• brünnhilde

när är det dags att avliva katten?

Vår älskade katt är nästan 20 år gammal.

Det är något uppenbart fel på honom, men veterinären säger att de inte gör så genomgående undersökningar på så gamla katter, eftersom undersökningen i sig skulle innebära en större risk än diagnosen.

Han är fortfarande kelen, social, och pigg för sin ålder. Men han kräks. Jättemycket. Upp till 5 ggr om dagen, och ofta det mesta han ätit.

Han har alltid varit en fet katt på 8 kg, och på några månader har han gått ner till 3 kg. Jag skulle gissa på någon slags magcancer.

Veterinären tycker att han får hänga med så länge vi orkar torka spyor osv, vilket jag tycker låter rätt hjärtlöst. Självklart ställer man upp för sin gamla katt. Men samtidigt vill jag ju inte att han lider. Jag har alltid resonerat som så att, så länge han är social och äter, och inte visar tecken på uppenbar smärta så mår han tillräckilgt bra för att hänga med. Men ibland tvivlar jag. Vad säger ni som har erfarenhet? När vet man?

Vi älskar vår katt väldigt högt, men förstår ju att  han är gammal och sjuk, stackarn.

• Svar på tråden när är det dags att avliva katten?
  • Gurkan

Nu, innan han blir riktigt dålig.

Jag vet hur jävla ont det gör att avliva en katt och jag vet hur svårt det är att ta beslutet men en katt som går ner fort i vikt är sjuk på något sätt och eftersom han kräks och är så gammal så skulle jag nog försöka ta beslutet innan han blir riktigt dålig och får ont.  

• september0809

jag håller med att nåt verkar riktigt fel.
    jag vet vilken sits ni står i men med tanke på åldern och viktnedgången hade det nog varit snällast att han hade fått somna in för han mår inte bra.
    jag hade världens goaste katt i 6 år men på slutet hade han jämt diarre och bajsa ut maten lika fort som hgan åt den så jag tog det värsta beslutet i mitt liv och lät honom somna.
    nu har det snart gått 3 år och jag mår fortfarande dåligt men säger till mig själv att det var rätt beslut för jag hade aldrig förlåtit mig själv om han skulle dö hemma i smärtor.

• brünnhilde

Men han har fortfarande livsgnistan kvar? Det känns för tidigt.

• tessimessa

Om han har gått ner från 8 kg till 3 kg på kort tid och kräks så ofta så är det dags.
    Jag har själv tvingats låta min katt-tjej somna in när hon blev sjuk, bara 6 år gammal. Det är inte lätt, men ett nödvändigt ansvar.

Lycka till!

• Millan83

Beklagar att er kisse är dålig! 

Håller med om att det är bäst att låta honom somna in innan han blir för dålig. 20 år är högt för en kisse och ni kan vara lyckliga att ni fått dela hans liv så länge! En kisse som kräks och har tappat så mycket i vikt tror jag inte mår så bra, som du själv också tror.. 

Det är inget lätt beslut att ta...  

• lövet2

I det läget skulle vi ha avlivat katten. Kräks den 5 ggr/dag, så mår den ju inte alls bra.
    Vår katt dog i fjol, vid 18 års ålder. De sista 2 åren funderade vi då och då, när katten blev sjuk. Varje gång blev han pigg och frisk igen efter ett par dagar, men vi räknade med att han någon gång skulle bli sjuk utan att tillfriskna. Nu blev det inte så, utan han blev akut sjuk och dog efter bara några timmar. Skönt att vi slapp ta något beslut ...

• brünnhilde

Men det är inget alternativ att låta honom dö i smärtor, vi kommer ju att avliva för att han inte ska lida när det är dags. Men han verkar inte lida. Än.

• september0809

som människa är man tyvärr egoistik i vissa situationer men i detta fallet måste ni släppa taget.min katt hade också gnistan kvar men haqn mådde ändå inte bra.

• september0809
    brünnhilde skrev 2011-07-07 22:05:23 följande:
    Men det är inget alternativ att låta honom dö i smärtor, vi kommer ju att avliva för att han inte ska lida när det är dags. Men han verkar inte lida. Än.
    måste ni vänta tills dess då
  • NinaP

Jag tycker att det låter som om det är dags redan nu!
    Har den tappat så mycket i vikt och dessutom kräks hela tiden så mår han nog inte allt för bra? 

Beslutet är säkerligen svårt att fatta men det låter som det är hög tid att låta honom somna in tyvärr.       

Svärföräldrarnas katt blev lika vid 18års ålder, vet gissade på cancer på henne med.  

Svar på tråden när är det dags att avliva katten?