• MickisFlisanNellie

Någon mer med barn som är känsliga för myggbett?

Vill ha tips och råd om vad ni gör för att undvika att era barn bir uppätna av myggen. Har en liten tjej på 3 år här hemma som blir attackerad av myggor mest på natten men även dagtid. Fast vi kollar rummet varje kväll så finns de där ändå. Hon plågas nåt så fruktansvärt då det kliar och myggbetten blir så stora och många. Hon har till och med fått feber och kräkts av vad vi tror är myggbetten.

Kan man vara allergisk mot myggor?

Har en bedövningssalva som dämpar klådan men den får man inte använda så mycket utav. Vi hade myggnät över sängen förut men hon trasslade in sig i det när hon gick upp på natten. 

Vad ska vi göra? 

Älskar mina tjejer Flisan och Nellie!!
  • Svar på tråden Någon mer med barn som är känsliga för myggbett?
  • Lena

Ja det kan man, jag är allergisk mot mygg. Kommer jag ihåg tar jag antihistamintabletter och då slipper jag kliandet.

• Lady Nightfall

Min dotter som snart är 2 år fick Tavegyl (stavning?) och det hjälper henne mot klådan och myggbetten blir inte riktigt lika enorma.

• AngoStura

Jag hade ringt vårdcentalen för rådgivning och eventuellt recept på anti-histamin eller Betapred.

• MickisFlisanNellie

Har pratat med vårdcentralen nu och jag skulle ge henne Tavegyl. Tur jag hade det hemma sen tidigare. Med lite övertalningsteknik så fick hon i sig det. Inte så lätt med en envis liten tjej.

Ja då fick jag svaret att hon är förmodligen allergisk mot myggbett och det är därför hon blir så dålig ibland med feber och kräkningar. Vi som trodde det var magsjuka hon jämt åkte på men ingen annan som hade det eller fick det. Så man undrade ju vad det kunde vara. Men nu vet vi vad det kan vara.

Tack så mycket! 

Älskar mina tjejer Flisan och Nellie!!
  • buffyfjasen

Vår son får stora myggbett som kliar ordentligt. Vi har på xylocain för att han inte ska klia och när de blivit stora och svullna har vi på kortisonsalva. Funkar jättebra.

• Meemmee

Jag är allergisk mot alla sorters bett och tyvärr har min 3 åring antagligen ärvt det då hon svullnar upp något otroligt där hon blivit stucken/biten av mygg!
    Jag lägger på lite aloe verakräm på bettet så blir det bra på rekord fart!

Hoppas eran lilla slipper bli biten hela sommarn {#emotions_dlg.flower}     

Evelina 080213 Laura 091211 & 3:an i magen fambabunovic.blogg.se
  • sofiaolivia

Vi ger vår dotter AERIUS vid myggbett. Men ni som har barn som reagerar på myggbett, hur blir det om dem får getingstick? Ännu värre? Oroar mig lite för det...

• Lena

Jag reagerar bara extra mycket på myggbett, inte på getingar eller fästingar

• NinnaBus

Vår yngsta (snart 5 år ) reagerar på mygg.

Han får flytande clarityn när han blivit biten...

Fick tips av bvc att prova alsolgel på betten. Det har fungerat jättebra.

Han har reagerat lika mycket på mygg alla somrar. Gjorde även så i år, jättestora bulor av betten. Gett clarityn några dagar. Men så var det en dag vi var iväg och han fick några bett och vi hade inte claritynen med oss så vi tog på alsolgel "så länge". Men vi behövde inte ge clarityn sen för betten gick ner av alsolgelen. Så om det är den som fungerar superbra eller om han börjar tåla myggen bättre vet vi inte... Det får framtiden visa...

Frågade bvc om risken för att reagera på getingar när han reagerar så på mygg. Men det var inget att oroa sig för. Risken är lika liten som för alla barn sa de.

• gullehjärtat

Våran son får också rejäla bulor av myggbett. Vi smörjer med alsolgel som hjälper ganska bra.
    Men vi funderar på att fråga läkaren om det finns något att ge som "förebyggande" ? Om vi vet att vi ska vara i skogen eller så. Som ni skriver, något antihistamin..

Oroar mig också för getingbett.. :(

• mandie

Vår dotter är allergisk mot myggbett. Har varit inne med henne efter att hon svullnat upp rejält i ansiktet efter ett bett. Vi fick rådet att ge clarityn/loratadin i förebyggande syfte varje dag. Eftersom vår flicka inte tar flytande medicin så sa läkaren att det gick lika bra med frystorkad tablett (som smälter på tugan) så en halv sådan om dagen får hon under hela myggsäsongen. Jättestor skillnad på reaktionen när hon har medicin i kroppen mot när hon inte har det!

• mandie

Glömde skriva att vår dotter är 3,5 år, men det var förra året vi var hos läkare med henne så hon var 2,5 när hon fick börja medicinera.

• gullehjärtat

mandie - det låter ju jätte bra! Det ska jag nämna för läkaren :)

• molly50

Jag är själv överkänslig emot insektsbett,och tyvärr så verkar vår 4-årige son ha ärvt det. Han svullnade igen totalt i ett öga för ett par somrar sen efter ett myggbett,och vi fick rådet att ge Clarityn,vilket har funkar utmärkt för honom.

• Balador
    MickisFlisanNellie skrev 2011-07-07 10:42:52 följande:
    Vill ha tips och råd om vad ni gör för att undvika att era barn bir uppätna av myggen. Har en liten tjej på 3 år här hemma som blir attackerad av myggor mest på natten men även dagtid. Fast vi kollar rummet varje kväll så finns de där ändå. Hon plågas nåt så fruktansvärt då det kliar och myggbetten blir så stora och många. Hon har till och med fått feber och kräkts av vad vi tror är myggbetten.

Kan man vara allergisk mot myggor?

Har en bedövningssalva som dämpar klådan men den får man inte använda så mycket utav. Vi hade myggnät över sängen förut men hon trasslade in sig i det när hon gick upp på natten. 

Vad ska vi göra? 

Jag har provat något som heter Vildmarksolja. Är vegetabilisk olja med örter som myggen inte tål. Det ska dämpa på befintliga bett enligt beskrivningen. Kanske är något?
Svar på tråden Någon mer med barn som är känsliga för myggbett?