Inlägg från: education |Visa alla inlägg
  • education

Var det rätt att skjuta katten?

My Girls skrev 2011-07-08 14:37:31 följande:
    De har allt lagligt stöd också från mig och flera andra att sätta sig i skolbänken igen och sen återkomma och kontrollera om djuret som kan antas vara husdjur, har en ägare eller inte. Skjut först och fråga sen känns så där seriöst...men det är min åsikt.
    Hur skulle de ta reda på om katten hade en ägare menar du? Utan märkning? Genom att två av poliserna tar kort på den, sätta upp lappar i området, gå runt och knacka dörr medan de andra två letar katthem, ger den mjölk att dricka och Whiskas till middag? Nej, jag tror precis som du att de har bättre saker att lägga sin tid på.

Man ska gå rätt tillväga genom att kontrollera identitet, märkning och utgå från problemet, att det i det här fallet rör sig om en farlig katt som bitit en människa och fatta ett korrekt beslut utifrån det. Varje handling, och särskilt de som involverar ett handvapen, kräver sitt lagstöd och har så gjort även i det här fallet. DET lär man sig på polishögskolan, inget annat.
  • education
    My Girls skrev 2011-07-08 14:57:18 följande:
    Kanske ta med en läsare om de ändå var så många på plats? Ingen överkurs, ren rutin om man vill handla en smula moraliskt. När vår katt försvann fick vi rådet att ringa polisen och visst det gjorde vi för polisen sägs ta hand om katter och hålla de till när och om ägaren kan hittas. Jag förstår dilemmat med lösspringande katter och tycker det är väldigt tråkigt, det gör jag. Har själv en hittekatt hemma.

Att de sen tar beslut om avlivning. Tragiskt men sant om inget katthem finns. Men skjuta den på plats då de uppenbarligen inte kunde se ens på pälskvalitén om den var vild eller inte... moraliskt sett slår det inte högt hos mig, sen bryr jag mig inte om så jag har laglig rätt att skjuta katten som kom in i vårt hus...bara för att jag kan det gör jag det inte. Skillnad på folk och folk.

Nåja nu har jag inte tid. Jag slog ihop ett virrigt svar till er båda som citerat mig nu mot slutet. Ska ta vara på solstrålarna här och får kika in ikväll men då är nog tråden 1000-tals inlägg längre. Kanske jag orkar igenom, kanske inte. Nu finns min personliga åsikt iaf.
    Det är en himla skillnad på att ta hand om lösspringande katter och att åka på ett larm där personskada uppstått.

Men nu börjar IQ-nivån bli för låg i den här tråden (riktat till många som inte vet mycket om polisarbete och lagstöd så ingen behöver känna sig personligt träffad) så jag lämnar. Ha en trevlig helg alla
  • education
    finskaflikkan skrev 2011-07-08 14:57:47 följande:
    eller va du där och såg katten och att den trivdes bland massa poliser och okända människor?????
    Var du där?
  • education
    My Girls skrev 2011-07-08 17:18:22 följande:
    Tebax. Skillnaden känns ju oerhört hårfin (fortfarande min åsikt) om man skjuter en katt utan att veta, men katten har tyvärr låg status och bör vara mer övervakade av ägarna. Tråkigt att du måste sjunka så för att få fram din mening, men känns det bättre för dig så, men jag undrar om du har problem med andras åsikter om de inte överrensstämmer med faktaboken....tråkigt, men ta ett par djupa andetag och läs det många faktiskt skriver innan du hackar på andra om IQ.
    Överdriven journalistik btw.
    Ja, jag har problem med andras åsikter om de inte överensstämmer med faktaboken. I alla fall när det finns ett "rätt" och ett "fel" och vi inte talar om upplevelser, känslor eller personliga tankar.

Är man rädd om sin katt så märker man den naturligtvis. I så fall hade ägaren blivit kontaktad av polisen och de hade sluppit skjuta den. Enkelt.
  • education
    Ova skrev 2011-07-08 17:38:50 följande:
    ..och tänk om katten blev utslängd från Åhlens för att den skulle amma. Då hade de haft två fina artiklar att skriva.
    Det kommer, det kommer.
  • education
    ......Då återstår alltså att inrätta statliga katthem med anställd personal. Jag är inte beredd att betala det via skatten och jag tror att ytterst få är det när den allmänna opinionen är att vi ska skära ner på allt vad bidrag till arbetssökande heter!
    För en sak ska man inte inbilla sig - det handlar inte om EN katt, det handlar om tusentals!

Så rätt du har, så rätt du har. Men nu blir de nog ännu mera ledsna här inne. Jag har i alla fall försökt att inte nämna något om det...

• education
    Sömnstörd skrev 2011-07-08 17:51:46 följande:
    Haha. Jag känner mig lite ondsint idag.
    Jag känner mig också ondsint. Speciellt i den här tråden. Det är som att det elakaste i en lockas fram för att skapa någon sorts jämvikt mot Djurens Rätt i Samhället-folket.

Jag har till och med haft katt själv en gång i tiden. Jag tyckte så mycket om den att jag skaffade ett halsband till den. Det du!
  • education

Och "avrättning".... "sköts i huvudet".... Ja, alltså, ska man döda en katt så är det väl snällast att inte börja med att skadeskjuta den i benet?

Svar på tråden Var det rätt att skjuta katten?