• VillBliFyra2011

Nån som provat vitkål mot mjölkstockning/överproduktion?!

Hej!

Var tillbax på BB igår och fick konstaterat mjölkstockning. Har en enorm mjölkproduktion och fick rådet att ha vitkålsblad runt bröstet för att lätta på mjölkstockningen men att man även ska kunna minska sin överproduktion med hjälp av detta. Nån som provat? Har köpt hem vitkål och har nu börjat att linda brösten men känns nästan som nåt hokuspokus och är nyfiken på om nån verkligen provat med detta och blivit hjälpta?

• Svar på tråden Nån som provat vitkål mot mjölkstockning/överproduktion?!
  • GulTussilago

Jag fick fetvadd på bb (vet inte om det hjälpte men det kändes skönt)

Har dock aldrig testat med vitkål, men har hört om det

• littlemini

Sitter även jag här här med vitkålslindade bröst :)  är inne på andra dagen med den riktiga mjölken. Har enormt stinna bröst idag, känns som någon försöker klippa av bröstvårtan med en slö sax vid varje amning...:( tårana rinner, men min dotter är mätt och go och kissar och bajsar så jag kämpar på. Ska till amningsmottagningen imorg, hoppas på lite fina råd där. Gick hem på tidig hemgång redan första dygnet. Var jättefullt på BB så jag ville hem.  Har ammat på egen hand, utan någon anvisning, men detta är andra barnet.  Tror dock det blivit så här oavsett, hade samma besvär förra gången, det släpper efter ett tag. För mig svalkar iallafall vitkålen skönt och jag bankar ut den innan så saften tränger ut ur bladet, den ska vara antiseptisk, bra på såriga bröstvårtor också. Inget som skadar barnet, så jag kör med kylskåpskall vitkål.  Bättre än amningsilägg i papper som jag tycker fastnar i bröstvårtorna. Hoppas du snart har en fungerande amning, det är värt att kämpa på lite. Men ta hjälp av pump om det inte släpper, brukar  finnas på bvc att hyra. Det skall jag göra. Lycka till! 

• littlemini

såg nu att tråden ej var jätteny.  Hoppas ju att du ej har stockning så här många dagar efter... :)

• VillBliFyra2011

Hej!

Min stockning och mjölkproduktion minskade efter jag lindade med vitkål under några dygn. Så nu äntligen har jag fått ordning på grejerna Känns verkligen skönt. Jag åkte hem efter 2 nätter på BB och detta är också mitt andra barn. Tror som sagt att de blir så oavsett. För mig hjälpte det också att bara amma på en sida i taget. (gör det fortfarande) Kanske nåt för dig också om du har mycket mjölk? Jag har en amningskopp på andra sidan som lättar på trycket så att säga på andra bröstet. Annars kan man ju även handmjölka lite. Hoppas du snart också är på banan med  Det är verkligen hemsk första tiden när brösten gör ont! Lycka till!

• Cloud

Ni har missuppfattat...

Vitkålen skall ätas om syftet är att minska mjölkproduktionen.  

• Cloud

Det är effektivt så ät inte för mycket. Något blad från början är lagom.

• VillBliFyra2011
    Cloud skrev 2011-07-19 20:21:53 följande:
    Ni har missuppfattat...

Vitkålen skall ätas om syftet är att minska mjölkproduktionen.  
    Nej de tror jag faktiskt inte, har utskrivet info blad från BB om att linda även vad gäller minskad mjölkproduktion...
  • Cloud
    VillBliFyra2011 skrev 2011-07-19 20:55:19 följande:
    Nej de tror jag faktiskt inte, har utskrivet info blad från BB om att linda även vad gäller minskad mjölkproduktion...

Du tror att jag ljuger alltså...?

Jaja...inte min förlust.  
  • Krake

Att det finns olika uppfattningar behöver ju inte betyda att någon ljuger.

Jag fick rådet av min erfarna och underbara BM att linda brösten med vitkål om de blev för hårda.

Jag tror dock inte det handlar om kålen i sig utan om att kålblad har bra egenskaper för att kyla tuttar med. Bra form, håller kylan ok.

Själv hann jag aldrig testa, fick inte hem kålen innan det gått över. Men jag litar mycket på hennes råd. Om man känner att de börjar bli hårda och rodnar så testa. Sen om det går längre skulle jag söka vård.

Moster, inte monster.
  • VillBliFyra2011
    Cloud skrev 2011-07-19 21:06:42 följande:
    Du tror att jag ljuger alltså...?

Jaja...inte min förlust
    Hmm.. Jag blev i alla fall hjälpt av att linda... sen gör man väl som man själv vill..
  • Arkansiel

'Om det rinner över dinns det dem som behöver' :)
    Tänkte bara flagga för mjölkdonation för prematurer i en tråd om överproduktion!

• Cloud
    Arkansiel skrev 2011-07-22 03:17:00 följande:
    'Om det rinner över dinns det dem som behöver' :)
    Tänkte bara flagga för mjölkdonation för prematurer i en tråd om överproduktion!

Ja, 150-250 kronor litern brukar man få betalt, det är viktigt att påpeka eftersom det är ganska bökigt att hålla på.
  • GulTussilago

Ett annat tips om man har ömma och svullna bröst är att använda Syntocinon nässprej (oxytocin), jag fick det på bb för att minska spänningen.
    Andra gången fick jag det redan under förlossningen

Svar på tråden Nån som provat vitkål mot mjölkstockning/överproduktion?!