• Polly

Magkatarrsmat ?

Har nu haft vad jag tror är magkatarr i ca 3 dagar. Sug i magen, ont i magen = mellangärdet  och i nedre magen, mår illa typ heeela tidenGråter  Min första semester vecka så det har ju inte varit så roligt.  Vi har druckit vin varenda dag (typ ett glas till maten någon dag och lite mer någon annan dag), vet att det inte är så bra när man har magkatarr. Grillat har vi också gjort. Nu känns det som om jag hamnat i ett ekorrhjul, vet inte vad jag ska äta för att må bra igen. Inte kul att ta pepcid och novalucol varenda dag.

Har du något tips på bra mat vore jag tacksam! 

• Svar på tråden Magkatarrsmat ?
  • hopparmamma

Det är rätt individuellt vad man kan äta/dricka vid magkatarr (sa min läkare till mig) men det finns några generella "regler" som man kan försöka hålla sig:
    Undvik alkohol, främst vin
    Undvik stekt mat (grillat borde ingå där)
    Undvik starka kryddor
    Undvik kolsyrade drycker
    Ät gärna kokt mat, typ kokt ris, potatis, fisk osv och krydda med måtta.

• Polly
    hopparmamma skrev 2011-07-07 10:32:22 följande:
    Det är rätt individuellt vad man kan äta/dricka vid magkatarr (sa min läkare till mig) men det finns några generella "regler" som man kan försöka hålla sig:
    Undvik alkohol, främst vin
    Undvik stekt mat (grillat borde ingå där)
    Undvik starka kryddor
    Undvik kolsyrade drycker
    Ät gärna kokt mat, typ kokt ris, potatis, fisk osv och krydda med måtta.
    haha, ok då är det två saker jag borde sluta med iallafall.

suck , så tråkigt...men inte kul att må dåligt heller. Jag har haft problem i många många år. Har pratat med vdc, men tycker inte att jag har så svåra symptom att dom går vidare med det. Men för mig är det inte normalt att behöva må illa 3-4 dagar i veckan och ta medicin för det.

Jag får väl äta skonkost några dagar och se om det hjälper. 
  • Scorpio

Fet mat är inte heller bra, mild yoghurt och banan brukar funka för mig :) det är en eländig "sjukdom/åkomma" :(

• pessica

har fått magkatarr av grav, äter omeprasol varje dag och det hjälper mig jättemycket!

• längtande83a

För mig går det bra med grillat (med lite krydda) och kolsyrat vatten, banan och yoggi går INTE bra.

• Scorpio

Man får nog helt enkelt testa sig fram :) grillat utlöste nästan magsår på mig när det var som värst :S

• Polly

Japp, det är nog väldigt individuellt. En väninna till mig säger att jag borde börja med Lchf. 

pessica skrev 2011-07-07 11:18:19 följande:
    har fått magkatarr av grav, äter omeprasol varje dag och det hjälper mig jättemycket!
    Jag har gått på en kur med omeprasol. Kanske jag borde göra det en gång till. Då vet jag inte om det hjälpte. Men nu känns det som att jag har typ ett skov med magkatarren så då kanske jag märker skillnad. Är det receptfritt?
  • Jag är bara jag

Köp Omerazol först och främst! När jag är som värst tål jag ingen mat och dryck förutom blåbärssoppa,mariekex och mjölk. Vatten ger mig magont vilket är logiskt,man ska ju dricka mjölk till starkt kryddat mat-det lindrar.

• pessica

det tar ca 2 veckor innan det hjälper.. jag har ätit det i 3 månader.. slutade någon dag för och se då fick jag jätteont igen. Kanontablett!

• hopparmamma

Det finns ju en form av magkatarr som orsakas av en speciell magbakterie. Skrevs om det för några år sedan. Att många gått på medicinering i flera år helt i onödan när det går att fixa den där bakterien med en relativt enkel behandling. Har för mig att man får göra någon form av utandningsprov för att kolla om man har den.
    Kanska kan vara något för er som gått med magkatarr länge.

Det som till slut hjälpte för mig var att byta livsstil, framförallt jobb, så att jag stressade mindre. Men blir det stressigt under för lång tid så kommer det tillbaka.

• Jag är bara jag
    hopparmamma skrev 2011-07-07 19:54:57 följande:
    Det finns ju en form av magkatarr som orsakas av en speciell magbakterie. Skrevs om det för några år sedan. Att många gått på medicinering i flera år helt i onödan när det går att fixa den där bakterien med en relativt enkel behandling. Har för mig att man får göra någon form av utandningsprov för att kolla om man har den.

Det som till slut hjälpte för mig var att byta livsstil, framförallt jobb, så att jag stressade mindre. Men blir det stressigt under för lång tid så kommer det tillbaka.
    Du tänker på helicobakter pylori som orsakar magsår. Då hjälper antibiotika,men mot vanlig magkatarr hjälper inte det. Stressar gör jag aldrig,men mens t.e.x utlöser min magkatarr.
  • Polly
    hopparmamma skrev 2011-07-07 19:54:57 följande:

Jag gjorde en koloskopi för ett tag sedan och då pratade jag med läkaren om just detta. Då sa han att om man lämnar ett avföringsprov så ska det tydligen synas där. Det hade jag gjort och det var inget, tyvärr. Hade gärna ätit lite antibiotika och blivit bra i magen.
  • pessica

jag stressar inte heller speciellt, däremot startar jag min magkatarr av ( vilket man kanske kan kalla psykisk stress ) Men denna gången spydde jag mig till den av allt illamående av bebbe.

Glömde svara innan på om omeprasol är receptfritt eller ej, det är receptfritt, men fy vad dyr den är.. Man kan ju få den genom recept också och då blir den billigare såklart!!

• Suck och suck

Juice och kaffe är de värsta bovarna i dramat, sa en läkare till mig, då det gällde såna bekymmer. Så jag brukar undvika det främst.

Svar på tråden Magkatarrsmat ?