• Ledsen fru

Att bottna i skuld och skam.

Hej!
    Jag lever tillsammans med en man sedan 15 år och vi har två flickor 13, 11 år gamla. Utåt sett är vi den lyckliga och perfekta familjen, men innanför väggarna är verkligheten en annan. Min man har alltid rest i yrket och varit borta 4-5 dagar i veckan. Detta har fått till följd att allt ansvar för barn och hem osv har legat på mig, vilket i sin tur har fått till följd att mannen liksom bara lekt lite familj med oss på helgerna. Han har aldrig deltagit "på riktigt". Aldrig skjusat till en träning, aldrig varit på ett föräldramöte, aldrig funnits där för tjejerna osv. Därför är deras kontakt i dag mycket märklig och särskilt den äldre dottern visar ett slags förakt gentemot honom.

Redan när vår yngsta var ett par år gammal insåg jag att jag inte älskade honom längre. Allt det jag en gång kände hade tappats bort i alltet som jag slet med själv. Han sov borta på hotell och jag slet med två pyttesmå, ett stort hus och en utbildning. Han kom hem på helgerna och hade åsikter om att huset inte var städat, att maten inte var inhandlad och att det var ovikt tvätt i tvättstugan. För att slippa konflikter kring sådana saker försökte jag allt som gick att ha ordnat sådana här saker innan han kom hem, men det gick av föklarliga skäl inte alltid. Då hade vi vår första diskussion om oss och jag ville då gå till familjerådgivningen eftersom jag kände att jag inte orkade, men han vägrade. Det var inte för sådana som oss. Vi var inte sådana som behövde hjälp.

När han inte ville söka hjälp, utan tyckte att jag bara klagade och gnällde kopplade jag på autopiloten. Den där fiffiga, som bara gör. Som inte känner efter eller funderar. Med den påslagen har jag levt i en ekonomisk förening nu i 6 år och nu tror jag inte att jag orkar längre. Jag vill ut. Bort. Jag är helt död på insidan. Klarar inte av att han tar i mig, vägrar att kyssas. Ligger och väntar på att han ska bli klar de få gånger vi har sex och funderar på hur han är funtad som ens vill ha sex med någon som så uppenbart inte vill. Allt jag vill är att leva avslappnad med mina flickor. Inte gå på helspänn när det närmar sig helg. På helspänn för kommentarer över ostädat. Oordnat. Ofixat. När jag tänker på att barnen inom några år kommer vara stora får jag panik. Då är det bara han och jag. Vad händer med mig då? Då går jag under. På riktigt.

Jag tänker att jag försökt. Gjort mitt bästa. Gett det chanser. Och ändå känner jag sån enorm skuld. Mot barnen. Och mot honom. För att jag ger upp. Inte orkar. Och framför allt för att jag inte vill mer. Eller kanske för att jag vill mer. Annat än en ekonomisk förening.

I alla år har jag liksom inte funderat över mig och jag. När jag nu verkligen funderar på vad jag vill, svartnar själen. Jag känner skam. Jag grubblar och funderar så jag tror jag går sönder. Det är allt från materiella och ekonomiska funderingar, till vad mamma och pappa ska säga. Ibland tror jag att jag är helt sjuk i huvudet, så konstiga funderingar kommer upp. Min man är av devisen "man skiljer sig inte" och det är även hans familj. Det gör också att jag känner enorm rädsla för vad som kommer hända om jag tar bladet från munnen och berättar vad jag vill, känner och tänker. Utåt sett är vi ju denperfektafamiljen och det känns som ingen kommer tro annat än att jag har en 40-årskris. Sucka och skaka på huvudet och kalla det trams.

Men varför kan ingen säga vad som är rätt? Och hur bottnar man i all skuld? Och all skam? Det undrar jag.  

• Svar på tråden Att bottna i skuld och skam.
  • Fru Anna

Du har orkat 5 år mer än jag orkade. Jag är mycket lyckligare efter skilsmässan och min son mår också mycket bättre. Han är lugnare, tryggare och gladare när han har en mamma som mår bra. Så känn ingen skuld mot dina barn om du "ger upp". Livet ska levas!

Jag tycker inte heller att du ska känna någon skuld mot din man. Vad har han gjort för att få det att fungera? För att få dig att vara lycklig?

• Anonym (hej du)

Men lilla hjärtat, det är klart att du får känna det du känner! Det du beskriver verkar helt normalt och du behöver INTE skämmas.

Om du nödvändigtvis skall skämmas över något är det nog att du inte respekterat dig själv mer och drivit igenom din vilja: att gå till familjerådgivningen eller att be din man dra åt helvete när han har mage att klaga på städning, mat och vikt tvätt.

Och jag är så förundrat över rasen män som kan leva sitt liv på det sätt du beskriver (ja, jag vet att inte alla män är sådana).

• Annaloo

Jag tycker du ska kontakta en terapeut, du kan få remiss från vårdcentralen.
    Sätt dig ner och PRATA, få hjälp att reda ut tankarna och begreppen.
    Det är inte DITT fel att det blivit som det blivit, det är ERT.
    Du HAR en viss skuld i det hela genom att du accepterat hans beteende, och låtit honom komma undan med det, och nu är du skyldig dig själv och dina barn att göra något åt det hela.
    Det är inte lätt, och det är därför jag förordar att du söker hjälp. Hjälp med att förstå vad det är du behöver, och hjälp att hitta orken att se till att det händer.

Lycka till!

• Vitamin

Jag levde i en liknande situation i 22 år, plus att han missbrukade alkohol. Jag hade oxå en massa skam- och skuldkänslor som hindrade mig att lämna
     Dagen efter min 40-års fest uppkom en situation som gjorde att jag bestämde mig för att jag var färdig med det livet och att de enda jag har ansvar för är mina barn.
    Mamma o pappa och mormor och svärmor och alla de andra får ta eget ansvar för sitt eget liv.
    Det blev en mycket tuff skilsmässa och jag har ekonomiska sviter efter den fortfarande, fast det är snart sju år sedan.

Fortfarande har jag dock vissa skuldkänslor gentemot barnen, efter skilsmässan kunde jag inte skydda dem från honom och hans missbruk och tomma löften mer.
    Men jag har aldrig ångrat mig. Snarare känt mig nöjd med mig själv och mitt beslut.

• barbapappa01

Din historia låter helt fruktansvärd och du förtjänar allt stöd och all uppmuntran som finns. Livet leder oss tyvärr inte alltid dit vi tänkt och vi påverkas av omständigheter utanför vår kontroll, eller som vi inte klarar av att hantera.

Det finns ingen som helst grund för dig att känna skuld eller skam, även om jag mycket väl kan förstå din känsla. Det finns ett så tydligt ideal i detta med att hålla ihop familjen, man får inte ge upp - särskilt som mamma ska man helst utradera sin egen identitet/existens och leva för barnen/familjen (och mannen).

Denna drivkraft är stark (starkare i vissa kretsar/familjer etc.) men likväl bullshit! (ja, just det)

En separationsprocess/skiljsmässa är givetvis alltid oerhört smärtsam och man förlorar massor, det ligger i sakens natur när man "hugger bort" halva sitt liv i ett ögonblick. Det går inte bara att skära bort de ruttna bitarna, tyvärr..
    Samtidigt måste man alltid fundera över vad som är viktigt i livet, vem som är viktig - kanske också fundera över själva meningen med livet..

Min mamma valde att stå ut i ett äktenskap som egentligen var dött innan vi barn var tonåringar, kanske tidigare. Hon har levt i hela sitt liv och varit beroende av pappa men ändå aldrig fått något riktigt stöd, trygghet och djupare kärlek. I vuxen ålder inser jag att vi alla varit lyckligare om de skulle skiljt sig.

Dvs. Hon skulle ha tagit ansvar - genom att lämna pappa. Därigenom hade både hon och vi (sannolikt också pappa) fått möjlighet till en lyckligare uppväxt. Vem fan bryr sig om ekonomi, hus, bilar och semestrar om man lever i en familj där föräldrarna är "kärlekslösa"...?

Om du verkligen värderar dina flickor TS, så tar du tag i dig själv, ditt liv och ser till att bli lycklig - kosta vad det kosta vill. Eller om jag formulerar mig så här..
    - Dina döttrar lär sig av ditt beteende och dina val.. (oavsett om man tror det eller ej):
    Om de i framtiden hamnar i en liknande relation som du är i nu - vad vill du att de ska ha lärt sig av sin mamma...?

• Anonym

Min kompis gjorde lika som du .. När barnen var 10 och 13, fick det vara nog. Barnen hade aldrig sett sina föräldrar kramas.. De har fått men för att föräldrarna levde ihop, för barnens skull. Och har i detta fall, jättekonstig relation till sin mamma. Som en främling:(

• Anonym

DU har gjort allt för relationen, det går ändå inte. Det finns ingen skam i att ge upp det omöjliga. Tvärt om kan du ge dina döttrar en mamma att se upp till. En mamma som gjort allt för att hålla ihop familjen, men som vågar gå när det ändå inte fungerar.

• Ledsen fru
    barbapappa01 skrev 2011-07-07 19:46:02 följande:
    Din historia låter helt fruktansvärd och du förtjänar allt stöd och all uppmuntran som finns. Livet leder oss tyvärr inte alltid dit vi tänkt och vi påverkas av omständigheter utanför vår kontroll, eller som vi inte klarar av att hantera.

Det finns ingen som helst grund för dig att känna skuld eller skam, även om jag mycket väl kan förstå din känsla. Det finns ett så tydligt ideal i detta med att hålla ihop familjen, man får inte ge upp - särskilt som mamma ska man helst utradera sin egen identitet/existens och leva för barnen/familjen (och mannen).

Denna drivkraft är stark (starkare i vissa kretsar/familjer etc.) men likväl bullshit! (ja, just det)

En separationsprocess/skiljsmässa är givetvis alltid oerhört smärtsam och man förlorar massor, det ligger i sakens natur när man "hugger bort" halva sitt liv i ett ögonblick. Det går inte bara att skära bort de ruttna bitarna, tyvärr..
    Samtidigt måste man alltid fundera över vad som är viktigt i livet, vem som är viktig - kanske också fundera över själva meningen med livet..

Min mamma valde att stå ut i ett äktenskap som egentligen var dött innan vi barn var tonåringar, kanske tidigare. Hon har levt i hela sitt liv och varit beroende av pappa men ändå aldrig fått något riktigt stöd, trygghet och djupare kärlek. I vuxen ålder inser jag att vi alla varit lyckligare om de skulle skiljt sig.

Dvs. Hon skulle ha tagit ansvar - genom att lämna pappa. Därigenom hade både hon och vi (sannolikt också pappa) fått möjlighet till en lyckligare uppväxt. Vem fan bryr sig om ekonomi, hus, bilar och semestrar om man lever i en familj där föräldrarna är "kärlekslösa"...?

Om du verkligen värderar dina flickor TS, så tar du tag i dig själv, ditt liv och ser till att bli lycklig - kosta vad det kosta vill. Eller om jag formulerar mig så här..
    - Dina döttrar lär sig av ditt beteende och dina val.. (oavsett om man tror det eller ej):
    Om de i framtiden hamnar i en liknande relation som du är i nu - vad vill du att de ska ha lärt sig av sin mamma...?
    Jag håller med dig i det du skriver. Tänker att bilden av kärnfamiljen är så djupt rotad. Normen för lycka. För hur det ska vara, är en oskriven lag och regel. Vi som inte orkar eller vill mer, blir per automatik lite sämre än alla andra. Naturligtvis bor vi i ett område där folk inte skiljer sig heller, fast många verkligen borde.

När jag är stabil och stark tänker jag precis som du skriver. Jag vill vara en bra förebild för mina tjejer. Inte en mamma/kvinna som utplånade sig helt för deras pappa, eller stannade kvar tills de var stora nog att klara sig någorlunda på egen hand. Jag vill inte att detta ska vara deras bild av ett äktenskap. Ett förhållande där ingen värme finns och där två människor aldrig rör vid varandra. En annan skrev här i tråden något om att barnen aldrig sett föräldrarna röra vid varandra eller kramas, och det undrar jag om våra tjejer har gjort de senaste åren. Tror knappast det. Jag inser också att de kommer "ärva" mitt beteende och det vill jag naturligtvis inte. Att vi tillsammans klarar en vardag det är naturligtvis inget problem, så har  ju livet alltid sett ut. Yngsta flickan har fortfarande pappa som idol och hoppas och längtar fortfarande efter honom, men det upplever jag inte att den äldre gör. Hon har sett igenom det och uttrycker det på olika vis. 

När jag är mindre stabil och nästan drunknar i geggan, blir så märkliga saker viktiga. Då hakar jag fast i materiella saker, som verkligen inte är viktiga för mig. Eller inbillar mig såklart att det ska bli bättre om jag bara...  Eller att gräsmattan inte är grönare på andra sidan osv. Jag kan till och med tycka synd om honom för att han mest troligt kommer bli väldigt ensam utan oss, vilket ju är helt vanvettigt. Ja, så där pendlar det. Fram och tillbaka och jag tröttas och kröks lite i taget. Känns som om jag bidar min tid, samlar kraft och vet att det är jag som måste ta det där steget. Kliva över. Ut. Jag vet bara inte riktigt hur det ska gå till. 
  • barbapappa01

Jag tror du behöver stöd på närmare håll också, professionella samtal (familjerådgivningen, ensam tex.) men kanske också någon nära vän som du verkligen kan lita på..?

Min känsla är att du behöver skapa dig själv konkreta bilder av ett positivt liv efter en separationsprocess, försonas och inse att ditt (och tjejernas) liv kommer att bli lyckligt, rent av lyckligare - mycket lyckligare - efter en separation.
    När du har bilden (målet) tydligt och klart framför dig blir det tid att fundera över en slags plan, här behöver du hjälp av någon som vet (jag har ingen erfarenhet alls, än).

Lycka till!

• barbapappa01

Ett tips förresten, för att du själv ska komma till rätta med ditt beslut;

Föreställ dig att det inte är du, utan en nära väninna som lever "ditt liv". Vad skulle du råda henne att göra...?

• Vitamin

Jag fantiserade i många år om att få mitt eget liv tillbaka, att leva det ihop med mina döttrar utan att alltid anpassa allt efter honom trots att han inte ens var där. Kollade upp bostäder, bostadsbidrag, uderhållsskyldighet, gjorde kalkyler och uträkningar.

En sommar gjorde något mycket irrationellet och mycket beräknande.
    Jag som aldrig någonsin varit otrogen, eller ens flirtat med någon annan, bestämde mig för att skaffa en älskare!!!
    Om jag skulle orka leva i det förtyckande och kvävande föhållandet, ville jag åtminstone få känna en annan mans händer på min kropp, och kanske få känna mig uppskattad och eventuellt få något slags sexuell njutning.
    Förmodligen var det den biten av det hela som kunde tillskrivas en 40-årskris.

Jag gick på en fest vi båda var bjudna på (men maken jobbade) där firtade jag hejdlöst med ett på förhand utsett "offer". Det gick över förväntan och vi bestämde en dejt några dagar senare!
    I några veckors tid träffades vi i smyg när tillfälle gavs. Och PRATADE. och pratade och pratade. Och jag fick höra en annan mans, en annan människas, synvinkel på livet jag levde. Jag pratade om mycket personliga och intima saker, som ingen annan fått höra. Han som skulle bli min hemlige älskare blev min samtalsterapeut!

Cirka sex veckor efter vår första dejt hölls min 40-årsfest, och dagen efter den bestämde jag mig för att skiljas. Inte om fem år, eller när barnen gått ut skolan eller när julen hade passerat. Utan nu!
    Den 27 juli 2004 berättade jag för maken att jag ville skiljas. Skilsmässan blev vidrig, men det är en annan historia.

• Anonym

Om du berättar det du har skrivit i din trådstart kommer INGEN tycka att det är konstigt att du vill skiljas. Ingen förutom din man kanske, som är van vid att ha en hushållerska som gör hans liv enkelt.

Skriv ner det här i ett brev som du ger till dina närmaste så slipper du förklara det om och om igen.

• Anonym (Li)
    Vitamin skrev 2011-07-07 22:49:19 följande:

Jag fantiserade i många år om att få mitt eget liv tillbaka, att leva det ihop med mina döttrar utan att alltid anpassa allt efter honom trots att han inte ens var där. Kollade upp bostäder, bostadsbidrag, uderhållsskyldighet, gjorde kalkyler och uträkningar.

En sommar gjorde något mycket irrationellet och mycket beräknande.
    Jag som aldrig någonsin varit otrogen, eller ens flirtat med någon annan, bestämde mig för att skaffa en älskare!!!
    Om jag skulle orka leva i det förtyckande och kvävande föhållandet, ville jag åtminstone få känna en annan mans händer på min kropp, och kanske få känna mig uppskattad och eventuellt få något slags sexuell njutning.
    Förmodligen var det den biten av det hela som kunde tillskrivas en 40-årskris.

Jag gick på en fest vi båda var bjudna på (men maken jobbade) där firtade jag hejdlöst med ett på förhand utsett "offer". Det gick över förväntan och vi bestämde en dejt några dagar senare!
    I några veckors tid träffades vi i smyg när tillfälle gavs. Och PRATADE. och pratade och pratade. Och jag fick höra en annan mans, en annan människas, synvinkel på livet jag levde. Jag pratade om mycket personliga och intima saker, som ingen annan fått höra. Han som skulle bli min hemlige älskare blev min samtalsterapeut!

Cirka sex veckor efter vår första dejt hölls min 40-årsfest, och dagen efter den bestämde jag mig för att skiljas. Inte om fem år, eller när barnen gått ut skolan eller när julen hade passerat. Utan nu!
    Den 27 juli 2004 berättade jag för maken att jag ville skiljas. Skilsmässan blev vidrig, men det är en annan historia.

Modigt gjort! Hur ser ditt liv ut nu? Är du nöjd med hur allt gick och blev?
Svar på tråden Att bottna i skuld och skam.