• knixan

Sätta salix (energiskog) som häck?! HUR?

Vi har en väldig insyn från vägen och vill ha en häck som växer FORT! Orkar hälst inte gräva heller. Så jag har hört att det bara är att stoppa ner salix i backen och de tar sig som ogräs! också hört att man kan ta skott och sätta i vatten så har de rötter efter en vecka. Och sen bara stoppa ner i backen.

Stämmer detta att man bara kan stoppa det dem i backen?

Om de nu är så här? Kan man ha den som en häck och klippa den då och då så den blir tät? Eller måste man hålla på att fläta?

Hur stora måst eplantorna vara och hur många per löpmeter?

• Svar på tråden Sätta salix (energiskog) som häck?! HUR?
  • 6barnsmamman

Ja, bara du ser till o vattna på skotten så tar de sig nog, men själv skulle jag nog tänka mig för både en o två gånger innan jag satte just salix, stoooora blir dom ju... Nja, som klippt häck är den nog inget vidare. Vore jag du skulle jag åka till en plantskola o be om råd vad deu ska sätta, som växer fort o ger bra insynsskydd.

• Elea

Salix sätter man på våren, så du är nog för sent ute tyvärr.
    Stora bambuplantor kan funka som ett alternativ, det beror på din budget.

Det stämmer att man bara stoppar pinnarna i backen, man ska dock fläta ihop dem så de håller ihop när det blåser.
    Det räcker att klippa vartannat år.

www.salixprodukter.nu/

lillopil.se/

Vi planterade våra för drygt två år sedan, vi hade en tät häck förra året (men vi har mycket vatten på vår tomt) 

• Elea

Thuja kanske är bättre för er? Vintergrön. Det finns STORA exemplar, så ni planterar en färdig häck på en gång:)

• 6barnsmamman

Jag tänkte oxå på tujaSkrattande Skulle själv vilja ha det! Snyggt på vintern med är ju ett plus! De flesta häckplantor brukar man sätta med ca 3 plantor per meter.

• knixan

Problemet också är att på den sidan är tompen höjd så de är en sluttning brevid där vi ska ha häcken så jag är rädd att vattnet rinner ner där...

Jag har också funderat på häggmispel. Men jag har hört att man slipper gräva så mycket när man sätter salix?

• 6barnsmamman

I valet av häggmispel o salix håller jag definitivt på häggmispel!!!

• Diablo

Även om du ska plantera salix så är en växtbädd att föredra. Då får plantorna en bra start. Du måste också tänka på att vattna plantorna, för även om det är salix, så vill du att alla plantorna ska överleva. Fläta dem är bra, då håller de ihopa. En salixhäck blir inte så grov, och håller cirka tio år. Du kan få bra info om du går in på www.lillöpil.se de säljer pil för både staket och kojor.

Har man tur behöver man inget vett!
Svar på tråden Sätta salix (energiskog) som häck?! HUR?