• tempo21

Ont i öronen. Tips tack!

Sonen har fått ont i öronen och Alvedonen verkar inte hjälpa. Är nu över en timme sedan han fick en dos men gråter redan för att det gör ont. det lättar lite när man lätt blåser varm luft i örat på honom men finns det någon annan huskur att ta till?

Ingen ide att ringa sjukvården förrän i morgon bitti då jag ändå skulle bli bedd att göra det om jag ringde någonstan ikväll.

Han har ingen feber.

Tacksam om någon har något bra tips.

• Svar på tråden Ont i öronen. Tips tack!
  • Makaroner

Hur gammal är han? Låt honom sova i högläge, är han stor så låt honom sitta upp och sova om det går, annars kanske bärsele kan funka och så sover du sittandes. Alvedon. Små barn under två år har jag för mig ses som akut, vi fick iaf komma in till akuten direkt och få penicillin till Emil när han fick det.

• Makaroner

Är han täppt i näsan? Nezeril kan hjälpa till att öppna upp om han har ont för att det är högt tryck i örat pga snorproppar, sväller av slemhinnor också.

• marie79

Jag och min bror var båda "öron barn" och min mamma hackade alltid lite gul lök och la i örat om det funkar eller ej vet jag inte för mina barn har aldrig haft så ont i öronen. Men enligt mamma så funkar det.

• Belana

Jag är själv gammalt öronbarn av värsta sorten och kan bara hålla med din son. Smärtstillande tabletter tar inte bort den typen av värk, det gör ont liksom inne i benet, ända ned i käkbenet ibland. Men värme är bra! Så långe värmen är kvar dämpas smärtan, det har ingen långtidseffekt:
    - En skrivbordslampa riktad mot örat är min favorit.
    - En vetevärmare som kudde är också skönt.

• tempo21

Tack för era svar.

Han är 3 år. Därför lite svår att samarbeta med som de kan vara i den åldern. Hans pappa f¨r sitta och blåsa honom i örat hela tiden. Det hjälper tydligen. Jag gör inte rätt verkar det som då han ropar på pappa varenda gång jag försöker.

Ska låta honom sova i högläge och i morgonbitti ringer jag VC.

Jag tror inte han går med på att ha lök i öronen

Han är hostig och var väl lite snuvig i går.

Han lekte som bäst i kväll och helt plöstligt slutar vid 19.30 -tiden kommer han fram till mig och säger att han känner sig konstig i öronen. ½ minut senare har han ont och har varit lugn sedan dess.

• Makaroner

Min son hade, när han var 3 år, öroninflammation utan att vi märkte nåt förrens trumhinnan sprack på natten och då skrek han bara, det gick inte att göra nånting för det gjorde så ont hela tiden. Då fick vi åka in till akuten också. Rings sjukvårdsupplysningen och de sa till oss att åka in. Han hade inte visat nånting alls på att han hade ont i öronen.

Hur har det gått idag? Har ni fått tag i vc?

• tempo21

Vi var till BVC idag och han var röd i lite röd i öronen. Inte tokröd så det kan gå tillbaka av sig självt. Han verkar inte ha lika ont i dag men varit febrig av och till. Till råga på allt så hade dottern 39.1 i kväll. Skönt iallafall att de blir sjuka nu innan deras kusiner kommer över till jul/nyår.

Tack för era svar.

• Lorelei

Bara ett litet tips... stoppa aldrig något i öronen på barnen som inte läkare ordinerat... ingen lök(!), inga tops, ingenting helt enkelt!

Svar på tråden Ont i öronen. Tips tack!