det börjar klia i ögonen när jag vistas för länge med dem.
    Sonen är nu 1½ och jag hade inga såna här besvär innan jag blev gravid.
    Himla skumt tycker jag.
    Verkligen. Det känns ju onekligen som om det kan vara så då det kommit i samband med barnets födelse. Kroppen fungerar märkligt alltså...
    www.ourfamily.se <--- NY ADRESS!
  • Fruochmamma

Jag är allergisk och har astma av och till men märkt att jag blev mycket mer känslig under varje graviditet.

ღ♥ mamma + pappa + Ludvig + Carl ♥ღ
  • JuliaDufva

Ja under själva graviditeten blev jag jättekänslig. Var t.ex. tvungen att endast använda lactasyd när jag duschade, allt annat fick jag utslag av. Har aldrig haft några allergiska besvär innan. Som tur är är jag återställd nu, bara det där med katt-allergin kvar som sagt.
    Men allergier kan ju uppstå senare i livet så det kanske bara är ett konstigt sammanträffande?

• Länisen

En graviditet kan utlösa allergier. Mina kusiners mamma blev gravd fiskallergisk efter sin andra graviditet. Frå´n att ha kunat äta fisk som vem som helst, kunde hon inte ens vara i samma rum som fisk tillagades eller åts.

Jag hade tvärt om när jag var gravid. Har varit väldigt pollenallergisk, vanliga allergitabletter har inte hjälpt ens. Förra året var jag gravid, och varken då eller i år har jag inte känt av nånting. Mysko, men skönt. 

Casper 2010-06-09
  • Länisen
    Länisen skrev 2011-07-07 10:29:07 följande:
    En graviditet kan utlösa allergier. Mina kusiners mamma blev gravd fiskallergisk efter sin andra graviditet. Frå´n att ha kunat äta fisk som vem som helst, kunde hon inte ens vara i samma rum som fisk tillagades eller åts.

Jag hade tvärt om när jag var gravid. Har varit väldigt pollenallergisk, vanliga allergitabletter har inte hjälpt ens. Förra året var jag gravid, och varken då eller i år har jag inte känt av nånting. Mysko, men skönt. 
    gravt skulle det stå, inte gravd
    Casper 2010-06-09
  • JuliaDufva

Och fisk-allergin har hållt i sig även efter graviditeten?

• augustisten

Själv är jag mindre känslig än jag brukar nu då jag är gravid - och det är ju skönt

Man kan absolut få allergier även som vuxen. Min pollenallergi kom då jag var ca 25 år (men inte i samband med någon graviditet då). Och vad som är utlösande är nog svårt att säga.

Däremot behöver det inte vara katten du var känslig mot - för den har med största sannorlikhet mängder av gräspollen i pälsen. I vilket fall om det är en utekatt...

Sedan reagerar allergen ofta korsvis också. Jag tål tex äpplen på vinterhalvåret men inte på sommarhalvåret när jag redan är allergisk mot pollen sas. Det är därför det ofta är så svårt att reda ut vad som utlöser ett allergianfall, för det kan vara tre, fyra olika komponenter ihop... Tex ett visst sorts tvättmedel i kläderna, räkor till middag, nötter och gos med en katt... Att just den kombon blev för mycket för kroppen just då sas.        

• Länisen
    JuliaDufva skrev 2011-07-07 10:31:43 följande:
    Och fisk-allergin har hållt i sig även efter graviditeten?
    ja även efter
    Casper 2010-06-09
  • acure

Tack för era svar! Ska höra med min familjeläkare och se om jag får göra ett pricktest, bara för att få bekräftat vad jag tror har skett med min kropp. Även om jag hoppas att det inte är så eftersom jag inte kan tänka mig att leva utan katt någon längre period.

www.ourfamily.se <--- NY ADRESS!
  • lövet2

Ja, en graviditet kan utlösa vissa latenta sjukdomar och även allergier.
    Själv har jag aldrig haft problem med solen. Jag har en mörkare ton i hyn och har aldrig bränt mig i hela mitt liv. Efter 5:e barnet fick jag plötsligt soleksem. En tillfällig slump, trodde jag, men soleksemen var här för att stanna. Nuförtiden måste jag vara försiktig med solen varje sommar, så inte eksemen blossar upp ...

Svar på tråden Kan min graviditet ha utlöst allergi mot katt/pollen?