mimbo skrev 2011-07-07 14:50:24 följande:
Ok, men ett halsband kan trilla av, en chipmärkning är svår att se med blotta ögat.
Den som fångar in katten anser jag är skyldig att förvara den/ordna förvar, precis som med en en bortsprungen hund... Det är ju levande varelser vi pratar om inte avfall? Är verkligen katter inte något vi borde bry oss om? I så fall varför? Varför förvarar vi pedofiler, lär ju kosta mer än att hålla en katt ett par dagar och se om nån vill ha tillbaka den? Och en pedofil vill oftast ingen ha ens. (Larvig jämförelse jag vet, men så är ju vårt samhälle skruvat i vissa frågor)
Och jag ifrågasätter om katten verkligen var "attackerande"? Vet du? En katt får springa lös, inget att ens diskutera för så ser det ut. Attackerande katter är inte så vanligt, och oftast inte så farliga att man behöver ringa sos.
MEN detta är min åsikt, du behöver inte ha samma och jag skrev inte för att provocera någon eller hamna i diskussion om vem som har rätt. Ifrågasätter bara hur det egentligen gick till.
Larvig jämförelse med pedofiler fö, de befinner sig inte på samma världskarta.
Problemet med förvaringen är att den sker på hundstallar respektive katthem och som de flesta
borde veta så är katthemmen överfulla. Sen är en kostnadsfråga, katthemmen fakturerar polisen för förvaringen och därmed handlar det om resurser och vad vi ska satsa på, grövre brottslingar eller förvaring av djur. En sak är 100% säker, majoriteten av svenska folket vill inte ha en skatteökning vilket skulle bli nödvändigt. Det är lätt att kräva men få vill betala.
Om tanten larmade så
borde det handla om lite mer än om vanligt klösande, tycker jag. Men vad vet jag, jag var inte där. Sensmoralen i artikeln borde vara att kattägare ska ta sitt ansvar och garantera att de inte blir tagna för vilda. Hur svårt kan det egentligen vara att ta sitt ansvar??