• Hrönn

Skaffa hund?

Vi är en familj på 3 snart 4,som går i hund tankar, skall titta på cocker spaniel valp i dagarna, vad tycker ni om att skaffa hund i detta läge? Tänkte mest på att det kommer en liten bebbe i december också, går det? Så, vad tycker ni?

• Svar på tråden Skaffa hund?
  • Nenne 71

Hur gammalt är barnet ni redan har? Tycker det kanske är lite dumt att skaffa en valp nu då ni snart får ett till barn

• AnkaVanka

Bebbe först, sedan hund i vår kanske. Halvårshund lagom när bebbe anländer känns som lite väl mycket jobb.

• Svennis

Vi skaffade vår första hund i juli -02.
    Första barnet kom okt -03.
    Nästa hund kom juli -04.
    Andra barnet kom jan -05.
    Tredje hunden (då hade den första tyvärr lämnat oss) kom aug -06.
    Tredje barnet kom april -07.

Så, visst går det

Fördelen med att ha hund innan barnet kommer är att man är inkörd på hundvakt, omvårdnad, praktiska problem när man hälsar på folk/ska iväg (våra hundar väger 80 kg styck). Vi tyckte aldrig att det var någon större omställning att få första barnet, sen bara rullade det på

• hannis

Jag har 3 hundar och ett barn men jag skulle ALDRIG skaffa valp samtidigt som jag har en liten bebis. En valp behöver gå ut många, många gånger/dag och det tror jag är väldigt svårt att kombinera med bebis. En valp behöver också mycket träning och uppfostran och behöver skyddas från klåfingriga barnhänder.

Till sist tror jag inte att cocker spaniel kanske är helt rätt för en barnfamilj med små barn. Cockrar har ofta en hel del vakt och man får vara mycket försiktig så att barnen inte kommer i vägen för leksaker, matskålen, ben osv.

• Loppiz

Vill bara berätta hur vi har haft det med barn och hund.  Vi skaffade vår första hund - en golden retriever - när äldsta barnet var 4 och mellanbarnet var knappt ett. Hunden var  lugn och lyhörd redan som valp, så första tiden var inga problem. Jag var föräldraledig och vi vuxna hjälptes åt att gå ut och kissa valpen. När de två största barnen var 7 och 3 föddes yngsta barnet och då blev det bra mycket jobbigare. Lilla bebisen ville äta och få blöjan bytt precis när hunden behövde gå ut - och då skulle man försöka få ut både hund, sig själv samt tre barn. En annan jobbig sak var att det under lång tid var bara vi vuxna som kunde gå ut med hunden eftersom han var så stor. 
    Nu är den hunden borta sedan något år och vi har en liten blandras i stället. Såå mycket enklare på alla sätt. Barnen är nu 16, 12 och 8 och alla i familjen kan gå ut med henne, hantera och lyfta henne om det behövs. MEN hon har i gengäld varit oerhört energisk och ett riktigt litet plågoris som valp - punktmarkering hela hennes vakna tid behövdes för att hon inte skulle jaga katter, fötter och händer,  bita sönder allt - och jag menar ALLT - kissa och bajsa här och där... det var exakt som att ha en mycket aktiv ettåring som ska riva i allt och stoppa allt i munnen, man får inget gjort förutom att passa valpen. Det hade aldrig gått att ha en liten bebis samtidigt. Hon började inte lugna ner sig förrän hon var 8-9 månader. Hyfsat rumsren var hon vid ca 6 månader.

Mina råd till alla barnfamiljer som vill skaffa hund är dessa:

Skaffa ingen stor hund - alla i familjen ska kunna hantera den. Skaffa ingen hund som behöver mycket pälsvård - om du inte tänker klippa ner pälsen. Har man småbarn finns det dåligt med tid och ork till kamning och badning. Tänk på att en valp kommer att bita sönder ALLT som ligger på golvet - nappar, små strumpor, lego, snuttefiltar, leksaker, mjukdjur... En liten valp behöver lätt gå ut  25 ggr per dag - och snabbt ska det gå! - och första tiden förmodligen någon gång på natten också. Detta måste göras för att den ska bli rumsren så snart som möjligt. Att det blir tre pölar medan man sitter och ammar är inte bra - det kan ta lång tid att få den rumsren, och denna fas kan hålla i sig i veckor, ibland månader.  Välj ras med omsorg! Som sades i ett tidigare inlägg är det ingen bra kombination med barn och hundar med mycket vakt i sig.  Lämna aldrig barn och hund ensamma! Det kan hända så mycket tok medan du går och kissar eller sätter på potatis, som kan sätta spår hos både barnet och hunden, och som kan vara svårt att arbeta bort sedan.

• pelo

Vi har en tvåårig rottis tik som vi tränar i bruks, dvs ute i skogen 2 heldagar/vecka + lydnad 1 em/vecka utöver det jogging ca 2-3 gånger/vecka plus de vanliga turerna med rastning. Jag skulle aldrig avstå hund enner vårt tränande för att vi fick barn, men det gäller att ha en jäklans planering och en bra sambo som ställer upp. Nu är vår dotter bara dagarna gammal, men vårt hundliv är väl inrutat i vardagen. Skulle någon fråga om jag skulle ta en valp nu skulle mitt svar bli nej, tiden för valp finns inte förutsättningarna att erbjuda valpen ett bra liv finns inte just nu. En valp kräver minst lika mycket jobb som en bebis.

• Svennis

Fast, det beror ju på hur man bor också. Om man som vi bor i en enplansvilla med inhägnad tomt och har en hundras vill vara ute mycket så är det där med rumsrenheten inget problem, den kommer på köpet

Här kämpar vi istället med att vilja få hundarna att vara inne med oss

• hannis
    Svennis skrev 2011-07-07 22:23:03 följande:
    Fast, det beror ju på hur man bor också. Om man som vi bor i en enplansvilla med inhägnad tomt och har en hundras vill vara ute mycket så är det där med rumsrenheten inget problem, den kommer på köpet

Här kämpar vi istället med att vilja få hundarna att vara inne med oss
    Och jag bor i villa med stor inhägnad tomt men får inte hundarna att gå ut utan mig. De vill ju vara där jag är. Kyss
  • Svennis
    hannis skrev 2011-07-07 23:02:39 följande:
    Och jag bor i villa med stor inhägnad tomt men får inte hundarna att gå ut utan mig. De vill ju vara där jag är. Kyss
    Våra hundar skulle vara ute dygnet runt om de fick, kommer in nån gång och kollar läget.. och sover i garaget på nätterna (enda stället där det är tillräckligt svalt, både i luft och ffa på golvet). Annars går de bara runt och flämtar...
  • Stilla
    Svennis skrev 2011-07-08 07:53:18 följande:
    Våra hundar skulle vara ute dygnet runt om de fick, kommer in nån gång och kollar läget.. och sover i garaget på nätterna (enda stället där det är tillräckligt svalt, både i luft och ffa på golvet). Annars går de bara runt och flämtar...
    hihi låter precis som min bernard, hon ligger ute i en soffa på altanen och sover hur kallt det än är.. kikar in nångång för att kolla om det finns nån mat. På sommrarna är hon ute jämt.. 
Svar på tråden Skaffa hund?