• Angels

Concerta biverkningar?!

Sambons son har för 3 veckor sedan börjat äta Concerta. Som biverkningar så har han blivit väldigt seg, negativ, äter i princip inget och sömnen är helt knas. Natten till förrgår var han uppe till 5 och sov til 10, natten till igår sov han 12 timmar och i natt sov han 2.

Någon som vet hur länge detta kommer sitta i? Jag antar att detta är helt normalt?!

• Svar på tråden Concerta biverkningar?!
  • Vintergatan

Har ingen erfarenhet av barn med medicinering av concerta. Men det låter som samma symtom som en vuxen anhörig till mig fick. Minskad aptit, ökat sömnbehov, negativ. Han fick även feber känsla, skakade, svettades mm. Han kontaktade läkaren igen och fick avbryta sin behandling tillslut för biverkningarna gav inte med sig utan försvann ibland och kom tillbaka igen. Han kunde inte leva ett normalt liv med de biverkningarna. 

• Angels
    Vintergatan skrev 2011-07-08 11:51:44 följande:
    Har ingen erfarenhet av barn med medicinering av concerta. Men det låter som samma symtom som en vuxen anhörig till mig fick. Minskad aptit, ökat sömnbehov, negativ. Han fick även feber känsla, skakade, svettades mm. Han kontaktade läkaren igen och fick avbryta sin behandling tillslut för biverkningarna gav inte med sig utan försvann ibland och kom tillbaka igen. Han kunde inte leva ett normalt liv med de biverkningarna. 
    Okej. Låter inte alls roligt. Skönt att han fick ett slut på det.

Jag vet inte om sambons son har ett ökat sömnbehov, snarare tvärt om att medicinen håller honom uppe. Att han är så slö som han är och negativ tror jag delvis beror på att han i princip inte äter något, men självklart kan det vara en vanlig biverkning också. Försöker få i honom flingor och mjölk i alla fall, men nej, han vill inte ha något. :-/
  • Angels

Verkligen inte roligt att barnet sovit 2 timmar i natt och nu är så trött att det är av i alla ändar. Verkligen ingen som vet hur länge detta kommer hålla på?

• gosgroda

känner igen det där från min dotter. Det kan ta tid att få rätt dos också. om inte biverkningarna går över på ett par veckor så kanske du ska prata om doseringen, den kan vara för hög. min dotter måste även ta melantonin till natten och ha regelbundna sovtider annars blir allt upp o ner trots medicin.

• annanmamma

Säkert klokt att ge det hela lite tid. De biverkningar du tar upp hör till de som betraktas som vanliga, men det betyder ju inte att de är lätta eller ens rimliga för ungen. För både sömn och aptit är det rutiner, rutiner, rutiner, som gäller. Det tar tid, det är trist och tjatigt, och jag som har hållit på med min sons sömn och mat och concerta i två år, borde inte säga nåt. Men det verkar som om rutiner, rutiner, rutiner skulle kunna funka...så småningom. Det är otroligt svårt att få en apitilös unge att kunna äta. En pigg unge att sova.
    Enormt jättesvårt. Er habiliteringsmottagning borde kunna ta emot och tipsa för vad som skulle kunna hjälpa just er; ibland kör man slut på idéer. Och tät kontakt med doktorn, så att ni kan hålla koll på att barnet verkligen har rätt dos, ofta får man pröva sig fram en tid.

• Mona om hälsan

När barn och vuxna får en diagnos är det 100 % säkert att de inte får den på grund av medicinbrist. ADHD är ingen dysfunktion i hjärnan som gör att den producerar för lite dopamin och inga sjukdomar kommer flygande från yttre rymden. Jag är inte säker på att min son hade levt idag om vi fortsatt ge honom Concerta. Han fick den i drygt tre månader, men inte på helgerna och inte på jullovet. Han kunde inte sova och inte äta med medicin i kroppen, utan medicin åt han oavbrutet.

Jag var tveksam till medicinering men upplevde diagnosen som en lättnad efter många svåra år och vilken hjälp som helst dög då. Efter några veckor var jag inte längre säker på att vilken hjälp som helst dög. I skolan var de nöjda, han gick dit och kunde koncentrera sig, men jag var allt annat än nöjd och började söka andra alternativ.

När jag fick hjälp via bioresonans kom det fram att sonen hade inflammation i bukspottskörteln, han missbrukade då socker! Ingen läkare hade frågat om våra kostvanor. Han kan inte bryta ner proteiner som gluten och kasein (komjölk), vilket gjorde att hans läckande tarm släppte ut peptider i blodet som när de kom till hjärnan bildade exomorfiner. Undra på att han burit sig åt som ett monster, varit hyperaktiv och okoncentrerad. Den skadade tarmen gjorde också att han inte kunde tillgodogöra sig näring i maten och han hade magnesium-, zink- och D-vitaminbrist. Zinkbristen gjorde att han var på väg in i en djup depression. Han tar idag också omega 3 som hjärnan behöver, den är bra för koncentrationsförmågan.

Dagligen blir vi förgiftade genom luft, vatten, mat, kläder, skor, leksaker, servetter och möbler. Mina barn har dessutom fått kvicksilver genom att jag haft munnen full med amalgam. Som om inte det var nog så finns det också gifter i alla vacciner. Kvicksilver får visserligen inte finnas i vacciner i Sverige längre, men det finns aluminium och det är inte heller bra. Vi luras att tro att fluor är bra för emaljen, när fluor i själva verket är ett nervgift som nazisterna använde för att få sina fångar fogliga under andra världskriget. Min son hade alltså en hel massa tungmetaller i kroppen.

I Sverige bryter vi mot EUs lagar när det gäller mobilstrålning. Myndigheterna vill inte gå ut och varna för då blir folk rädda. Istället experimenterar vi med våra barn. Gravida kvinnor sitter med sina smartphones framför magen där det oskyddade fostret ligger. Det har aldrig fötts så många barn med olika skador och missbildningar som nu. Jag är inte teknikfientlig men försöker numera hålla mig till säker teknik och inte utsätta mig för onödig strålning. Är du rädd om dig själv och dina barn så använd trådbundet nätverk istället för trådlöst, köp en smartphone med minsta möjliga strålning och släng ut DECT-telefon och klockradio. Jag och mina barn använder El-Hindra som höjer frekvensen i våra kroppar så vi kan motstå värsta strålningen.

Alla dessa saker; matintoleranser, tungmetaller, vitamin- och mineralbrister, strålning och inte minst skolan har stressat honom så att han fått tillbaka sina primitiva spädbarnsreflexer. Det är också orsaker till att han varit hyperaktiv och inte kunnat koncentrera sig. Genom rytmiska rörelser och reflexintegrering har han idag knappt några reflexer kvar, men stress gör att de lätt kommer tillbaka.

Så tänk er noga för alla innan ni börjar medicinera. Det finns bättre alternativ och mitt råd är att uppsöka mig eller någon annan rytmisk rörelseinstruktör för att få en bättre framtid utan biverkningar. Det är ingen quick fix, men en långsiktig investering i förnyelsebar hälsa!

Mona/Mona om hälsan
  • Medusan

Jag tycker absolut att du ska se till att han får circadin (melatonin) utskrivet. Det är ett naturlgit sömnhormon som barn med ADHD har brist på och det är inget farligt att ge. Det har gjort underverk för vår son som nu somnar på 30 min istället för på flera timmar. Han började ta detta samtidigt som han började med Ritalin för ca 1,5 månader sedan.

Vad gäller maten; har ni testat önskekost? Alltså sådant han verkligen gillar. Testa att ge honom något ordentligt kaloririkt till frukost innan medicinen intas. Ge också mycket att äta när medicinens effekt gått ur kroppen på eftermiddag/kväll.

Håller problemen i sig trots detta måste ni överväga att byta läkemedel.

• Angels
    Medusan skrev 2013-05-03 17:08:52 följande:
    Jag tycker absolut att du ska se till att han får circadin (melatonin) utskrivet. Det är ett naturlgit sömnhormon som barn med ADHD har brist på och det är inget farligt att ge. Det har gjort underverk för vår son som nu somnar på 30 min istället för på flera timmar. Han började ta detta samtidigt som han började med Ritalin för ca 1,5 månader sedan.

Vad gäller maten; har ni testat önskekost? Alltså sådant han verkligen gillar. Testa att ge honom något ordentligt kaloririkt till frukost innan medicinen intas. Ge också mycket att äta när medicinens effekt gått ur kroppen på eftermiddag/kväll.

Håller problemen i sig trots detta måste ni överväga att byta läkemedel.
    Tråden är nästan 2 år gammal, men tack ändå för tipsen.

Ja, jag vet vad Circadin är, har jobbat med autistiska barn som ätit det. Att säga att det inte är farligt är dock inte helt sant. Melatonin är som du säger ett hormon som hjärnan tillverkar i mörker. Därför är det viktigaste att varva ner i mörker och lugn och ro. Problemet med att under längre tid tillföra melatonin är att hjärnans egna produktion minskas. Därför ska man vara försiktig med melatonin.
  • Medusan
    Angels skrev 2013-05-03 17:42:09 följande:
    Tråden är nästan 2 år gammal, men tack ändå för tipsen.

Ja, jag vet vad Circadin är, har jobbat med autistiska barn som ätit det. Att säga att det inte är farligt är dock inte helt sant. Melatonin är som du säger ett hormon som hjärnan tillverkar i mörker. Därför är det viktigaste att varva ner i mörker och lugn och ro. Problemet med att under längre tid tillföra melatonin är att hjärnans egna produktion minskas. Därför ska man vara försiktig med melatonin.
    Oj missade att den var så gammal

Bäst jag informerar vår överläkare som sagt att den är helt ofarlig om det då. Du har ingen källa att hänvisa till?
  • Angels
    Medusan skrev 2013-05-03 17:44:17 följande:
    Oj missade att den var så gammal

Bäst jag informerar vår överläkare som sagt att den är helt ofarlig om det då. Du har ingen källa att hänvisa till?
    Hm, jo, det ska väl finnas. Måste bara googla lite först då.

Tyvärr säger läkare ofta att läkemedel är helt ofarliga fast de egentligen inte är det.
  • Angels

Det står på fass.se att Circadin ges som en korttidsbehandling upp till 13 veckor (så tolkar jag det i alla fall), så misstänker att staten inte tar något ansvar om man använder läkemedlet längre och något problem uppstår.

"Circadin används ensamt vid korttidsbehandling av primär insomni..."

"Rekommenderad dos är en Circadin-tablett (2 mg) som tas en gång om dagen genom munnen efter måltid, 1–2 timmar före sänggåendet. Denna dosering kan bibehållas i upp till tretton veckor."

• Angels

Circadin har också en egen sida där det också står upp till 13 veckor www.circadin.se/

Men jag hittar inte varför man inte bör fortsätta efter det, men fortsätter leta. ;)

Svar på tråden Concerta biverkningar?!