Cider
Finns det nån alkoholfri cider som inte smakar som om man sitter & suger på tre sockerbitar? I vanliga fall brukar jag dricka Herrljungas cider, men det går ju inte nu när jag e på smällen...
Finns det nån alkoholfri cider som inte smakar som om man sitter & suger på tre sockerbitar? I vanliga fall brukar jag dricka Herrljungas cider, men det går ju inte nu när jag e på smällen...
men herrljunga o de har ju även alkoholfria på vanliga affärer.. Tycker de är helt ok..
Den Herrljunga jag köper på ICA innehåller 0,7%... & det e ju ändå en del, så det vill jag inte dricka. Har inte sett nån slkoholfri Herrljunga på "vårt" ICA iaf.
ok... 0,7 är nog inget du behöver oroa dig för... det är ju inte så att du dricker flera liter... har själv druckit den men det är ju upp till var o en. Den alkoholprocenten räknas ju inte när man kör bil heller.. kanske inte så man dricker den varje dag heller?
Däremot har jag nån gång råkat köpa den med 2,25 o den har jag inte kunnat dricka för att den smakat alkohol.... Man vänjer sig snabbt...
Tror Coop har en som är helt alkoholfri... men det är nog deras egna märke eller om det är kivik.. *fundera*
Gränsen för alkoholfritt går egentligen vid 0,5% men jag har själv druckit den som har 0,7%, som Linda säger, man dricker ju inte flera liter. Det krävs en hel del för att alkoholen ska gå ut i blodet, den förbränns innan. Så länge den inte går ut i blodet hamnar den inte heller hos fostret.
Systembolaget ger exempel på vilka vansinniga mängder man måste hälla i sig: "En 30-årig man som väger 90 kilo och är 175 cm lång måste hälla i sig 30 flaskor 0,5-procentigt öl på högst två timmar för att komma upp i samma promillehalt som om han drack två starköl - 0,43 promille. Och tio liter på två timmar är nog mer än vad de flesta av oss tål ..."
Då borde det asså va oki om jag köper två flaskor Herrljunga cider som innehåller, va e det, 65 cl vardera, & dricker på julafton, då?! Låter underbart!!!
Käka ett övermoget äpple så får du nog i dig likamycket som i en cider som innehåller 0.7. ;)
Cidern innehåller 0,7 vol % vilket är storskillnad mot om den hade innehållit 0,7 %.
Alla cider har väl någon liten "procent"i sig då den tillverkas genom bla gäsning?
Stockmos har cider som är helt alkoholfri.
Den är visserligen rätt så söt men......den är iaf helt alkoholfri!
Barn nr 2
Vaddå... det där fattade inte jag. Vad är det för skillnad?
Kolla denna länk - skriven av läkare till finska systembolaget:
www.alko.fi/www/wwwDocuments.nsf/SW/A80F096E4FCE09EDC2256D4F0027420B/$File/Alkohol_och_graviditet.pdf
Monstermor
Ja, jag håller med Lalalong, jag fattar inte det där med vol.%??
Jag köper Stockmos, finns både original och låttsockrad. Mumsig!
lättsockrad såklart!
Volym % och vikt% är olika.
Uskus
Ja, men man mäter ju innehållet i flaska i volym. Alltså är väl % av volymen och volym % precis samma sak...
Då ser jag inget skillnad i att flaskan innehåller 0,7% eller 0,7 volym %... Volym % betyder ju egentligen bara 0,7% av hela volymen...
Nååå, nån som vet nån alkoholfri äppelcider som inte smakar överdrivet sött??? Den bästa jag testat hitills e nog ICAs cider, tro det eller ej...
Uskus har helt rätt - det är rätt stor skillnad på vikt% och volym%
och man har gått över från vikt% till volym% på de här typerna av drycker för ett antal år sen men det hänger kvar i folks huvuden
För att räkna om viktprocent till volymprocent använder man omräkningstalet 1,25.
Exempel:
1,8 viktprocent x 1,25 = 2,25 volymprocent
För att räkna om volymprocent till viktprocent använder man omräkningstalet 0,8.
Exempel:
3,5 volymprocent x 0,8 = 2,8 viktprocent
här står lite om varför...
faktabanken.nu/volymprocent.htm
tyvärr så vet jag ingen god alkoholfri cider - tycker att allt är för sött....
Jag vet med säkerhet att ICA, Signum, Eldorado, Hellefors, Läckö (är light om man läser i innehållsförteckningen), Hemköp (tills för en tid sedan i alla fall ), Willys och sunshine cider är helt alkoholfria. Många av dem finns i fler smaker än bara äpple och päron. För min del tycker jag att Hellefors är bäst men den är kanske lite svår att få tag på.
Den svenska cidern har ju en förmåga att vara ganska söt speciellt då de är sötade med socker. Tycker själv inte om konstsötat men de blir oftast en annan sötma som kan upplevas lite strävare.
Fantasy78:
Håller med dig om att ICA cidern är helt ok.