• cicci85

Har ni vänt era -08:or i bilen ännu?

Nu är ju de barnen 3-3,5 år gamla och då verkar det ju vara många som vänder sina barn i bilen. Såg precis på facebook en liten nybliven 3-åring i framåtvänd stol...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ni vänt era -08:or i bilen ännu?
  • cicci85

Eller 2,5-3,5 år gamla såklart Min fyller 3 nästa vecka.

• Kluvenflicka

Absolut inte! Dottern blev 3 i januari och kommer att åka bakåt bra länge till. På förskolan där dottern går sitter t.om 1,5 åringar framåtvända. Dottern är den enda över 2-2,5 som sitter bakåtvänd.
    De hävdar att 1) barnet vill sitta så att det ser, 2) det är för långt för en bakåtvänd 3) De har fått ett syskon och då måste syskonet få den gamla stolen. (Vi ska med ha syskon nu men inte kommer jag att vända dottern för det..lillan får en ny stol givetvis och dottern sitter kvar i sin Twoway)

Vet inte hur ofta jag får "försvara" mitt val av att ha dottern bakåtvänt. Tragiskt att man inte tänker mer på sina barn..

• Flickan och kråkan

Vår äldsta är drygt 3½...inom ditt spann alltså TS.....och kommer att åka baklänges länge till. Lillebror är 2 + 3 månader.....kommer givetvis att åka bakåt länge till han med. Äldsta håller precis på att få ordning på vem som åker framåt och bakåt och varför vi säger att vi svänger åt höger när han tycker att vi svänger åt vänster......men fortfarande är norr, söder, öster och väster samma oavsett om man åker framåt eller båkåt......förbryllande . Bra kognitiv träning .

• Zezana

Sonen är 2½ & åker framåtvänd ibland.. Mest beroende på att hans bakåtvända stol (för barn upp till 4 år) är för "liten", han får sitta med benen vikta, ser inte alls bekvämt ut... Någon annan som har samma stol? En "Acta Graco Duo Logic" (hyrköp genom folksam)

• cicci85
    Zezana skrev 2011-07-08 14:52:21 följande:
    Sonen är 2½ & åker framåtvänd ibland.. Mest beroende på att hans bakåtvända stol (för barn upp till 4 år) är för "liten", han får sitta med benen vikta, ser inte alls bekvämt ut... Någon annan som har samma stol? En "Acta Graco Duo Logic" (hyrköp genom folksam)

Men varför köper ni inte en annan bakåtvänd stol? Han bör ju sitta bakåtvänd minst 2,5 år så det borde ju vara en bra idé
    Att benen är böjda gör absolut ingenting för säkerheten, att vända ett så litet barn framåt är däremot livsfarligt! 
  • myskatt
    Zezana skrev 2011-07-08 14:52:21 följande:
    Ja, min 5½ åring på 117 cm sitter med böjda ben, men vi ser inget problem i detta.

Testa en annan stol, tex Britax Two-way Elit.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Tvåbarnsmor

Sonen är 2,5 år och han sitter bakåtvänd. Där får han sitta till han blir minst 4 år också för det är rekommendationerna.

Svar på tråden Har ni vänt era -08:or i bilen ännu?